Dupa ce Japonia a anuntat cvasi-oficial ca va opera F 35B de la bordul “distrugatoarelor” sale, Izumo si Kaga, Coreea de Sud incepe dezvoltarea a doua noi nave de asalt, special proiectate pentru a opera F 35B.
Astfel, Hyundai Heavy Industries a primit un contract pentru proiectarea celor doua nave (a doua generatie LPX) si deocamdata este vorba doar de un concept ce trebuie prezentat pana la jumatatea anului viitor.
Abia apoi se vor discuta solutiile tehnice, dimensiuniile navei, tehnologia etc.
Dar acest lucru nu este o noutate, inalti oficiali ai armatei sud-coreene au anuntat inca din 2018 ca se are in vedere construirea unei nave de asalt de mari dimensiunui care sa poata opera F 35B.
Daca lucrurile vor decurge conform planificarii, prima nava din clasa LPX II va intra in dotarea marinei in anul 2030.
In acest moment, Coreea are deja un contract ferm pentru achizitia a 40 de F 35A (fortele aeriene) si s-a anuntat deja oficial ca se va demara achizitia a inca 20 de F 35 fara a se preciza ce model, dar unele surse din media coreeana sustin ca ar putea fi “B”-uri.
Dokdo-class, LPX I
Astfel ca in Pacificul de Vest F 35B se vinde bine, Japonia, acum Coreea de Sud avand programe oficiale pentru dotarea marinelor lor militare cu “B”-ul americanilor, iar in fundal se profileaza deja Australia, tara care, spre deosebire de Japonia si Coreea, are deja navele, doua portavioane (eu asta cred ca sunt) din clasa Juan Carlos I (Canberra-class in Australia), nave dotate din standard cu punte inclinata si toate facilitatiile pentru operarea aparatelor din familia Harrier/F 35B, pentru ca Navantia (constructorul navelor) le-a proiectat pentru marina spanioala care opereaza Harrier.
Asteptam asadar ca si Australia “sa-si dea arama pe fata”, absurd sa credem ca au cumparat doua portavioane get-beget pentru a zbura doar elicoptere.
Canberra-class
In Europa, F 35B are deja client fideli – Marea Britanie si Italia – dar si clienti potentiali, Spania tara care va trebui sa-si retraga flota de aparate Harrier, iar inlocuitorul n-are cum sa fie altul decat F 35B.
In acest moment, F 35A se vinde bine, are clienti suficienti (si tot apar altii), F 35B urca in clasament – noi comenzi sunt la ordinea zilei, altele potentiale sunt la orizont, doar F 35C (aparat dezvoltat special pentru portavioanele clasice ale US Navy) n-are saracul ce client sa-si gaseasca, singura tara din lume care opereaza portavioane clasice (cu exceptia Statelor Unite) fiind Franta, ori Parisul are deja Rafale M pentru urmatorii 20-30 de ani, asadar F 35C ramane cu un singur client – marina Statelor Unite.
Revenind la coreenii cei democrati, ei mai au in dotare doua LPX I (Dokdo-class), nave despre care existau speculatii ca ar putea fi convertite intru folosirea F 35B. Daca chiar se gandesc la asta sau vor merge doar pe constructia a doua nave noi ramane de vazut, cert este un singur lucru: Coreea va intra in clubul operatorilor de F 35B si aici nu mai exista absolut nici o indoiala.
Dar o intrebare ramane totusi: de ce vor coreenii sa aiba doua portavioane? Pentru a se apara de coreenii din nord? Destul de greu de crezut, aia din nord nu au efectiv cu ce sa ameninte sudul astfel incat Seul-ul sa aiba nevoie de portavioane, razboiul intre cele doua tari va fi (daca va fi) unul terestru si aerian, mai putin unul naval, si chiar daca se vor ciocni si pe mare necesitatea unui portavion chiar nu se intrevede.
Astfel de nave sunt necesare daca vrei sa-ti proiectezi forta la mare distanta, sau daca potentialul tau inamic, tara maritima, are astfel de nave.
O fi vorba de China sau de Japonia? Aici va las pe voi sa va dati cu pararea, dar de retinut ca si Japonia si China isi dezvolta o flota de portavioane in ritm accelerat.
GeorgeGMT