Romania Military

Fără echipaj – 5; Sunetul liniștii (partea a X-a)

Înotul se va schimba pe măsură ce va trece timpul. Materiale noi vor fi folosite, antrenamentul va genera reflexe, inteligența va determina strategia folosită în competiții, voința va determina cine continuă și cine se oprește. Însă succesul va fi asigurat tot de mușchi – forță și rezistență – și antrenament.

 

Viitorul

 

Vehiculele autonome vor juca un rol tot mai important în viitorul forțelor navale, acestea mergând în direcția unor rețele de sisteme autonome. ASW viitor va fi probabil bazat pe UAV, USV și UUV, toate având capacitatea de a lucra împreună și de a transporta armament și senzori. În special UAV care pot patrula pentru o durată lungă oferă posibilități de supraveghere a unor suprafețe mari, fără a fi nevoie și de patrule maritime.

Oricum, mărimea generației actuale de balize are impact major asupra numărului de balize care pot fi transportate de UAV și asupra razei de acțiune. Ultra Electronics a lucrat cu Defence Science and Technology Laboratory (Dstl) din UK pentru miniaturizarea balizelor.

Programul a avut trei faze:

Un alt studiu a demonstrat lansarea, folosirea și recuperarea unei balize de la bordul unui USV care folosea un generator diesel și energie solară și eoliană. Demonstrația a fost realizată cu o baliză de mărime A CAMBS, însă există deja aceeași tehnologie pentru balize de mărime F și G.

Un alt studiu în miniaturizarea balizelor fără a influența performanțele a fost realizat de SeaLandAire, realizând Miniature Directional Acoustic Receiver (MDAR) și Miniature Commandable Impulsive Acoustic Source (MCIAS) – numite și minibalize. Au o mărime de 1/16 din cea a unei balize de mărime A, având dimensiunea unei celule MJU-10/B (contramăsură aviatică IR). Dezvoltarea în continuare a lor va permite lansarea de pe platforme cu rază scurtă de actțiune sau de pe UAV (avioane și elicoptere) de dimensiuni mai mici sau de pe platformele clasice cu consum mai mic de combustibil.

 

În zonele litorale pot fi lansați un număr mare de astfel de senzori activi și pasivi, aceștia putând fi folosiți cu succes împotriva noilor amenințări.

MDAR / MCIAS și o baliză de mărime A

La finalul lui 2015 General Atomics a adăugat la MQ-9 Guardian capabilitatea de a lansa balize, demonstrațiile fiind realizate în Cornwall pe 24 septembrie 2015. Legătura prin satelit permite transferul informațiilor culese de baliză către bază, unde are loc analiza lor. De asemenea, tot pentru varianta navalizată a fost adaptat radarul AESA Seaspray 7500E al Selex. Pentru viitor UK dorește testarea platformei cu racheta Brimstone.

Capabilitățile sunt uimitoare, MQ-9 Guardian având o rază de acțiune de 1000 de mile marine (1850 km) și o dată ajuns în zona de patrulare poate zbura încă 10 ore. Varianta cu autonomie extinsă are o rază de acțiune de 1900 de mile marine și poate zbura încă 10 ore.

MQ-9 naval – concept

Există și o direcție de dezvoltare pentru integrarea MQ-9 în spațiul aerian civil, această versiune având un sistem de detecție și evitare bazat pe radar, sisteme anti îngheț și protecție contra fulgerului.

MQ-9 cu acces în spațiu aviatic civil

BAE dorește să integreze pe noul avion ASW (P-8) un sistem MAD (detecție de anomaliilor magnetice) bazat pe UAV – HAASW (High Altitude ASW) UTAS (Unmanned Targeting Air System). Acestea ar trebui să fie lansate de P-8 care zboară la altitudine și odată ajunse la altitudinea de joasă de funcționare să înceapă să patruleze, comunicând cu P-8.

HAASW UTAS

Conceptul a fost dezvoltat plecând de la un UAV – Coyote.

UAV Coyote

Coyote a fost dezvoltat de Advanced Ceramic Research, cumpărată de BAE Systems, cu fonduri oferite de US Navy.  Dimensiunile sunt de 0.9 metri lungime (3ft), 1.47 m (58 in) anvergură, fiind proiectat să fie lansată din aceleași containere ca și balizele. Cu o autonomie de 90 de minute, are o viteză de croazieră de 60 de noduri și maximă de 85 de noduri la o greutate de 5.5-6.5 kg (12-14 lb) și poate urca la o altitudine maxim de 6650 m (20000 ft).

Primele teste au fost realizate cu NOAA, fiind lansat dintr-un P-3 și zburând 49 de minute. NOAA plănuiește să folosească UAV lansate în furtuni tropicale și uragane pentru a face măsurători și a dezvolta apoi modele matematice de previziune meteorologică.

