Romania Military

Finlandezii pe urmele francezilor

Francezii au introdus primii (in NATO), cred, in dotarea standard a trupelor lor terestre transportoare blindate hibride (din punctul meu de vedere), dar nu in sensul propulsiei ci al filiatiei.

Astfel, Griffonul francezilor pare a avea in linia sa genealogica cel putin un bunic-camion de marfa greu 6×6. Griffonul va inlocui in dotare un transportor de trupe clasic – VAB.

Ucraina are si ea astfel de preocupari, avand deja in dotare Kozak-2 (tot un 6×6 care arata a camion civil blindat) plus alte proiecte mai putin norocoase cum ar fi KrAZ Shrek. Iar cehii de la Tatra, avand deja experienta lui Tatrapan Zasa 6×6, s-au lipit de Nexter pentru a furniza platforma Titus 6×6, armata ceha comandand 62 de vehicule Titus in 2017 pentru a echipa 2 brigazi: a 4-a de reactie rapida si a 7-a mecanizata…

TITUS Tatra factory Nexter 6×6 armored personnel carrier test drive live demonstration Kopřivnice – YouTube

Finlandezii tin si ei tendinta dezvoltand un transportor blindat 6×6 care seamana izbitor de mult cu un camion “heavy-duty” trimis la scoala de MRAP-uri, scoala pe care a absolvit-o cu magna cum laude dupa cum arata si dupa cum ii descriu finlandezii capabilitatile.

Facem o paranteza si observam ca cam toate aceste proiecte de transportoare blindate 6×6, ce seamana foarte mult cu un camion mai musculos, au ca baza de plecare un foarte ridicat nivel de protectie anti-mina sau anti-IED iar “codobatura” finlandezilor nu face exceptie, conform producatorilor sai ar rezista la explozia a numai putin de cinci mine si tot ar exista supravietuitori in habitaclu, desi nu stim in ce stare mentala ar mai fi dansii.

Inchidem paranteza si aflam ca producatorul – compania finlandeza Protolab – vine cu Protected Multi-Purpose Vehicle (PMPV) 6×6 MiSu (despre care am mai scris), un vehicul introdus de ei la categoria APC, adica transportor blindat pentru trupe.

Protolab si-a dezvoltat produsul in asteptarea lansarii de catre armata finlandeza a unui program ce vizeaza achizitia de transportoare blindate pentru trupe.

Ca sa intelegem ce inseamna ca vehiculul a rezistat exploziei a cinci mine, il citam pe Juhani Kivimaki, inginer-sef de program care ne explica ca pentru a intra in standarde este nevoie ca carcasa blindata sa reziste unei singure explozii, a lor a rezistat la cinci iar mai apoi vehiculul a putut fi reparat si a revenit operational.

Typically a vehicle must survive the single required kinetic blast to achieve the highest STANAG rating, whereas we put a single PMPV chassis through five blasts – one of which was double the required explosive mass; and still ended up with a vehicle that could be repaired for service.

La nivel de motorizare se poate cam ceea ce doreste clientul, existand motoare de la 325cp pana la 450cp, cuplate la o transmisie automata Allison.

Echipajul este format din doi membri, militarii transportati – 10 bucati complet echipati, sau o incarcatura de pana la 10 tone.

Daca aceasta tendinta se va pastra si chiar extinde ramane de vazut, deocamdata acest tip de transportoare blindate nu au foarte mult succes, asta daca nu adaugam la ele si MRAP-urile dedicate care tot transportoare blindate de trupe sunt doar ca sunt unele foarte specializate.

Din punctul meu de vedere, acest concept, ca si Griffonul francez sau Kozak-ul ucrainean, imi pare ciudat macar si pentru ca are parbriz ca orice camion, usa la sofer si stergatoare de parbriz. Aduce adica prea mult a camion si mai putin a transportor blindat clasic cu care eu sunt obisnuit.

Iar „camionul” finlandez este chiar amfibiu…

GeorgeGMT

 

Exit mobile version