Viteze de peste 500 mph , altitudini intre 50 si 250 picioare fata de sol , viraje stranse la 4 g toate pe stanga (sens antiorar).
Manete de gaze impinse la maximum , motoare urland supraturate.
Avioane ce se urmaresc unul in coada celuilalt, zburand cand mai sus sau mai jos , incercand sa se depaseasca permanent pe interior sau exterior .
Căldură, turbulență, adrenalina , maydays si aterizări fortate fara motor (deadstick landings)
Este această o scena de luptă aeriană ?
Nu.
Este cel mai rapid sport cu motor, intrecere aeriana pe circuit in jurul pilonilor.
Aceasta este o scena tipica la RENO AIR RACES,
Este, după cum spune Bill Destefani, – unul din cei mai celebri piloti participanti la aceste curse : „A merge la război fără a trage cu munitie”. Dar este mai mult decât atât. Un astfel de concurs cu avioane , este un spectacol plin de culoare, care incanta concurenții și fanii deopotrivă; un amestec inedit de trecut și prezent : avioane modificate, vechi de peste 50 de ani, veterane din al doilea război mondial in clasa Unlimited – în valoare fiecare cel puțin un milion de dolari – ies la rampa alaturi de avioane din material compozit hi-tech construite din kituri in clasa Sport. Trainerele din al doilea război mondial din clasa T-6 asigură un contrast puternic cu Formula Agile One și mai lentele biplane.
Toți se aduna în fiecare septembrie în deșert la Stead Field, aflat la nord de Reno, pentru a participa la National Championship Air Races, cel mai important eveniment al curselor aeriene in acest moment in fata a circa 150 000 spectatori.
Într-o lume din ce în ce mai reglementată , cursele de avioane aproape par a fi un anacronism. Faptul că totusi exista in noul mileniu este, pe de o parte, surprinzătoare, pe de altă parte, este continuarea traditiilor unui sport nascut încă de la începuturile aviației. Prima cursă cu zbor in circuit cu piloni a avut loc în Rheims, Franța, în 1909.
De atunci cursele aeriene au continuat întrerupte doar de război și câteva perioade scurte de inactivitate. Reno este un eveniment, o reuniune de familie a entuziaștilor și o petrecere gigant. Reno este o celebrare a energiei și vitalitatii aviației, conform susținătorilor săi sau un afișaj al decadenței și risipei inutile dupa afirmatiile criticilor săi. În primul rând, cu toate acestea, este vorba de curse.
Cu totii ne amimtim de Aurel Vlaicu si anul 1911 cand construiește un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câștigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la Aspern, Austria. Concursul a reunit între 23 și 30 iunie 1912, 40 piloți din 7 țări, dintre care 17 din Austro-Ungaria, 7 germani, 12 francezi printre care si Roland Gaross cel mai renumit pilot al vremii, un rus, un belgian, un persan și românul Vlaicu.
Articolul complet pe: iar99soim.ro