Romania Military

Flota de elicoptere militare a Romaniei

IAR 330 Puma Socat, nr.38

Tot romanu’ stie ca MiG-21 LanceR este la sfarsit de cariera, cu totii stim, inclusiv cei care nu au nici o pasiune deosebita pentru tehnica militara sau Armata, ca “batranul ” si foarte respectabilul LanceR, face ultimele zboruri, dintr-o cariera cu totul memorabilia.

Asta stim cu totii, am dezbatut, am oferit solutii, insa problema este mult mai profunda si mai dezastruoasa!

Nu numai MiG-21 LanceR mai are putin de trait, ci si alte elemente cheie ale sistemului militar romanesc, sunt aproape de nefiinta. Datorita obtuzitatii si nepasarii celor care ne-au condus pana acum, vom ajunge in situatia cu totul de negandit pentru orice natiune civilizata si cu respect de sine, ca principalele ramuri ale Sistemului National de Aparare, ramura militara, sa se prabuseasca brusc, toate odata si lasand Armata Romana descoperita, in acelasi timp, pe mai multe segmente.

Puma M, nr. 40

Puma L, MEDEVAC, nr.49

Nu vreau sa reiau aici discutile despre flota, sau autotunuri, despre rachetele antiaeriene S-75 care se apropie si ele de ultima suflare, impreuna cu SA-6 KUB, sau SA-8 OSA, de deja vajnicul si neoperationalul HAWK, etc, etc.

Nu! Acum vom arunca o privire asupra unei ramuri foart rar discutata in media, dar care este cu nimic mai importanta, in angrenajul defensiv si tactic al Armatei Romane – elicopterele militare!

Asadar Romania dispune de doua tipuri de elicoptere: IAR-316B Alouette, elicopter usor folosit astazi doar ca aeronava scoala, si IAR-330 Puma, in variantele L (clasic, de transport), MEDEVAC (SAR), M (modernizat) si, bineinteles, Puma SOCAT (de lupta antiblindaj), mandria noastra, cel mai performant elicopter romanesc. Pe varianta SOCAT s-a dezvoltat si Puma Naval, tot un Puma SOCAT, dar ceva mai modern si, evident, adaptat operarii de pe nave de lupta.

Dar cum stam in cazul flotilei de elicoptere? Se zboara, cate mai sunt operationale, si mai ales cat timp vom mai avea elicoptere?!

Aceste intrebari isi vor gasi unele raspunsuri in randurile de mai jos. Raspunsurile, asa cum am reusit sa facem rost de ele, nu sunt poate 100% complete si corecte, dar cam atat se poate afla astazi.

Astfel, repartizarea elicopterelor IAR-330 Puma in tara ar fi urmatoarea:

Escadrila 712 Elicoptere – Giarmata

Escadrila 713 Elicoptere SOCAT – Campia Turzii

Escadrila 862 Elelicoptere – MK

Escadrila 903 Elicoptere – Otopeni

Escadrila 904 Elicoptere SOCAT – Otopeni

Escadrila 952 Elicoptere SOCAT – Bacau

 Puma L, nr. 57

In ultima vreme au fost multe miscari de trupe, asa ca nu mai avem prea multe informatii pertinente, s-ar putea sa fi aparut ceva schimbari. Din cate stim acum, cele 7 SOCAT-uri de pe Otopeni sunt trase pe dreapta, nefunctionale, iar pe Campia Turzii si Bacau sunt cate 8 aparate.

In mod normal se stiau de 60 Pume active:

25 Pume aduse la standardul SOCAT (active 16), doua prabusite.
16 Pume aduse la standardul M
16 Pume L (varianta clasica)
Pume MEDEVAC SAR
Pume N – Grupul de Elicoptere al Fortelor Navale – aerodromul Tuzla
Pume operate de catre SRI (SA-330) – Otopeni

In cazul elicopterului IAR-316B Alouette, mai exista o escadrila pe Boboc (de scoala, formare si antrenament), dotata cu 5 aparate, cu numerele de inmatriculare 54, 57, 70, 118, 122 (113 este cel cazut zilele trecute langa Buzau).

Punctual:

1. – 5 IAR-316B operationale; 54, 57 si 70 au peste 30 ani vechime, celelalte au doar 25; sunt foarte bune ca elicoptere de antrenament, pentru ca sunt relativ simple, usoare si manevrabile, dar foarte vulnerabile la factorii meteo.

2. – 16 SOCAT active, 8 pe Bacau si 8 pe Campia Turzii; vechime intre 35 ani (SOCAT 06) si aprox. 23 ani (SOCAT 102), deci mult, spre foarte mult.

3. – Nici Puma si nici Alouette nu au degivrare pe pale, deci nu pot zbura in conditii de givraj mediu (puternic nici nu se pune problema…) – Puma clasic este un elicopter potrivit misiunilor executate ziua si noaptea in conditii meteo normale.

4. – 16 Puma L, dislocate pe Otopeni, MK, Giarmata si Bacau; vechime intre 35 ani (07) si aprox. 23 ani (103), deci mult…

5. – de zburat, se zboara ceva, dar de tras, nu de prea multe ori pe an – tragerile sunt mai mult cu tunul de bord si PRND, Spike mai putin, ca-s scumpe…

Intrebarile, ale caror raspunsuri le-ati citit mai sus, mi-au venit in minte, cand la BSDA 2012, am avut privilegiul sa stau la masa, dupa expozitie, cu cativa impatimiti in ale aviatiei militare si nu numai. Baietii doxa de carte si informatii pe acest domeniu, o adevarata desfatare sa-i asculti, insa fiecare cu ce-l doare!

