Romania Military

F 35 & IBCS = Love

IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System)

Mai putin romantic spus, un F-35 aflat in zbor isi poate folosi senzorii pentru a detecta si localiza tinte aeriene, comunicand mai apoi informatiile catre sistemele anti-aeriene cu baza la sol via IBCS.

Primul astfel de experiment reusit a avut loc la mijlocul lui 2019, in cadrul Orange Flag Evaluation, unde s-a dovedit ca triada F35-SAM-IBCS functioneaza si este eficienta impotriva tintelor aeriene, mai ales pe zona rachetelor de croaziera.

In decembrie 2019, un nou set de teste (efectuate in poligonul White Sands) au confirmat potenta trioului. De aceasta data, doua F-35 au transmis date prin MADL (Multifunction Advanced Data Link) catre IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System) catre o unitate de la sol, in timp real.

Cele doua F-35 au fost capabile sa urmareasca si sa transmita date pentru multiple tinte aeriene.

“The F-35’s advanced sensors and connectivity enable it to gather, analyse and seamlessly share critical information with the joint fighting force to lead the multi-domain battlespace, a declarat Greg Ulmer, vicepresedinte, director general in cadrul programului F 35.

“This test validated the F-35’s capability to serve as an airborne sensor and extend the range of critical Integrated Air and Missile Defense interceptors.”

Cu alte cuvinte, F-35 poate executa si sarcini de tip AWACS, iar mai multe aparate aflate simultan in zbor pot acoperi o suprafata foarte mare, transmitand date in timp real catre sistemele de aparare anti-aeriana cu baza la sol prin intermediul MADL, via IBCS.

Astfel ca, in cazul nostru particular, n-ar fi rau ca armata sa aiba in vedere ca, odata ce achizitia de sisteme Patriot va fi efectuata, sa arunce un ochi si asupra IBCS asa cum au facut polonezii, punand astfel baza unui sistem anti-aerian si anti-racheta integrat.

Una peste alta, F-35 incepe sa-si arata noile capabilitati odata cu maturizarea tehnologica, dar in acelasi timp se poate observa (lucru despre care noi am tot scris pe aici de ceva timp), ca F-35 scos din sistemul integrat pentru care a fost proiectat este un aparat care niciodata nu-si va putea demonstra adevarata putere pe campul de lupta.

Degeaba cumperi F-35 daca nu ai si un sistem anti-aerian performant, iar mai apoi este bine sa ai si sistemul care integreaza avionul, cu radarele de la sol si bateriile de rachete, adica IBCS-ul.

Noi, deocamdata, avem in mod sigur doar Patriot si discutam despre sistemul SHORAD, am putea achizitiona IBCS (costul ar fi in jurul a 15% din costul Patriot) si ne trebuie F-35. Iar mai apoi trebuie sa avem si sistemul de comunicatii MADL…

Trebuie sa intelegem ca o arma, luata individual, nu face niciodata toti banii pe care ii platesti pentru ea daca este scoasa din sistemul integrat in care a fost proiectata, iar in zilele noastre toate cele sunt integrate, toate comunica unele cu altele si impreuna dau un sistem de aparare coerent, adaptabil si extrem de flexibil, capabil sa lupte simultan atat impotriva amenintarilor terestre cat si a celor aeriene.

De bagat la cap si de tras concluzii, sa cumperi Patriot si F-35A fara IBCS pare o gluma proasta, ambele sisteme de arme fiind din start castrate.

P.S. Intre timp, Lockheed Martin musteste de optimism, compania americana estimeaza ca in 2024 va ajunge sa produca 180 de F-35A/B/C pe an, de unde in 2019 au produs 140 de exemplare. Numarul optim de aparate va fi de 180 pe an, asta daca nu cresc comenziile peste asteptari.

P.P.S. Tot conform Lockheed, costul orei de zbor ar fi astazi in jurul a 35 mii de dolari, dar spre 2024 va ajunge la 25 mii de dolari, desi aici fiecare cu definitia si costurile lui, fiind extrem de greu de explicat exact ce inseamna costul orei de zbor pentru fiecare forta aeriana in parte. Aceste cifre trebuie luate cu multa precautie.

GeorgeGMT

Exit mobile version