F/A 18 Hornet finlandez
Astazi, pe 9 ianuarie, vor incepe testele cu avioanele inscrise in competitia finlandeza pentru inlocuirea F/A-18 Hornet.
Testele vor avea in vedere verificarea aparatelor in conditiile specifice climei finlandeze, de unde si faptul ca vor avea loc in plina iarna si vor dura mai multe saptamani. Se va verifica capacitatea in lupta aer-aer, aer-sol, lupta impotriva tintelor navale, misiuni cu raza lunga, capacitatea aeronavelor de a executa misuni de culegere de informatii, supraveghere si recunoastere, achizitia tintei.
De asemenea va fi verificat si modul cum aeronavele vor putea comunica cu trupele aflate la sol, cu atat mai important cu cat clima foarte rece a Finlandei are efect asupra senzorilor de la bordul aeronavelor.
Cele cinci companii implicate sunt (in ordinea in care vor intra cu aparatele la teste): Airbus cu Eurofighter Typhoon Tranche 3 (9 – 17 ianuarie), Dassault Rafale (20 – 28 ianuarie), Saab Gripen E (29 ianuarie – 6 februarie), Lockheed Martin cu F 35 A (7 – 17 februarie) si Boeing cu F/A -18 Super Hornet E/F (18 – 26 februarie).
Practic, finlandezii vor sa vada cam care este diferenta dintre pretentiile producatorilor (in privinta performantelor aparatelor oferite) si realitatea din teren.
Interesant este ca testele finlandezilor au loc inaintea celor elvetiene si sunt cu atat mai interesante cu cat si elvetienii tot F/A 18 Hornet vor sa inlocuiasca.
Finlanda va pune la bataie o suma cuprinsa intre 7 si 10 miliarde de euro pentru inlocuirea celor 64 de aparate F/A-18 Hornet. Ca o curiozitate, suma necesara achizitionarii noilor aparate multirol (intre 7 si 10 miliarde de euro) este considerata a reprezenta undeva la maxim 1/3 din costul pe care Finlanda il va plati pe intreaga durata de viata operationala a noii sale flote si trebuie sa tinem cont ca vorbim de avioane noi.
O decizie in privinta ofertei castigatoare va fi luata spre sfarsitul anului 2021.
Mai multe informatii despre programul HX gasiti AICI.
Pentru cine nu stie, Finlanda a operat si aparate sovietice MiG 15 si MiG 21F/Bis, cel din urma pana in anul 1998, cand Hornetul si-a inceput cariera operationala.
GeorgeGMT