… pentru unii inseamna reintoarcerea in carti a unui F-16 XL modificat:
sau doar in galerie deviant art pentru altii:
Sau poate ca nu.
Evolutia F-16 catre XL
Reamintim diferentele principale ale F-16XL fata de cel standard:
- 82% mai mult combustibil,
- incarcatura de lupta dubla,
- distanta de zbor cu 40% mai mare (4590 km),
- numarul de puncte de acrosaj: 27, incluzand: 2 piloni de capat de aripa, pilon ventral central de mare capacitate, 2 piloni frontali (pe lateralele gurii prizei de aer) pentru containere LANTIRN,
- sub aripa (fata de cei 6 piloni ai F-16 standard) 4 piloni semicarenati (semiretrasi) la imbinarea fuselajului cu aripa pentru configuratie „lisa” cu RCS redus destinata misiunilor aer-aer, 16 piloni de aripa cu capacitatea a cate 340 kg fiecare, 2 piloni grei/uzi de aripa,
- capacitate supercroaziera
- manevrabilitate crescuta la unghiuri mari de atac si viteze scazute
- stabilitate crescuta
- 1,3 tone masa suplimentara (21,8 tone masa maxima fata de doar 16,9 tone la F-16 standard)
- 25% crestere a raportului portanta/franare (rezistenta inaintare) in zbor supersonic, respectiv 11% in subsonic;
Armament pe pilonii lui F-16 XL: se vad 4 rachete AMRAAM pe pilonii semicarenati
Si sa nu uitam ca F-16XL a fost concurentul monomotor al lui F-15E Strike Eagle pentru programul USAF Enhanced Tactical Fighter (ETF), destinat a inlocui F-111 Aardvark. Se cauta o aeronava capabila de interdictie aeriana in acelasi timp capabila de lovituri in adancime. F-16XL a pierdut datorita costurilor mai mari de dezvoltare (US$470 mil. la XL vs US$270 mil. la F-15E), fiind simtitor diferit de F-16, in comparatie cu F-15E care avea nevoie de modificari minore. A mai fost faptul ca F-15 era bimotor, deci avea redundanta importanta in supravietuire.
Sa ne amintim si deviant-art-ul derivat („Gripenizat”) din versiunea initiala a Bl-60 pentru sauditi
Pe langa refolosirea unor tehnologii mature si deja amortizate ca si costuri de dezvoltare, ideal ar fi ca majoritatea componentelor, avionicii si motoarele sa fie comune cu F-16 V sau cu alt aparat deja in uz (F-15) in fortele aeriene americane si aliate, simplificand si ieftinind logistica si intretinerea
Se mai punea la un moment problema unui FB-22 Raptor… tot aripa delta, dar n-a fost sa fie.
Om vedea ce-o iesi pana la urma din programul american.
Noi macar de ne-am apropiat asimptotic de F-16V…
Fara alte comentarii…
Marius Zgureanu
Alte articole pe teme similare:
Concepte – F-16V, un standard prea indepartat pentru Fortele Aeriene Romane
Calitatea e si in numar: Strike Lancer
Supercroaziera, solutie aplicabila?