SA-330, apartinand SRI, nr. 109

Asa ca am profitat de aceste cunostinte ale colegilor mei si am inceput sa-i intreb. Raspunsurile sunt, ca si in cazul aviatiei de vanatoare, dureroase. Se zboara putin, lipsa de kerosen, aeronavele sunt destul de vechi, unele fiind la limita resursei. Dar nu asta m-a socat, asta desi nu stiam, banuiam macar, socul a venit atunci cand s-a facut comparatie cu elicopterele care apartin Ministerului de Interne!

IAR 316, nr.122

Fratilor am ramas cu gura cascata! Nu numai ca baietii de la MI zboara, dar zboara de tocesc mansele aparatelor, cateodata sar de 300-350 de ore pe an, la limita suportabilitati personalului navigant, au elicoptere moderne, iar in cazul MI-8/17, s-au gasit resurse financiare pentru a fi trimise la revizie, in Ucraina, unde au facut un RK, li s-a prelungit resursa, etc.

Si asta in urma cu 2-3 ani, si este valabila, daca nu ma insel pentru toata flota de MI-8/17. Ori, ceea ce au facut cei de la MI este demn de toata lauda! Asa se face, iar faptul ca pilotii lor zboara mult peste norma, iarasi bravo lor, bine ca fac rost de bani, intrebarea este: ar trebui sa unim Ministerul Apararii cu cel de Interne?! Nu de alta, dar poate asa vom avea si Puma SOCAT revitalizata, vor avea si pilotii militari ore de zbor, trageri de lupta, etc.

Sigur aici imi veti spune ca MI participa si la actiuni de cautare-salvare, interventii la calamitati, bla, bla, bla. Da MApN-ul ce are?! Raie capreasca pe elicoptere?! De ce nu se baga si ei la asa ceva, de ce elicopterele MEDEVAC nu intra si ele, pe timp de pace, in circuitul ISU, ca pana acum nu am vazut prea multe elicoptere MEDEVAC sa transporte ranitii de la accidente!?

Puma M, nr.77, in hangarul de pe Otopeni

Din pacate, ca si in cazul altor ramuri ale Apararii, nici la elicoptere nu mai avem viata lunga! Inca avem destule, avem personal, mai avem o fabrica, insa este foarte clar ca in mai putin de 5-6 ani aparatele cu aripa rotativa ale MApN vor incepe usor, usor, sa ia drumul fierului vechi. Ce vine din urma, avem noi, gandit macar, daca nu pus in aplicare, ceva in loc?! Chiar este imposibil sa cumparam cate 1-2 elicoptere pe an?! Bineinteles ca nu este imposibil, timp inca mai avem, dar daca ar fi sa fac un pariu, as spune ca si in cazul flotei de elicoptere ne va astepta aceeasi soarta ca in cazul aviatiei de vanatoare: vor trage de ele pana in ultima clipa, iar atunci nu va mai trebui sa cheltuim banii pe doua elicoptere pe an, ci va trebui sa punem jos, imediat, sume colosale, pentru achizitia in bloc a multor aparate.

Si iarasi va incepe aceeasi discutie tampa si imbecila: da’ cate ne trebuie, da’ ce sa facem noi cu ele, ca suntem in NATO, da’ oare chiar ne trebuie elicoptere de transport militar si de atac, dar, dar, dar…si tot aceeasi specie de imbecili vor da raspunsurile: Nu, dom’ne, nu ne trebuie!

Aceeasi specie care  monopolizeaza astazi discutile despre multirol! Nu-i stiti?! Oooo, ba ii stiti foarte bine! Sunt “atotcunoscatorii” si “analistii”, care fac turul tembeliziunilor de stiri si-si dau cu parera despre toate alea, de la acceleratorul de particule din Elvetia, la avioane de vanatoare si geopolitica, la economie si cresterea natalitatii!

Sigur ii stiti, sunt aceeasi specie cu Monica Tatoiu, marele nostru geostrateg si analista de renume international, academician doctor inginer, pe mai multe specializari, incluzand aici fizica teoretica si caracteristicile stealth ale MiG-ului 21 LanceR, care isi da cu parerea despre absolut orice o intrebi. Din pacate, in vocabularul acestor oameni, cuvantul “nu stiu”, ori nu exista, ori sunt prea fitosi/snobi sa-l foloseasca!

Va trebui sa avem multa bafta sa scapam cu ceva avioane de vanatoare, pana la urma,  si o mana de elicoptere! Bafta am spus?! Nu bafta bre, ci noroc d’ala chioru’, din aceeasi colectie cu miracolul despartirii apelor Marii Rosii de catre Moise, cu tancurile Faraonului pe urmele sale.

Asadar, daca nu sunteti credinciosi… ar cam fi timpul sa devenit si va rugati!

Ne trebuie un miracol!

PS: Poate ar trebui sa punem si noi pe picioare o secta! Martorii din Urma ai Armatei Romane! Si sa propovaduim Apocalipsa ce va sa vina, numai ca noi, ca oameni seriosi si cu ceva carte, am spune adevarul!

Daca Armata Romana dispare, sau va deveni doar o forta de politie, numita/poreclita pompos armata, ei bine atunci, la un moment dat, cineva destept, cineva cu o armata adevarata, ne va intreba de sanatate!

Iar atunci va veni… Apocalipsa pentru neamul romanesc, incapabil sa-si apere pamantul si viitorul propriilor copii!

GeorgeGMT (cu ajutorul extrem de important al echipei www.aripi-argintii.ro)

Cititi si: “IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?”

Exit mobile version