Acum o saptamana a avut loc, sub auspiciile ambasadei Marii Britanii in Romania, o suita de intalniri intre 15 companii britanice din domeniul militar si aproximativ 30 de companii romanesti din acelasi domeniu.
Britanicii sunt interesati in primul rand de domeniul comunicatiilor si CRBN, dar ar mai dori si alte colaborari cu cateva din cele 30 de companii romanesti. Iata si cateva exemple:
- Modernizarea Type F22, motiv pentru care BAE Systems au pus ochii pe santierul Constanta (Mangalia). La aceasta s-ar putea adauga programul corvetelor si puitoarelor de mine. Iar interesati nu sunt numai ei ci si o firma israeliana.
- MAN Diesel & Turbo UK doresc colaborare cu uzina SERVICE FAUR de material rulant, iar discutiile pentru identificarea oportunitatilor au demarat in cadrukl evenimentului.
- O posibila colaborare este cea dintre firmele romanesti Condor si Stimpex vs firmele britanice BCB International Ltd si Aish Technologies Ltd, pe domeniul CRBN.
In incheiere s-a propus ca dupa aproximativ 2 luni sa se re-verifice starea de lucruri si progresul in discutiile dintre posibilii parteneri.
In cadrul discutiilor a avut loc si o prezentarii a starii de fapt si perspectivelor din punctul de vedere al MAPN/DPA (Departamentul Pentru Armamente), pentru ca firmele britanice sa inteleaga mai bine contextul si potentialul. Astfel s-a alcatuit un clasament al programelor de inzestrare, dupa cum se vede mai jos:
Programe DPA – total:
- 6 programe cu contracte de achizitie in curs;
- 3 proiecte de inalta prioritate;
- 6 programe strategice;
- 6 programe cu colaborari internationale;
- 12 programe finalizate, aflate in faza de monitorizare;
- 52 de programe oprite/amanate din lipsa de fonduri probabil re-demarabile dupa 2020.
Proiecte prioritare DPA:
- TBT(Transportor Blindat de Trupe) si eventual programele mai vechi Saur2 si Saur1;
- Arma de asalt cal. 5.56 ;
- UAV Boreal 5, drona de recunoastere de dimensiuni medii;
Programe majore de achizitii, aflate in diverse faze, in perceptia DPA:
– TR-85M1 – tanc romanesc modernizat pentru necesarul unui singur batalion
– MLI – 84M – masina de lupta pe senile a infanteriei (3 batalioane)
– PIRANHA III C – transportor auto blindat (8 x 8) pentru trupe
– GEPARD – artilerie antiaeriana autopropulsata pe senile de 35 MM
– LAROM – lansator multiplu de rachete autopropulsat
– VAMTAC 53 – vehicul 4×4 neblindat/blindat usor
– C 27 J SPARTAN – avion de transport scurt/mediu curier
– IAR – 99 SOIM – modernizare avion de antrenament avansat / sprijin apropiat
– IAR 330 L „PUMA”/ SOCAT – elicopter de transport modernizat cu sistem SOCAT
– IAR 33O „PUMA NAVAL„- elicopter naval destinat operarii pe fregatele Type22
– GAP FILLER – radar de supraveghere pe altitudini joase si medii
– CNMN /RTP – retea nationala de comunicatii militare
– CNMN /RADIO – retea nationala de comunicatii militare mobile
Programe strategice ale MAPN/DPA:
Forte terestre:
– Vehicule blindate de transport trupe (TBT)
– Vehicule de teren neblindate/blindate usor
Fortele aeriene:
– Avionul de lupta multirol
– Capacitati de aparare anti-aeriana cu raza lunga
Forte Navale:
– Corvete multifunctionale
– Puitoare de mine/deminoare
Dupa cum se vede, exista niste pesperctive interesante legate de achizitiile armatei romane, probabil bugetabile in urmatorii ani, aceasta fiind probabil si explicatia pentru care firmele britanice, israeliene, frantuzesti sau germane au inceput sa miste in cercurile mai mult sau mai putin guvernamentale. Iar ceea ce se intampla este perfect normal, deoarece interesul firmelor straine de a semna astfel de contracte este unul pur economic.
RumaniaMilitary considera aceste semnale ca fiind incurajatoare, putand genera perspective sanatoase pentru colaborari, transferuri de tehnologie, privatizari de firme de stat romanesti sau implantarea in Romania a unor firme straine de renume.
Insa ceea ce nu trebuie sa uitam, este exemplul programului multianual de achizitii publicat aici in decembrie 2012, program care stabilea alocarea unui cuantum minim de comenzi anuale pentru aproape toate firmele de stat ale industriei de aparare, care sa permita re-luarea activitatii, reutilarea si angajarea si formarea de personal tanar in conditii optime. Astfel, in locul focalizarii achizitiilor pe 5-6 categorii de tehnica timp de mai multi ani in care majoritatea firmelor romanesti de aparare ar fi vitregite de orice fel de comenzi, offsetul si creditarea avantajoasa, cu perioada de gratie ar fi permis atat achizitionarea imediata a tehnicii de varf si foarte scumpe in domenii critice cum este avionul multirol, apararea anti-aeriana sau navele de lupta, dar si comenzi in crestere graduala pentru majoritatea industriei de aparare romanesti.
Marius Zgureanu