Coyote la NOAA

În timpul căderii UAV este extras din tubul balizei de o parașută, și deschide aripile și începe să zboare pe traseul programat sau poate fi controlat printr-o legătură RF directă (VHF sau UHF) până la o distanță de 20 de mile de avionul sau elicopterul care îl controlează. Echipat cu camere (sisteme electro-optice sau infraroșu) sau senzori (MAD de exemplu) poate efectua misiuni ISR (intelligence, surveillance, reconnaissance), avionul care l-a lansat rămânând la o distanță sigură. Poate fi programat când se află în tubul de lansare printr-o legătură de date proprie.

Coyote și împachetarea lui

 

 

Notă personală de final

 

Părerea personală referitoare la ASW și tehnologiile dezvoltate în acest moment este că nu ar trebui să ne culcăm pe urechea NATO, investind în vehiculele fără echipaj și în senzori ASW. RT Today (o știți, corporația aceea independentă de presă) spunea așa la finalul lui 2015 (28 octombrie):

 

– cut here –

‘The US Navy continues to cover the oceans with tens of thousands of sonobuoys to monitor and detect submarine movement around the world. The DoD has allocated $178.5 million to buy an additional 136,000 sonobuoys.

According to CNN, US sonobuoys are first and foremost aimed at tracking Russian submarines, over concerns they are “taking up positions near critical communication lines.”

Scientists say these sonar „intrusions” are proving deadly to marine wildlife, in particular whales. Sonar devices disrupt them and other sea mammals when nursing and feeding, which leads to injury or death of the animals who rely on sound to communicate and navigate, Elisa Allen, from People for the Ethical Treatment of Animals, told RT.

“Sonars can confuse and disorient them, terrify these animals,” Allen said. “Animals exposed to sonars have been known to rapidly change their depth in an attempt to escape the noise. This causes them to bleed from their ears and eyes,” she said, adding that whales and dolphins often beach themselves in their attempts to escape sonar.

The lucrative $178,565,050 contract has been granted to ERAPSCO, a defense contractor in Columbia City, Indiana. Five types of sonobuoys are set to be delivered by October 2017.

ERAPSCO, a joint venture between the Sparton corporation and Ultra Electronics, has been producing military grade sonobuoys capable of detecting and classifying manmade objects traveling underwater since 1987.’

– and here –

 

Am lăsat textul în engleză pentru a se înțelege exact sensul. Asta dacă mai avea cineva dubii referitoare la propagandă.

 

 

În sfârșit s-a lăsat liniștea. Dar cred că este prevestitoare de furtună deoarece în vestiar sunt câțiva atleți gata să înceapă o competiție de proporții olimpice. Toate semnele sunt la locul lor. Opriți planeta, eu cobor aici.

 

PS: inițial articolul trebuia să vorbească doar despre balize în general, cu două exemple – ADAR AN/SSQ-101, DICASS AN/SSQ-62 și comunicații, însă l-am extins pentru a include toți senzorii lansați din avioane, elicoptere sau de pe nave și folosiți acum în ASW (Anti Submarine Warfare) împreună cu o istorie și informații despre mediul de acțiune, pentru a avea și un context. Schimbarea direcției articolului pentru a acoperi întreaga gamă de soluții existente a fost determinată de o discuție cu George la BDSA, lângă IAR-330 Naval.

PPS: După ultima citire îmi e clar că rezultatul se apropie de o monografie a balizelor ca armă folosită în ASW.

PPPS: Secțiunile referitoare la mașinile zburătoare folosite, MAD, echipamentele de recepție și procesare, informațiile despre RF, electronică, procesare numerică a semnalelor și studiul semnăturilor acustice și matematica folosită la toate acestea nu au fost incluse în acest articol. Includerea lor ar fi triplat spațiul necesar expunerii și era depășit scopul explorării senzorilor.

 

Iulian

 

Foto: interwebs

Informatii: interwebs; URL:

http://www.janes.com/article/54256/sonobuoys-shrink-for-uavs-dsei15-d1

https://www.rt.com/usa/319927-us-sonobuoys-submarines-whales/

https://ukarmedforcescommentary.blogspot.ro/2013/11/the-evolving-budget-situation.html

http://www.ultra-sonar.com/solutions.php

http://www.ultra-ussi.com/products-main

http://ss.sites.mtu.edu/mhugl/2015/10/11/sonobouy-sparton-corporation/

http://sealandaire.com/project/mdar-mcias/

http://navyaviation.tpub.com/14030/css/Special-Purpose-Sonobuoys-106.htm

Exit mobile version