Guvernul de la Paris, prin Comitetul Interministerial de Investitii (CMI) din cadrul ministerului apararii a decis modernizarea flotei de Mirage 2000D, adica versiunea de atac tactic, comanda acoperind 45 din cele 71 de aparate detinute de Armée de l’Air, cu o posibila transa suplimentara de alte 10 aparate.
Ministerul apararii francez a cumparat in trecut un total de 86 de aparate Mirage 2000D, un derivat al versiunii Mirage 2000N (atac nuclear), primul prototip decoland pentru prima data in februarie 1991, iar intrarea in serviciu datand din aprilie 1995.
Costul total al modernizarii incepute in acest an si planificate a fi livrate incepand cu 2019 este estimat la 160 milioane de euro si va oferi flotei de Mirage 2000D capacitatea de a opera pana in 2030. Aproape 19 mil. euro au fost déjà alocati in 2015 pentru acest program, urmand ca in 2016 sa fie alocati 32 mil. euro, iar restul de 89 mil. euro incepand cu 2017, diferenta ramasa fiind destinata lotului suplimentar de 10 aparate, daca intensitatea si durata operatiunilor peste hotare vor creste in urmatorii ani.
Dassault Mirage 2000D @ Armée de l’Air
In acest moment sub o treime din totalul flotei de Mirage2000D este capabila sa opereze in conditii de lupta contemporane, fiind echipate cu terminale de comanda si control moderne, data-link, si capacitatea de a lansa bombe ghidate de tip GBU-49 Enhanced Paveway II.
Modernizarea mai include capacitatea de a lansa rachete aer-aer cu raza scurta de tip MBDA MICA IR (posibil si viitoarea MICA NG) in locul vechii Magic II, de a lansa noul model de bomba ghidata Sagem (Safran) AASM SBU-64 Hammer cu capacitate de lovire la 50km si integrarea unui container extern pentru tun cal. 30mm Thales/Talios cu centrala de tragere asociata. Containerul tunului va fi montat pe pilonul stanga fata, simetric fata de containerul de iluminare laser, versiunea in uz a Mirage 2000D neavand tun integrat. Simulatoarele vor fi si ele modernizate pentru aceste noi cerinte.
Sistemul de Navigatie si atac (SNA) va fi si el modernizat cu unul numeric si afisaje color, actualmente bazandu-se pe o harta scanata si imprimata pe carton si care este proiectata prin marire ofiterului navigator si al sistemelor de arme (NOSA), sistem dublat de unul complementar (systeme D) dar care necesita mult spatiu in cabina.
Un alt aspect al modernizarii ofera posibilitatea acrosarii asimetrice de munitie pe piloni, cum ar fi spre exemplu un mix de bombe GBU-12 si GBU-49, lucru imposibil pe versiunea actuala.
Intentia initiala de modernizare a parcului Mirage 2000D, datand din 2009, era mai consistenta, totalizand 740 mil. euro si incluzand in plus: un nou radar, cu mod aer-aer, un identificator IFF si imbogatirea si modernizarea sistemelor de armament. Actuala modernizare ar trebui sa permita Mirage 2000D sa execute misiuni in zone fara aparari antiaeriene semnficative, specific anumitor zone de interes franceze pe continentul african sau in Orientul apropiat.
Calendarul evolutiei flotei franceze de aeronave de lupta
Fara pastrarea in uz a Mirage 2000D, parcul francez de aeronave de lupta ar putea cobora pe termen scurt la aproape 150 de aparate, incluzand Mirage 2000D déjà modernizate, Mirage 2000-5F precum si Rafale apartinand Armée de l’Air (cele ale Aéronavale fiind in curs de operationalizare). Adaugand cele 45 de aparate care vor fi modernizate, efectivul ar urca spre 185, dand timp pentru cresterea treptata a efectivelor de Rafale (catre 152 Rafale B/C si 40 Rafale M ale Aéronavale), al caror ritm de livrare catre fortele franceze a fost revizuit in scadere (livrarile interne fiind reluate dupa 2021) datorita comenzilor externe, prioritare pentru Dassault Aviation. In plus, Mirage 2000D este un produs inca tanar, aflat la jumatatea vietii operationale, déjà bine asimilat in operare si pe cale de a deveni polivalent, totul la un cost decent.
Programul de modernizare al avioanelor Mirage va permite continuarea activitatii liniei de productie specifice, implicand Thales dar si multe societati de mici dimensiuni dar cu contributie tehnologica importanta, unele contribuind si la programul Rafale, cum e cazul Realmeca. Astfel Thales va putea pastra pentru aceasta activitate 150 de posturi pe urmatorii 4 ani in regiunea Aquitania pe cand Realmeca va putea angaja inca 30 de specialisti alaturi de cei 100 déjà existenti iar SIAe (Services Industriels de l’Aéronautique) din Clermont Ferrant va avea un numar de locuri de munca asociate acestui program.
Mai trebuie mentionat ca cele 124 de aparate Mirage 2000 C de aparare aeriana, dintre care doar 37 au fost modernizate la standard 5F in anii ’90, vor fi retrase treptat din serviciu pana in 2020, mai devreme decat se anticipase initial. Si asta desi in urma cu cativa ani se intentiona prelungirea resursei de la 7000 de ore la 9000 si modernizari necostisitoare pentru aparatele Mirage 2000-5F apartinand Escadron de chasse 1/2 Cigognes, bazate la Luxeuil, ceea ce ar fi permis Frantei sa detina 225 avioane de lupta la orizontul lui 2019, conform cu cele specificate in propria carta alba a apararii din 2013.
Marius Zgureanu
Surse:
http://psk.blog.24heures.ch/archive/2015/10/03/modernisation-des-mirage-2000d-859867.html
http://www.defens-aero.com/2015/10/precisions-modernisation-mirage-2000d.html
http://www.opex360.com/2013/06/25/les-mirage-2000-5-seront-renoves/
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=18156