Romania Military

Formarea personalului, cifrele de scolarizare 2020

La multi ani, dragi cititori! Revenim in 2020 cu forte proaspete. Cum am facut si anul trecut, incepem prin a toca marunt, da’ marunt de tot, cifrele oferite de minister pentru scolarizare, respectiv formarea personalului pentru anul in curs.

Ca de obicei noi vorbim si noi auzim, am insistat ca toate locurile disponibile pentru formare, indiferent ce categorii de personal, sa fie anuntate in acelasi timp, preferabil la inceputul anului. Sa stie si omul sa isi faca o socoteala pe ce este disponibil, iar ministerul are la dispozitie un pic de spatiu de manevra. Am explicat si ras-explicat cum un cadidat pentru o functie activa ar putea fi redirectionat spre rezerva voluntara daca ar fi un gram de bunavointa din partea ministerului, sau spre SGP daca doreste. Acum il trimit pe candidat acasa si ii zic sa revina cand vor avea locuri de rezervisti/de SGP. Bravo dom’le ce sa spun, dar in rest pe la targurile de cariera suntem tot cu managementul integrat in gura.

Cu privire la cifre, ne-a uimit ministerul cu postarea ofertelor atat de rapid, mai rar ca in 10 zile de la inceprea anului nou sa avem si o oferta publicata, in conditiile in care intre statul roman functioneza inca din mijlocul lunii Decembrie pe calendarul “haideti dupa 15 Ianuarie, ca-i perioada concediilor”. Noi, contribuabili cu bun simt ne conformam desigur, ca doar nu vrem sa-i stresam pe oamenii de la ghiseu.

Bun, oferta deci:

Dacă doriți să descărcați fișierul cu Planul de scolarizare 2020-2021 click aici.

 

Desigur ca lipsesc rezervistii voluntari si soldatii, respectiv gradatii profesionisti (SGP). Cap de lista ca si anul trecut “UNAP-ul” institutie care de cativa ani obtine si ofiteri. In trecut UNAP-ul se axa pe formarea continua a personalului militar, iar cursurile erau pentru ofiteri aflati deja “in paine” dupa cum se spunea. De ceva timp (3 ani) UNAP formeaza si ofiteri ceea ce sincer mi se pare ciudat. Ce anume ai nevoie sa scolarizezi pe langa AFT, ANMB, AFA si ATM. Nici nu intentionez sa intru foarte mult in detalii pe aceste aspecte deoarece site-ul UNAP este atat de prost facut incat si daca ai habar de aspecte care privesc recrutarea si formarea personalului militar, tot te pierzi. Pe acel site, anumite parti sunt actualizate ultima data prin 2012 si informatia pertinenta este aproape imposibil de gasit. Ce sa mai si spunem decat cifra finala 123 de locuri, mergeti dvs stimati cititori si intrebati care programe de studii sunt pentru formare initiala, care pentru formare continua, care sunt pentru civili, care sunt pentru militari. Atat de bine se comunica pe acest subiect. Bravo!

Mai departe cu AFT-ul meu drag si scump: pe langa ce am avut anul trecut, fostele transmisiuni, actualele comunicatii si informatica au sectiunea lor (daca pot spune asa). Adica pe langa specializarea lidership militar, management militar, a mai aparut si specialitatea inginerie in domeniul comunicatiilor militare.  Deci, cum? Pai si ATM-ul ce face? In fine, avem catedre peste catedrute, ca toata lumea sa fie fericita. Pe parte de cifre avem 240 de locuri toate specialitatile si armele posibile, lucru pe care nu l-am mai vazut de ceva timp. De la VM la CC la Para la logistica.

In continuare, cea mai stabila as spune dintre toate institutiile de invatamant Mapn, Academia Fortelor Aeriene, scoate la concurs un numar de 110 posturi, din care 10 pentru alti beneficiari. Aceeasi configuratie ca in anii trecuti, respectiv personal navigant, nenavigant, RAA si razboi electronic, respectiv radiolocatie.

Mai departe, Academia Navala Mircea cel Batran, la fel ca si anul trecut din punct de vedre al specialitatilor oferite, insumeaza un numar de 434 de locuri. Este o crestere fata de anul trecut, categoric, insa nu pot sa apreciez in acest moment daca este vorba de o crestere de personal estimata peste 4 ani sau acoperim ceva iesiri din sistem si o dinamica naturala a personalului. Dupa matematica mea, in 4 ani ar trebui sa avem macar una (1) bucata corveta in plus. Timpul ne va spune, cum zice englezul, ca doar nu se va apuca ministerul sa comunice frumos, clar si deschis, asa cum face o armata NATO moderna.

