Deie Domnul! Daca privim cu atentie previziunea alocarilor pentru aparare multianuale pentru perioada 2019- 2025 nu putem decat sa fim foarte optimisti: Parisul si-a adus aminte ca este principala putere militara continentala din NATO in Europa!
Astfel, nu mai putin de 295 miliarde de euro sunt trecuti in dreptul modernizarii intregului sistem militar francez (sol, aer si naval).
Fortele Aeriene Franceze au si ele partea lor insemnata din aceasta suma, in urmatorii zece ani Parisul dorind sa-si intareasca semnificativ capabilitatile aeriene prin cresterea numarului de Rafale in detrimentul Mirage 2000. Si desi numarul total de aeronave, inclusiv pe fiecare ramura in parte, va ramane cam acelasi, acestea ori vor fi modernizate ori inlocuite cu aeronave moderne.
Daca in 2019 francezii vor avea 254 aparate de lupta, din care 143 Rafale, inclusiv 41 apartinand flotei si 111 Mirage 2000, in anul 2025 vor detine 253 de aparate din care 171 Rafale, inclusiv 42 varianta pentru portavion.
Vor fi alocati mai multi bani pentru antrenamente astfel incat un numar cat mai mare de unitati sa fie gata de lupta, comparativ cu numarul din prezent. Se va ajunge ca un pilot de vanatoare sa zboare 180 de ore pe an, unul de pe un avion de transport 320 de ore pe an, iar la elicoptere 200 de ore per an.
Deocamdata cresterea bugetului apararii va fi de 1,7 miliarde de euro pe an.
Vesti bune pentru Dassault, aici francezii avand intentia de a-si moderniza intreaga flota Rafale deja aflata in dotare precum si achizitia de noi avioane, varful fiind prognozat intre 2022 si 2024 cu achizitionarea a inca 28 de aparate.
Se asteapta si comandarea a 30 de noi aparate Rafale F4 in 2023, cu livrarea pana in 2030. De asemenea si Mirage 2000D va intra la modernizare, am mai scris desprea asta, doar o parte din actula flota fiind pastrata in serviciu.
Ce alte planuri de modernizare mai au francezii?
Pai ar mai fi:
– racheta de croaziera aer-sol SCALP (Storm Shadow) intra si ea la MLU, stocul actual ar trebui sa fie modernizat pana in 2025;
– racheta aer-aer cu raza lunga ghidata radar Metor (echivalenta europeana a AMRAAM) va intra in dotare;
– ASTER 30 B1 NT va deveni operationala in cadrul sistemului sol-aer SAMP/T ca si pe navele de lupta care opereaza Aster15/30. Tot aici se lucreaza se pare si la un succesor pentru actualul radar al SAMP/T- Arabel;
– un lucru care ne intereseaza si pe noi, si despre care RoMilitary a scris deja, este intrarea in serviciul de lupta a rachetei Mica NG. Primele comenzi pentru noua racheta vor fi lansate deja in 2019, de unde rezulta ca Mica NG este gata si daca Romania va alege VL Mica, ca sistem SHORAD, putem s-o comandam;
– noua racheta cu raza scurta pentru lupta aeriana MAST F va intra in dotare in 2023;
– in 2024 ar trebui lansate programe cercetare-dezvoltare pentru noi rachete de croaziera si anti-nava. De interes pentru noi ar fi de aflat daca Exocet va beneficia si de o varinata noua (Mk IV) sau francezii vor renunta la ea si vor merge pe o racheta noua (ca in cazul rachetei AT Milan, inlocuita de noua MMP).
De asemenea francezii deja isi pun problema inlocuirii Rafale la un orizont de timp dincolo departe de 2030, dar atunci ar trebui deja sa stie ce si cum. Deocamdata Système de Combat Aérien Futur (SCAF) este in ceata, nu se stie nici macar daca va fi un aparat pilotat sau autonom sau daca va fi un proiect francez sau unul de cooperare cu alte tari europene, in principal Germania.
Daca francezii se vor tine de cuvant si vor investi bani programati in aparare va fi bine pentru intreaga Europa, totusi pana in 2025 este drum lung de parcurs si economia franceza in particular ca si cea europeana in general au probleme, boli cronice, socialismul adica. Va conta insa doar vointa si seriozitatea liderilor francezi ca si clarviziune sau lipsa acesteia…
Ca in privinta viziunii germane in materie de aparare comuna am vazut ce s-a ales pana acum.
GeorgeGMT