Romania Military

Francezii saracii tot cu indienii…

070412-N-8157C-542

Francezii s-au cam plictisit de incetineala cu care India gestioneaza semnarea contractului pentru achizitia celor 126 de aparate multirol Rafale. Astfel ministrul apararii de la Paris, Jean-Yves Le Drian, intr-o vizita recenta in tara asiatica, i-a reprosat, mai voalat am spune noi, omologului sau indian, A.K.Antony, balbaiala de care partea indiana da dovada in semnarea contractului.

Sursele, atat din partea franceza cat si in presa indiana, arata ca problemele in cazul semnarii contractului tin de implementarea tehnologiilor franceze in industria autohtona. Astfel India s-a trezit ca ii va fi aproape imposibil sa construiasca cele 108 avioane care, conform intentiei initiale ar trebui fabricate in India, cu ajutorul transferului masiv de tehnologie franceza. New Delhi are in intentie construirea pe plan  inclusiv a motorului Rafale si una peste alta se spera ca intregul aparat sa poata fi realizat/integrat in industria locala.

Un astfel de aport de tehnologie de ultima oara, daca tehnologia va putea fi asimilata intradevar, ar plasa India in topul tarilor care ar detine o industrie militara de topr si ar permite ca pe viitor intrega industrie militara si civila indiana sa faca un salt inainte  foarte consistent.

Din pacate, odata cu inceperea negocierilor, imensele probleme ale economiei indiene, in privinta posibilitatii absorbtiei unei tehnologii atat de avansate, si-au aratat limitele. Sa nu uitam ca India incerca de peste 20 de ani sa construiasca in regie proprie un avion de vanatoare usor, echipat cu un motor dezvoltat si construit local. Esecul in cazul programului Hal Tejas si al motorului Kaveri arata insa limitarile tehnologice si umane ale industriei militare indine.

Revenind acum la programul Medium Multi-role Combat Aircraft (MMRCA), partea franceza si-a exprimat ingrijorarile cu privire la intarzierile pe motive mai mult birocratice ale partii indiene. Astfel ministrul apararii francez a declarat ca Dassault incepe sa aiba probleme din cauza indeciziei indienilor, iar francezii au amenintat usor India, spunand ca semnarea cat mai rapida a contractului pentru Rafale are legatura si cu alte programe in care cele doua tari sunt partenere si in cadrul carora care India primeste tehnologie franceza. Desi oficial nu s-a specificat exact, este cazul sistemului de rachete antiaeriene cu raza scurta Matri, contract valorand peste 6 milirade de dolari (SRSAM), program in care este implicat consortiul MBDA.

HAL Tejas cel vesnic tanara speranta

Si sa nu credeti ca Franata nu are cu ce sa ameninte India! Rafale a castigat si datorita, zic gurile rele, acceptului din partea guvernului de la Paris de a ajuta India in dezvoltarea tehnologiilor militare nucleare, capitol la care francezii sunt printre cei mai avansati din lume.

Astfel se vorbeste ca Parisul ar fi fost de acord sa ajute partea indiana in dezvoltarea unui reactor functional pentru viitoarele submarine nucleare indiene, dupa cum stim primul submarin nuclear fabricat in India a fost lansat fara a avea la bord reactorul nuclear, si de asemenea Franta ar putea sa fie implicata si in modernizarea rachetelor balistice indiene, atat cele cu lansare de la suprafata, cat mai ales cele cu lansare din imersiune care ar urma sa echipeze submarinele nucleare strategice fabricate in India.

Asadar Parisul s-a  cam plictisit sa astepte ca indienii sa-si rezolve multele lor probleme birocratice si preseaza din ce in ce mai mult pentru demararea programului  de dotarea cu Rafale. Astazi cel putin este foarte greu de crezut ca India va fi in stare sa fabrice cele 108 avioane Rafale asa cum isi doreste, cel mai probabil Dassault va ajunge sa construiasca in Franta ceva mai mult de numarul preconizat de 18, pana cand industria din tara “vacii sfinte” va prinde din urma cerintele tehnologice foarte exigente ale construirii unui avion de generatia 4++.

 

 GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version