Franta va injumatatii numarul de aparate Rafale comandate in urmatorii sase ani, au aratat estimarile Ministerului Apararii de la Paris facute publice vineri. In acest context Dassault impreuna cu guvernul francez se bazeaza pe vanzarile la export ale avionului, in speranta ca linile de fabricatie vor putea fi mentinute deschise.
Astfel pe langa mult negociatul contract cu India pentru 126 de aparate, printre potentialii clienti se mai afla: Emiratele Arabe, Qatar, Malaezia si Brazilia. Reducerile in achizitia Rafale din urmatorii sase ani au legatura directa cu incercarile guvernului de a reduce cheltuielile publice, intr-o strategie financiara mai cuprinzatoare a Frantei de as miscora deficitul bugetar.
Aceste reduceri in domeniul apararii nu vor atinge insa capabilitatile de descurajare nucleare ale Frantei, domeniu considerat un adevarat tabu pentru Paris, nici pe partea aeriana, nici pe zona de submarine strategice. Revenind la Dassault, pentru as putea mentine linile de fabricatie “calde”, compania franceza are nevoie, conform contractului semnat cu guvernul, de un numar de minim 11 Rafale fabricate anual, ori conform cu planul de reduceri bugetare anuntat de cabinetul francez vineri, Franta ca achizitiona doar 26 de noi aparate in urmatorii sase ani, ajungandu-se astfel la o rata de 4,3 avioane pe an. Asadar Dassault are nevoie de comenzi pentru inca minimum 40 de aparate in urmatorii sase ani, si asta doar pentru a putea sa tina liniile deschise si a nu pierde forta de munca inalt calificata.
Minstrul Apararii, Jean-Yves Le Drian, a declarat inca din 11 iunie ca Dassault va trebui sa se bazeze pe exporturi, pentru a putea sa sprijine productia avioanelor Rafale, avioane descrise de Le Drian ca fiind un excelent multirol, capabil sa executa o gama extrem de larga de misiuni.
Tot vineri Le Drin a declarat la un post de radio ca este foarte increzator in capacitatea Rafale de a se vinde la export, ministrul adaugand ca are in vedere cateva tari (amintite de noi mai sus n.r.) care ar putea sa fie foarte interesate de achizitia avioanelor franceze.
Surse apropiate de Ministerul Apararii francez dau ca sigura informatia ca cel putin una dintre tarile mentionate va lansa o comanda ferma pana la sfarsitul anului 2019. In acelasi timp insa un consilier din cadrul aceluiasi minister a declarat ca guvernul francez este foarte ferm in privinta numarului total de avioane Rafale comandate si ca acest numar nu este discutabil. Oficialul respectiv facea referire la cifra de 180 de Rafale in diverse configuratii, inclusiv avioane adaptate pentru portavion.
Se pare ca si Franta isi schimba incet dar sigur centrul de greutate al investitilor in industria aeronautica militara, si la fel ca Statele Unite, isi translateaza, incet dar sigur, fondurile de la avioane pilotate, catre sisteme autonome de lupta. Dassault va primii sume mari de bani in anii urmatori pentru dezvoltarea de drone, (Neuron fiind doar un exemplu) si in acelasi timp actuala flota de Rafale va fi modernizata la standardul F-3.
Ciudat, as spune, cum pe o piata a avioanelor de vanatoare, supra-saturata de oferte, in care mai toti producatori sunt aproape de inchiderea linilor de fabricatie din lipsa de comenzi, Romania nu este capabila sa gaseasca o oferta cat de cat avantajoasa pentru a se dota cu avioane noi, intr-un „mariaj” financiar cat mai confortabil, desi disperarea companiilor producatoare este deja foarte vizibila, iar pentru o comanda de macar 24 de avioane noi, sunt absolut convins ca ofertantii s-ar parui zdravan pe holurile MApN atat in preturi cat si pachete financiare cuprinzatoare.
Daca Daasault nu reuseste sa-si asigure inca 40 de aparate exportate in urmatorii sase ani, sumele necesare menntinerii linilor de fabricatie vor fi platite direct de catre guvernul francez, conform contractului, ori putem presupune ca pentru a nu arunca cu banii degeaba, mai ales in situatia actuala bugetara a Frantei, Parisul ar fi mai mult decat fericit sa ofere Romaniei o super-afacere pentru achizitia de avioane Rafale…
Daca nici in aceste conditii super-ideale pentru cumparator, cu o oferta dement de mare fata de cerere, noi nu suntem capabili sa ne dotam cu avioane noi, inseamna ori ca toate principile economice referitoare la cerere si oferta sunt apa de ploaie, ori ca suntem cei mai prostii europeni din secolul XXI!
Sursa: Defensenews
GeorgeGMT