Dupa filipinezi (primii clienti in 2014) si apoi polonezi (2022), a venit randul malaiezienilor sa comande sud-coreeanul FA-50! Malaezia este al saselea client extern al familiei de aeronave T/A-50/FA-50 dupa: Irak (24 bucati T-50IQ), Indonezia (22 bucati T-50I), Filipine (12 bucati FA-50PH), Thailanda (14 aeronave T-50TH) si Polonia (12 aeronave FA-50 si 36 FA-50PL).
Astfel, Malaezia a comandat 18 aeronave biloc de lupta usoara si antrenament avansat de tip KAI FA-50 Block 20 Golden Eagle. Contractul valoreaza aproximativ 920 de milioane de dolari SUA si primele livrari planificate in 2026. A fost prevazuta si o optiune de comanda totala de pana la 36 de aeronave. Comanda polonezilor pentru 12 aeronave FA-50 se cifreaza la 705 mil.$, pentru comparatie.
FA-50 a iesit castigator din competitia Fighter Lead In Trainer-Light Combat Aircraft (FLIT-LCA) a Fortelor Aeriene Malaieziene, anuntul datand din iunie 2021. Dupa ce Leonardo M-346FA, JF-17 Thunder si MiG-35 au fost eliminate din competitie, FA-50 a ramas in finala cu HAL Tejas, rezultatul nefiind o surpriza, avand in vedere problemele si nivelul de maturitate ale indianului.
KAI FA-50 vor inlocui aeronavele de antrenament britanice BAE Hawk Mk 108 si Mk 208 in cadrul Fortelor Aeriene Malaieziene.
Golden Eagle a aparut din necesitatea unui avion de antrenament supersonic care sa inlocuiasca T-38 Talon si A-37 Dragonfly in formarea pilotilor sud-coreeni pentru F-15K si F-16K. Aeronava a fost conceputa cu 70% fonduri ale statului coreean si cu sprijinul Lockheed-Martin si este 80% din dimensiunile unui F-16 avand si o configuratia similara acestuia. KAI T-50 se apropie de dimensiunile si sarcina utila a unui JAS-39 Gripen C/D, avand si o motorizare similara, si anume motorul General Electric F404.
Primul prototip a zburat in 2002 iar in 2006 a intrat in serviciul activ al Coreei de Sud, in versiunea de antrenament avansat T-50. Echipa de acrobatie aeriana sud-coreeana a fost echipata cu varianta T-50B.
TA-50 a aparut ca versiune de antrenament si atac usor, echipata cu radar ELTA EL/M 2032 si fiind mai bine inarmata, de la arme de precizie la munitii aer-aer si aer-sol cu raza scurta, dar si cu sisteme de recunoastere si razboi electronic.
Versiunea FA-50 beneficiaza de mai multe ameliorari: capacitate crescuta pentru combustibil (rezervor in cocoasa dorsala si rezervor conform), con de bot mai lung, datalink, capacitate de realimentare in zbor si avionica mai performanta, bazata pe o versiune coreeana a radarului ELM 2032 (existand si o versiune AESA ELTA EL/M 2052 in integrare), radar avand o raza de actiune extinsa cu 2/3 fata de cel al TA-50. Versiunea Block-20 a lui FA-50 are in curs de integrare rachete aer-aer si aer-sol cu raza medie, racheta antinava NSM si o versiune a rachetei de croaziera KEPD 350K-2. Versiunea avion de lupta monoloc denumita F-50 a fost anulata in favoarea programului KF-21.
KAI T-50 si FA-50 variante (sursa Thai Military and Asian Region)
De ce o tara si-ar cumpara FA-50? In primul rand ca ar avea nevoie de un avion de antrenament avansat, capabil de regim supersonic. Costul de operare al unui FA-50 este probabil destul de propiat de al unui JAS-39 Gripen, posibil mai redus in cazul unui T-50 datorita avionicii mai simple. Dar asta inseamna ca acest cost este destul de ridicat pentru o misiune doar de antrenament. Un astfel de avion ar fi interesant in cazul tarilor care exploateaza F-35, care nu are versiune de antrenament ci doar simulator, fiind util pentru cresterea numarului de ore de experienta de zbor ale pilotilor pe supersonic, beneficiind si de un instructor la bord.
In cazul versiunii de lupta FA-50, acesta ar fi un complement pentru o flota de avioane bimotoare sau cu costuri de exploatare ridicate, putand efectua anumite misiuni de sprijin si politie aeriana si reduce pe ansamblu costurile respectivei forte aeriene.
Ca sa ne lamurim putin si in legatura cu costurile de exploatare, chiar daca pentru T/FA-50 nu am reusit sa gasesc date… Dar… ora de zbor pe Alpha Jet costa in jur de 7800 de euro, cea de T-38 Talon spre 9000 $, ceea ce inseamna un cost probabil apropiat, in jurul a 10.000$ pentru ora de zbor a KAI T-50, cu variatii in functie de varianta. Un M345 HET are costul orei de zbor pe la 3000$, probabil IAR-99 este tot pe acolo.
Un cost de achizitie pentru T/FA-50 intre 40-50 mil.$/ bucata este apropiata de cel al unui F-16 second hand portughez plus pachetul de modernizare la standard Viper…
In cazul Romaniei care tocmai modernizeaza IAR-99 Soim si este in curs de crestere a flotei de F-16, un T/FA-50 si-ar gasi cu greu locul, chiar daca ar putea fi un echivalent mai modern al MIG-21 Lancer (la a caror retragere este demontata avionica Lancer). F-16 are varianta biloc pentru efectuarea antrenamentului supersonic, iar pentru necesitatile noastre ar trebui probabil luate mai multe astfel de celule decat cele prevazute in achizitia norvegiana care au si resursa redusa.
Chiar daca un KAI T-50 este ceva mai ieftin de operat decat un F-16, diferenta este marginala mai ales in cazul folosirii unui trainer subsonic care are costuri semnificativ inferioare. In acelasi timp caracteristicile tehnico-tactice ale unui F-16 sunt semnificativ superioare. In acest moment, F-16 second-hand si biloc cu suficienta resursa pentru 20 de ani de exploatare sunt probabil mai indicate pentru aviatia noastra decat F-50… Dar poate un pic mai incolo, cand se intrezareste pensionarea IAR-99…
Dar ar fi de remarcat rapiditatea cu care tara asiatica a luat hotararea, in mai putin de doi ani, cu sase oferte pe masa (din care cel putin trei erau serioase: sud-coreenii, italieni si chinezii) au reusit sa semneze contractul. Nimic altceva de comentat.
Marius Zgureanu
Surse:
KAI T-50 and FA-50 Golden Eagle | Thai Military and Asian Region
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=39374