Academia Tehnica Militara urmeaza cu multi ingineri, toate armele posibile si toate ministerele/structurile imposibile.  Aici nu am ce sa spun mare lucru, decat faptul ca fluxul de ingineri este dinspre armata spre civilie, la firmele care platesc bine spre foarte bine. E normal sa fie asa insa ca de obicei armata nu face absolut nimic in a incerca sa acopere acest deficit care, estimez eu, in cativa ani va deveni critic. Filiera indirecta pentru ingineri poate fi o solutie, sau formarea ca si rezervisti voluntari si mai apoi chemarea in serviciul activ. Ca norocul, faptul ca proiectul rezervistilor voluntari merge ceas {sarcasm}. In 2-3 ani nu doar site-ul UNAP va fi ultima data updatat in 2012, va lasa lentul scris.

Pe final, pentru medicina militara avem la Institutul medico-militar un numar de 48 de locuri. De ce nu pot fi luati si ei de pe piata muncii? Buna intrebare.

Justitie militara acuma. Dupa cum am mai zis si anul trecut, nu pricep de ce se formeaza 10 juristi la Academia de Politie pentru MApN. Exista filiera indirecta si mergea ok. Total ilogica acesta abordare dupa parerea mea si daca facultati de drept nu avem in Romania, pai nu stiu ce avem.

Nota: documentul continua in mod ciudat cu studiile de tip masteral si doctoral, apoi doar vin subofiterii. Nu inteleg logica documentului, eventual am ramas eu blocat in repartizarea descrescatoare respectiv, de la doctorat la postliceala in ordine. Trecem si peste acest aspect si asteptam cu interesul cititorului-muritor-de-rand cei 113 doctori in devenire si publicarea tezelor de doctorat a acestora.

Si acum daca am terminat cu ofiterimea in devenire, hai sa trecem la ceea ce este vital pentru orice armata respectabila in NATO: maistrul militar si subofiterul, tot in devenire.

Asadar avem un numar de 614 locuri impartite pe categorii de forte si apoi arme si specialitati doar pentru maistrii militari. Un numar impresionant de locuri este la Sibiu desigur, la Scoala de maistri militari si subofiteri pentru comunicatii, Tehnologia Informatiei si Aparare Cibernetica. Fara sa reiau ce am explicat mai sus, asta e viitorul domnilor iar la modul cum gestioneaza armata resursa umana, o parte din ei vor ingrosa randurile companiilor puternice din sectorul IT (baietii, atentie la mine, youtube si cautati python sau java for beginners, linux elementar macar copy-paste la comenzi si un pic de server maintenance, da?)

In continuare subofiteri, un numar maricel insa cred ca este prima data in istorie cand numarul maistrilor il depaseste pe cel al subofiterilor, cu toate ca personalul naval, excluzand categoria ofiteri, este format de regula majoritar din maistrii militari si in anii trecuti. Chestiunea asta nu s-a schimbat. Asadar de ce mai multi maistri decat subofiteri? Pentru ca daca va uitati atent la sectiunea de comunicatii dintr-un foc avem 151 de locuri iar la subofiteri “doar” 102. Cu riscul de a fi plictisitor, asta-i viitorul, stimati cititori, si ministerul s-a gandit sa faca ce stie mai bine: sa scolarizeze batalioane intregi si sper ca prin acel angajament pe care orice absolvent il semneaza sa beneficieze de serviciile tinerilor tehnicieni o lunga perioada de timp. Ca nimic nu iti inspira loialitatea decat un contract care prevede pentru tine doar obligatii si pentru minister putine responsabilitati, responsabilitati pe care de multe ori le ignora flagrant. Asadar ce dinamica a pietei muncii, ce programe de formare rezerva/activ pentru oameni interesati, nu dom’le ‘nspemii de locuri la scoli si logica irefutabila ca daca un fecior sau o domnita ii buna la “mate” va fi si un militar cu profil tehnic extraordinar. Clar si logic la fel cum tot ala bun la matematica va fi un ofiter de vanatori de munte exceptional, schior, alpinist si de toate.

