La Fayette „Surcouf”
Presa franceza a incercat sa descifreaze ce a vrut sa spuna presedintele francez, Emmanuel Macron, cu ocazia vizitei efectuate in Romania la jumatatea lunii iunie.
Macron a spus, printre altele: “lucrăm la cererea autorităţilor române la un plan ambiţios de susţinere a Forţelor Navale Române.” Si de aici incolo fiecare poate specula cum crede de cuvinta.
Stim deja ca Naval Group a castigat licitatia pentru constructia a patru corvete si modernizarea celor doua fregate Type 22 si mai stim ca deocamdata nu s-a inteles cu partenerul sau, Santierul Naval Constanta.
Mai stim, si RoMilitary a scris despre aceasta problema chiar inainte ca Naval sa fie declarata castigatoare, ca SN Constanta nu prea are nici cu ce si nici cu cine sa se inhame la un proiect atat de ambitios. Naval Group ar trebui sa faca un transfer important de tehnologie pentru a putea sa construiasca cele patru Gowind in Romania, lucru care se dovedeste extrem de dificil nu numai dpdv financiar…
Aici deschidem o paranteza si ne intrebam retoric de ce MApN nu a cerut in caietul de sarcini ca companiile ofertante sa aiba santiere navale in Romania, atat timp cat existau doua astfel de companii? De ce s-a lasat MApN atras intr-o astfel de capcana? Cu atat mai mult cu cat situatia SN Constanta era bine-cunoscuta tuturor? Inchidem paranteza
Dar declaratia presedintelui Macron ar putea insemna ceva mai mult, asa cel putin suna.
Presa franceza speculeza (sau chiar stie despre ce vorbeste), aminteste si despre blocajul cu cele patru corvete dar aduce in discutie si posibila achizitie a Romaniei a 1-2 submarine Scorpene. Pe ce se bazeaza aceasta predictie?! Pai s-ar baza pe doua declaratii criptice al ministrului roman al apararii, Vasile Dancu (declaratii pe care eu nu le cunosc), care ar fi spus, citam din presa franceza:”no longer fully meets our needs” si “We need a much more complex program.”
Cele doua citate fac referire la programul corvetelor.
Si de aici incolo putem specula si noi, la fel ca francezii, si putem spera la orice ne da prin cap.
Deja unii se gandesc la FREMM, La Fayette, avioane de patrulare maritima si, evident, la submarine Scorpene. Altii spera ca francezii vor trimite niscai nave de razboi la Constanta, uitand ca Stramtorile sunt cam inchise de turci pentru navele militare ca si de faptul ca orice nava de lupta apartinand unei tari ne-riverane Marii Negre poate haladui pe plaiurile noastre maximum 21 de zile.
Macar din acest punct de vedere, singurul de altfel, NATO nu poate ajuta Romania cu nave de lupta pentru ca: Stramtori si maximum 21 de zile, de unde se vede inca o data cat de ingusti la minte sunt cei din MApN care nu si-au dat seama ca americanii, francezii etc, pot trimite rapid in Romania avioane de lupta, relativ repede trupe terestre, tancuri si artilerie, dar nave de lupta n-au pe unde trimite macar si pentru ca o FREMM nu incape pe Dunare…
Si cand te gandesti ca am fi putut avea o marina militara decenta cu 2 miliarde si ceva de euro, adica cam jumatate din cat am platit pe Patriot si cu asta basta, am fi rezolvat problema la Marea Neagra, mai ales daca tinem seama de performantele jenante al Flotei Marii Negre ruse.
Asadar, ce planuri ambitioase are Franta cu marina noastra militara? Submarine? Eu spun sa fim realisti, costa foarte mult, dureaza foarte mult atat constructia cat si operationalizarea lor. FREMM (marea mea dragoste, ca si a americanilor de altfel) costa cam un milliard de euro echipata si inarmata complet.
Poate vanzarea de nave la mana a doua, poate La Fayette? Poate, acest corvete vin in doua variante de echipare: razboi anti-submarin si lupta anti-aeriana. Au la bord si rachete anti-nava, sonare tractate, iar la nivel de lupta AA dispun de Crotale si Mistral (Sindbad), adica nu sunt ele o forta a secolului XXI dar fata de ce avem noi (practic zero) tot ar fi ceva nou, am avea capacitate de lupta, iar cum rusii s-au dovedit cam aurolaci, ar fi ceva.
De mentionat ca trei dintre navele clasei Lafayette (La Fayette, Courbet si Aconit) tocmai finalizeaza laToulon trecerea printr-un program MLU (modernizare si prelungirea vietii operationale: upgrade electronica, CMS si datalink, instalare de contramasuri anti-torpila, sonar in chila, etc). Celelalte doua, Surcouf si Guépratte, erau planificate pentru modernizari mai modeste fiind destinate unor misiuni mai modeste de patrulare pana la retragerea incepand cu 2027, si inlocuirea lor cu noile FDI.
Si inca un detaliu, pe spatiul dintre puntea de comanda si magazia tunului prova se afla un castel care ar putea probabil adaposti celule de lansare verticala, navele din clasa Formidable ale Singapore fiind inzestrate cu asa ceva (16 celule Sylver A50 si 16 celule A43):
Daca discutam despre Naval Group, aici situatia este extrem de dificiala, Romania nu poate accepta altceva decat ceea ce a oferit si celorlalte doua companii competitoare (Fincantieri si Damen) pentru ca este vulnerabila in justitie. Anularea competitiei si incredintarea comenzii pe sistem G2G ar fi poate o solutie, nu una cinstita sau eleganta, dar ar reprezenta o posibila iesire desi Damen inca isi mentine oferta de pret si nu avem absolut nici un motiv sa nu o luam in seama.
Asa ca situatia in care singuri ne-am pus este foarte dificila, vedem ce solutii se vor gasi, daca se vor gasi.
In rest, ar fi mai bine sa mai asteptam putin si abia mai apoi sa ne lasam imaginatia sa zburde liber. Nu prea avem noi fata de submarine, FREMM sau avioane de patrulare marina.
Dar problema nu este reprezentata de Naval Group sau de alte companii ci de cei care iau decizii in Romania. Daca se dorea cu adevarat, am fi avut astazi o flota militara foarte decenta, dar nu s-a vrut si nici nu se vrea. Niciodata n-a fost vorba despre bani sau alte lucruri concrete ci strict despre cei care fac tot ce le sta in putinta pentru a sabota economia romaneasca, dotarea cu tehnica de lupta a armatei, despre cei care blocheaza de 30 de ani dezvoltarea normala a acestei tari.
Nu discutam despre prostie sau incompetenta ci pur si simplu despre inalta tradare.
GeorgeGMT