FDI adica mai pe larg Frégate de Défense et d’Intervention (programul FTI – Frégates de Taille Intermédiaire)…
Daca problema corvetelor noastre e ca si rezolvata, precum si a modernizarii celor doua fregate ex-britanice, iar Marasestiul e si el ca si rezolvat… sa privim putin in viitor (pentru noi) sau in prezent pentru altii.
Imaginandu-ne ca Naval Group reuseste colaborarea cu partea romaneasca si un transfer de tehnologie, sa ne mai uitam putin in portofoliul lor la urmasa FREMM.
In 24 octombrie anul trecut francezii au inceput la Lorient constructia primei nave din clasa FDI – si anume „Amiral Ronarc’h” (breton din Quimper, ce sa-i faci 🙂 ), care va trebui livrata in 2023 si sa intre in serviciu in 2025, an in care se va livra a doua nava – „Amiral Louzeau”. Urmeaza in cadenta de 18 luni urmatoarele 3 nave, ultima fiind livrata in 2029 pentru o intrare in serviciu in 2030.
Interesant ca la ceremonie, in afara ministrei (da, stiu, e substantiv masculin traditional dar na, progresismul) apararii franceze a fost prezent si seful statului major al flotei elene, Nikolaos Tsounis. Intre timp grecii au inceput sa ezite in fata contractului de 2,5 miliarde de euro pentru doua nave si a clauzelor de finantare, posibil si datorita faptului ca americanii sa le fi facut o contraoferta pe filiera israeliana…
FDI este considerata prima nava de lupta „complet numerica” (digitala) dupa Zumwalt, iar configuratia de export este denumita Belharra (denumire basca pentru un anumit tip de val gigantic).
Contractul a fost semnat in 2017 cu Thales pentru noul radar SeaFire si Naval Group pentru 5 nave iar configuratia a fost inghetata in mai 2019.
In scopul construirii noului model de fregata, santierul din Lorient se modernizeaza (dupa modernizarea din anii 2000 vizand FREMM) cu ajutorul unei investitii pe doi ani in valoare de 27 milioane de euro, pentru material de productie industrial: noi masini, trei cabine de vopsire la temperatura programata, elemente de realitate virtuala pentru inspectia calitatii, tablete, etc. Actualmente in santierul Lorient se afla in curs de constructie ultimele doua unitati ale clasei FREMM destinate marinei franceze: Alsacia si Lorena.
La doar 121,6m lungime, 17,7 m latime si o masa de 4600 tone, FTI se plaseaza in clasa superioara fata de clasa „La Fayette” (125×15,4m/ 3800 tone), pe care o si inlocuieste, si inferioara fata de FREMM (142x20m/ 6000 tone), aceasta din urma fiind clasificata la nivel NATO ca si distrugator, nu fregata, avand si indicativul incepand cu litera „D” (apropos de „distrugatorul Marasesti”).
Alaturi de cei 125 de membri ai echipajului, FDI poate lua la bord inca 28 de persoane, cum ar fi cazul fortelor speciale. Autonomia este de 5000 mile nautice la o viteza de 15 noduri, nava putand atinge o viteza maxima de 27-29 de noduri. si o putere instalata aferenta de 32MW.
Radiografie PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module)
Modulul PSIM este realizat pe baza sistemului de catarg integrat (i-Mast), fiind construit si testat separat inainte de fixarea pe corpul navei:
Prezentare Thales i-Mast:
Senzorii:
- inima senzorilor – 4x panouri AESA patrate cu latura de 2,5m si „decorate” cu 8 subansamble a cate 12 module de emisie/receptie ale radarului Thales SEA FIRE 500, impreuna cu cele 4 panouri ale sistemului de identificare amic-inamic (IFF),
- 2x bile optronice zi/noapte pasive tip Safran PASEO-XLR pentru detectie/identificare la distante mari,
- Un sistem de control 360° pe distante scurte pentru camera al Bertin Technologies,
- Un ansamblu digital C-ESM si R-ESM
- CIC (CO, Central Operation in Marina Franceza) complet integrat in modul, permitand antrenament la scara reala cu un sistem operational de lupta inaintea integrarii PSIM pe corpul navei,
- Unul din cele doua Data-Center ale FDI sunt integrate in PSIM, celalalt fiind plasat la pupa, in coca.
- Sonar integrat in coca tip Kingklip Mark 11.
- Sonar tractat compact CAPTAS 4 .
- Antena lineara remorcata
Noul radar AESA SeaFire ( similar lui Lockheed Martin SPY-1) cu panouri fixe este integrat in PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module) si ofera monitorizare 360° impotriva tintelor cu RCS redus si a celor de suprafata, putand urmari 800 de obiecte aeriene pana la distante de 500km respectiv de 80km la suprafata marii. Poate fi folosit si ca radar meteo.
Seafire 500 foloseste tehnologia nitrura de Galiu (GaN) si a fost initial propus pentru clasa FREMM, fiind configurabil pentru nave cu tonaj intre 3500 si 9000 de tone. Printre chestiile pe care le face bine este capacitatea de interfatare cu gama de rachete ASTER si evolutiile lor viitoare, antena avand integrata si o legatura de date. Cadenta ridicata de actualizare a informatiilor permite urmarirea unor tinte foarte inalt manevriere si de viteza extrem de ridicate, precum si rachete balistice si UAV-uri.
Datorita faptului ca Seafire nu are elemente in miscare, fiabilitatea este ridicata si intretinerea simplificata.
Armamentul, integrat cu sistemul de conducere a luptei de tip SETIS:
- Rachete ASTER 30 dispuse in 16 pana la 32 celule Sylver A50;
- Tun OtoBreda/ OtoMelara Super-Rapid cal 76mm sau 127mm;
- Torpile 2×2 MU-90;
- 8x Rachete antinava
- 2x tunuri teleoperate cal. 20mm
- Hangar pentru elicopter din clasa NH-90 si drona;
- Contramasuri antisubmarine Thales
- Sistem de razboi electronic Sentinel in arhitectura modulara
Si cam atat pana nu ne ambalam prea tare!
De rediscutat peste mai bine de un deceniu, cand vor vrea si ai nostri sa inlocuiasca fregatele…
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.meretmarine.com/fr/content/gros-plan-sur-les-fregates-de-defense-et-dintervention-fdi
https://www.air-cosmos.com/article/euronaval-2016-sea-fire-le-radar-des-fti-6134
Citeste si: