Romania Military

Francezii nu au elicoptere grele de transport…

…dar se gandesc cu jumatate de gura sa-si cumpere. Practic, se accepta – atat la nivel militar cat si la cel politic – ca exista o mare nevoie de elicoptere grele de transport, dar se mai stie si ca astfel de aeronave sunt extrem de scumpe, atat la achizitie cat si la operare.

Dar sunt necesare. Francezii au avut de-a face de-a lungul timpului cu forte armate aliate care detin astfel de elicoptere (mai ales cu britanicii si germanii) si au inteles ca le-ar fi extrem de utile, mai ales pe zona trupelor speciale, in contextul in care avioanele de transport mediu-curier Transall C-160 vor fi retrase.

Airbus A 400M Atlas este un avion de transport greu, nu poate opera chiar oriunde, de pe piste scurte, si aici francezii au o bresa in sistemul lor de transport aerian.

 

MH-47G „Beast”

Asa ca se uita la britanici cu CH 47 si EH 101 Merlin, la germani cu CH 53G, precum si la alti aliati din NATO care folosesc CH 47 Chinook (relativ raspandit in NATO)  si la CH 53 folosit de Statele Unite si de Germania (Berlinul are chiar o flota foarte serioasa de CH 53G Sea Stalion, 70 de aparate achizitionate de-a lungul timpului, 40-60 de aeronave in intentie de a fi cumpara acum: CH 53K King Stallion sau CH-47F Chinook).

Franta este singura mare putere europeana care nu detine elicoptere grele de transport. Spania foloseste CH 47, Italia la fel.

Francezii chiar au pus ochii pe o varianta de Chinook  dedicata trupelor speciale si anume MH 47G dar desi exista cerere nu exista fonduri si deocamdata discutia se poarta la nivel academic.

In acest moment, cel mai modern elicopter de transport al francezilor este Caimanul – NH 90, care este o aeronava foarte utila, capacitate mare de transport, raza mare, doar ca nu este un elicopter greu ci doar unul mediu.

O alta problema este ca deocamdata Airbus nu produce elicoptere grele de transport, din Europa doar italienii si englezii au gata de vanzare AW 101 (care ne-a fost si noua propus)/ EH 101 Merlin, ambele aparate produse de Agusta-Westland.

Dar trebuie subliniat ca AW 101 este mai mult un elicopter mediu spre greu, CH 47F fiind superior din punctul de vedere al masei maxime la decolare cu peste 7 tone. Despre CH 53K nici n-are rost sa discutam acest aparat are propria sa categorie, doar in Rusia gasim un elicopter mai puternic MiL Mi 26.

Doar ca CH 53K King Stallion este al drcaului de scump, israelienii tocmai ce au semnat un contract cu Sikorski pentru 12 aparate, contra sumei de 2,4 miliarde de dolari. Insa pretul se vede mai bine in documentele americane, astfel americanii au aprobat vanzarea a 18 CH 53K + 60 de motoare General Electric T408-GE-400 engines si alte cele necesare pentru 3,4 miliarde de dolari. Ori daca impartim (la modul grosier) banii ceruti la numarul de aparate rezulta un pret mediu (cu toate cele necesare incluse) de aproximativ 190 milioane de euro per aparat. Pretul, in cazul comenzilor USMC, este de un pic sub 100 de milioane de dolari, dar in cazul Infanteriei Marine discutam doar de costul aparatului in sine.

Asadar, foarte multi bani si mai apoi costuri de operare uriase. Posibil ca CH 47 Chinook sa fie ceva mai ieftin. Posibil…

GeorgeGMT

Exit mobile version