Pe lângă scaderea masivă a şomajului, planul economic a dus şi la o creştere însemnată a PIB-ului.
Pentru a susţine astfel de măsuri financiare pe termen lung, economia germană a devenit
autarhica, fiind încurajate exporturile şi limitate la maxim importurile, la strictul necesar. Au fost încurajate companiile care puteau produce bunuri ce înlocuiau orice import. În paralel, au fost desfiinţate sindicatele şi s-a trecut la un control strict al preţurilor şi salariilor. Semăna cu economia ceauşistă din anii ’80, cu deosebirea că s-a păstrat capitalul privat. Industria a fost obligată să foloseasca materii prime locale şi s-au introdus cote de aprovizionare.
Începând cu 1937 a fost introdus
planul de 4 ani sub comanda lui Goring, având ca scop pregătirea de război.
La sfârşitul anului 1938 Schacht opreşte sistemul de finanţare prin bonuri MEFO, încercând să îl convingă pe Hitler să renunţe la înarmare. Un astfel de aranjament economic nu este decăt un mecanism de îndatorare mascată, cu scadenţa pe termen lung. Dupa câteva încercări fără succes de a vinde obligaţiuni de stat, în final se ajunge la varianta tipăririi de bani. Masa monetară creşte brusc începând cu martie 1938. Schacht îl avertizează pe Hitler că dacă nu taie cheltuielile de înarmare, va izbucni o inflaţie galopantă. Este concediat din funcţia de guvernator la Reichbank şi înlocuit de un personaj obedient. Miracolul economic german începea să scârţâie, primele semne ale unei crize economice apărând încă din 1939. Hitler hotărăşte declanşarea razboiului, sperând să găsească noi surse de finanţare prin cucerirea spaţiului vital (
lebensraum).
Schacht face parte din complotul de asasinare a lui Hitler în 1944 şi este internat în lagăre de concentrare până la sfârşitul războiului. Este judecat şi achitat în procesul de la Nurenberg. După război îşi deschide propria bancă.
Chiar dacă un sistem dictatorial poate avea rezultate spectaculoase pe termen scurt, în final eşuează, una dintre cauze fiind proasta gestionare a economiei şi finanţelor publice.
Începând cu 1931, datorită lipsei de credite, comerţul internaţional a început să funcţioneze în multe ţări pe bază de clearing.
Germania, din dorinţa de a obţine materii prime, a semnat acorduri bilaterale de clearing, încercând să domine economic Europa de sud est. România a fost una din principalele ţinte datorită producţiei de petrol, lemn, alimente şi minereuri.
Au fost încheiate acorduri economice Germania-Romania :
-1935 Acordul de clearing;
-1940 Pactul petrolului – livrare de petrol românesc contra armament.
România, datorită dificultăţilor de a exporta propriile produse către Franţa sau UK, a fost nevoită să accepte treptat condiţiile Germaniei. În 1938, 50% din exporturi erau către aceasta.
Prin semnarea pactului „Armament contra Petrol”, statul român se obliga să livreze Germaniei cotele de petrol care-i reveneau ca redevenţe de stat, la preţurile din toamna 1939. Germania trimitea în România o cantitate echivalentă valoric de arme (tunuri antitanc) şi echipament (polonez capturat).
Preţul petrolului livrat în perioada martie – octombrie 1940 era cu circa 30% sub nivelul mondial.
Numai în această perioadă, România a pierdut 80 mil mărci. Presiunile politice şi economice germane se exercitau pe fondul înfrângerii Franţei şi retragerii englezilor pe insulă, revizionismului maghiar şi pretentiilor URSS pentru Basarabia. Anexarea Austriei şi Cehoslovaciei au permis transportul pe Dunare al mărfurilor.
Practic, România trimitea petrol în Germania, i se deschidea un cont în mărci, iar în schimbul acelor mărci achiziţiona produse germane. Sistemul prezenta câteva dezavantaje evidente: profiturile nu puteau fi folosite pe alte pieţe pentru alte produse, achiziţiile se făceau la preţurile impuse de germani.
România avea trei produse principale de export: petrolul, cerealele şi cheresteaua. Petrolul era o materie strategică, iar Franţa şi Marea Britanie făceau presiuni politice ca România să nu vândă prea mult petrol Germaniei. Cerealele româneşti erau mai scumpe decat cele vandute de americani sau ruşi. Industria petrolieră era deţinută doar în proporţie de 29% de statul român, care încasa de la companiile străine redevenţe.
Deşi planul de înarmare a României prevedea achizitionarea de licenţe de armament, pentru dezvoltarea industriei locale, finanţarea acestor proiecte era foarte dificilă. Inclusiv relaţiile comerciale cu UK şi Franta erau bazate pe clearing. Era foarte delicată obtinerea de tehnologii prin sistem barter.
De multe ori ne întrebam de ce armata română nu a fost mai bine dotată în WW2, fără a ţine cont de contextul comercial şi financiar al perioadei antebelice. Începând cu 1938, nemţii au crescut presiunile economice şi politice. Astfel cursul de schimb marcă/leu folosit în relatia de clearing a fost majorat de la 37 lei/marcă la 45, ulterior 60.
Preţul produselor germane livrate la schimb era cel cerut de producătorii germani, fără mari posibilităţi de negociere. Prin tratatul de cooperare economică din 1939, au fost înfiinţate 26 societăţi mixte româno-germane pentru exploatarea petrolului, lemnului, bauxitei, manganului, produselor agricole, etc. Practic întreaga economie a României era integrată în planul german. Toată povestea aparută în presa, referitoare la o posibilă datorie a Germaniei din WW2, este legată de soldul operaţiunilor de clearing pe data de 23 august 1944, existând interpretari diferite ale datelor contabile.
După 1945, ruşii au preluat participaţia nemţilor din aceste societăţi ca despăgubiri de război şi le-au transformat în primele Sovromuri. Ăsta da clearing!
Adică şi… şi cu banii luaţi. Greu de supravieţuit la graniţa marilor imperii, dar nu imposibil, aşa cum ne arată istoria.