Romania Military

Filipine cumpara F 16

Tara asiatica, fosta colonie spaniola, fosta colonie americana, acum libera si independenta, a obtinut aprobarea din partea americanilor pentru achizitia a 12 aparate F 16 E/F Block 70/72 (evident nou-noute), a 12 rachete anti nava AGM-84L-1 Harpoon Block II (adica varianta cu lansare din aer) plus a catorva rachete aer-aer AIM-9X2 Sidewinder (24 de bucati) plus 24 de AIM-9X Block II Captive Air Training Missiles.

Zece aparate F 16 sunt simple (E) si doua duble (F), pretul total este de 2,6 miliarde de dolari.

Evident, aparatele F 16 E/F au in dotare radarul APG-83, asta pe langa avionica ultra-moderna, resursa de zbor spre 12 mii de ore etc.

N-are rost sa continuam cu enumerarea sistemelor pe care F 16 Block70/72 le are in dotare, noi nu avem astfel de aparate si este foarte discutabil daca ar trebui macar sa ne uitam spre ele.

Pretul de achizitie al unui F 16 Block 70 pare a fi mai mare decat al unui F 35A si probabil ca nu face sens sa cumperi astazi avioane pe care se le folosesti inca 40 de ani atat timp cat americanii si europenii dezvolta deja aparate de generatia a VI-a.

Probabil ca F 16 MLU isi va face treaba cu bine si nu ar fi o problema ca le operam, asta daca nu punem la socoteala numarul cu totul insuficient detinut de Romania (17 aparate) si de faptul ca nu avem niciun fel de coerenta in administrarea programelor de dotare.

Recent, Seful Statului Major al Fortelor Aeriene – generalul Viorel Pana – declara ca Romania va mai cumpara doua escadrille de F 16 (presupunem ca tot la mana a doua) pana in 2030, iar de aici putem deduce ca nu avem planuri prea marete pentru trecere, in timpul vietii noastre, spre o platforma de generatia a V-a.

Iar acest lucru este dezamagitor, desi stim cu totii, costurile de operare a F 35A (lasand la o parte ce cred elvetienii) sunt semnificative si trebuie avute in vedere cu mare atentie daca nu vrem sa repetam patania polonezilor cu F 16 C/D Block 50/52 care au, dupa unele surse, probleme mari cu flota de F 16 si nu reusesc sa tina gata de lupta mai mult de 50% din aparate, nu au destui piloti calificati, piese de schimb etc.

Degeaba ai avioane moderne daca pilotii tai sunt semi-instruiti, daca nu zboara suficient de mult, daca nu ai capacitatea financiara sa le zbori (un stoc de piese de schimb linistitor).

Au facut filipinezii o afacere buna? Ei stiu si daca nu stiu acum vor afla peste 2-3 ani cand F 16 noi vor incepe sa intre in dotare.

Deocamdata F 16 Block 70 s-a vandut catre: Maroc, Bulgaria, Slovacia, Bahrein, Filipine, Taiwan si se aude ca Iordania ar fi interesata. Coreea de Sud, Taiwanul, Bahreinul, Marocul si Grecia si-au propus sa-si modernizeze actuala flota de F 16 la standardul „V”, unele dintre ele facand si pasul catre modernizarea aparatelor deja avute in dotare.

GeorgeGMT

Exit mobile version