De mult am spus ca ce se evalueaza in faza intiala a admiterii in profesia militara este inutil, insa mai-marii responsabili insista sa imi demonstreze ca am dreptate(sic!) si mai mult, insista sa coboare si baremele fizice, ca de ce nu, ministerul de interne a facut-o deja. Daca ne uitam la aliatii NATO constatam ce evalueaza ei la admiterea in profesia militara indiferent de ce categorie de personal vorbim, pai dragi cititori, suntem pe alta planeta efectiv.

Cu ultima parte a documentului nu am ce dezvolta, ca imi pare a fi pur si simplu redactata in graba, cum ai copia tema la matematica in pauza la liceu. Observati va rog ca lipseste sintagma “filiera indirecta” desi cursurile de formare a ofiterilor in activitate sunt specifice filierei indirecte. Mai mult, din sursa de provenienta detaliata in document, cu scris ridicol de mic, deducem ca ar fi vorba de aceasta filiera indirecta pana la urma. As mentiona totusi prezenta unor locuri pentru operatiuni speciale deschise oricarui doritor, inclusiv civililor. Sarind peste luptatorii de tastatura si smardoiasii de cartier, aici este nevoie de pregatire serioasa in spate, eventual un sport de performanta, nu trebuie rezultate deosebite neaparat cat disciplina de a face sport, constant. Felicitari desigur celor care au reusit anul trecut si bafta celor care vor candida in acest an pe locurile respective.

Inainte sa pun concluziile, daca am putea ruga ministerul sa foloseasca functia publish as PDF a programului Excel, ar fi de-a dreptul excelent. Sa scanezi un excel este precum legendara intamplare cu tanti Ioana, de 55 plus de primaveri cu care am avut onoarea de a fi discutat la ANAF. In timp ce eu intrebam lucruri de interes, dansa imi raspundea monosilabic si aduna folosind un calculator de mana din anii 90 sumele aferente unei inspectii fiscale trecute intr-un fisier excel scos la imprimanta, caci functia “Sum” pe coloana in excel constituie tehnologie extraterestra. Deci un pic catre secolul XXI daca se poate, hartia asta scanata pe care ne-a prezentat-o ministerul este obositoare, inutila, neselectabila si pur si simplu enervanta.

Pe final, repet problemele vadite de comunicare pe care ministerul le are si RuMil le-a semnalat de nu stiu cate ori in special la CMJ-uri, adica interfata de comunicare a ministerului cu publicul. Pe site sunt semnalate o sumedenie de situatii in care cele mai simple si elementare informatii nu au putut fi explicate de catre personalul recrutor sau spete in care personalul in discutie a fost intrebat chestiuni pertinente si raspunsurile nu au venit nici in ziua de astazi.

Inchei prin a reproduce o idee pe care am citit-o intr-un articol al unui domn colonel acum ceva timp: daca statul bugetar produce un economist pe care il lasa apoi de izbeliste pe piata muncii si mai produce un economist in academie ca sa raspunda nevoilor armatei pur si simplu a cheltuit dublu pentru a raspunde unei nevoi obiective. Mai rau, daca acel abolvent ajunge si somer, ma intreb daca totusi exista o vaga notiune de responsabilitate bugetara. Cheltuiesti practic de 3 ori pentru a raspunde unei (1) nevoi. De ce nu luam tineri absolventi deja pe care putem sa-i incadram in munca cat mai rapid ramane o mare enigma a sistemului militar. Desigur ca sustin educatia militara, fara discutie, insa cifrele de scolarizare sunt uriase. De ce este nevoie de un asemenea efort bugetar cand, dupa cum am mentionat, statul a format deja un rand de oameni, mai ales cand discutam de functii specifice specialistilor.

Sper ca invatamantul militar sa nu se fi transformat intr-un loc caldut pentru unii si sa mentinem ilogic niste efective uriase tocmai ca respectivele catedre sa existe in contiuare. Raman a ma intreba de ce trebuie contabilul sa fie absolvent de academie?

Cum eu ma recuz din a pune aceasta concluzie pe temeiul unei partiniri evidente, puneti dvs stimati cititori concluzia. Oricum noua ne vine nota de plata.

 

La multi ani pe 2020!

Ma semnez al vostru lt(rez)

Exit mobile version