Anul trecut, cu ocazia expozitiei Euronaval, francezii au surprins prin anuntarea unei noi nave de lupta, nava care este se pare intr-un stadiu avansat al conceptiei. Ministrul apararii francez, Jean-Yves Le Drian, a dezvaluit presei un nou concept, de fregata – Frégate de Taille Intermédiaire (FTI).
Iar lucrurile sunt serioase pentru ca a fost anuntat si un buget ferm pentru achizitionarea a cinci astfel de nave incepand cu 2023. Navele din clasa FTI vor inlocui fregatele clasei Lafayette. Bineinteles ca guvernul francez spera ca va avea si clienti pentru export.
Frégate de Taille Intermédiaire (FTI) va avea un deplasament 4250 to, este un proiect cu totul nou si asa cum se vede din poze arata diferit fata de navele clasice, avand o “prova-inversata” pentru a creste calitatiile nautice ale navei pe mare montata, prova similara intr-un fel proiectului american Zumwalt.
Pana la inceputul lunii octombrie anul trecut francezii au ales o parte din armele care vor dota fregata: rachetele, tunul si radarul, s-au hotarat de asemenea asupra arhitecturii generale a navei, plus sistemele majore, urmand ca restul echipametelor sa fie si ele selectate in urmatoarele luni.
Revenind la datele tehnice al FTI, nava va avea un deplasament de 4250 tone, o lungime de 122,25 metri, totul cu un echipaj de 125 de oameni (din care 15 vor face parte din detasamentul aerian). Pe langa cei 125 de oameni, nava mai poate lua la bord inca 50 de militari.
Constructorul navei va fi – nici o surpriza aici – compania DCNS, acceasi firma care construieste si fregatele FREMM sau corvetele Gowind. Odata cu anuntul ministrului apararii francez, DCNSul a anuntat ca va dezvolta si o versiune pentru export, versiune numita Belharra.
La capitolul arme stim ca fregata va dispune de sistemul AA Aster 15/30, de rachete anti-nava Exocet (probabil MM 40 Block III), torpile MU 90 si un tun multifunctional calibrul 76mm, probabil OtoMelara.
Nava nu va fi echipata cu rachete de croaziera, stim insa ca va dispune de doua lansatoare pentru rachetele AA Aster (fiecare lansator cu cate patru celule), iar Thales va veni cu radrul Sea Fire 500.
Propulsia va fi asigurata de un sistem (CODAD) care va asigura o viteza maxima de 27Nd si o autonomie de 5000Mm. In linii mari sistemul CODAD se bazeaza pe doua motoare diesel care invart o singura elice prin intermediul a doua ambreiaje si a unei cutii de viteza.
Bineinteles ca proiectul este unul modular, permitand clientului sa-si aleaga diferite configuratii si diferite sisteme de armament/radare, etc, francezii sperand deja ca multe astfel de nave vor fi comandate la export, DCNS descriind nava ca fiind una foarte bine inarmata, perfect capabila sa lupte – in functie de configuratie am adauga noi – in toate cele trei medii (anti-nava, anti-aerian si anti-submarin), fregata putand indeplini foarte bine si un rol serios in razboiul electronic.
Aceasta “fregata-digitala” va intra in dotarea Marinei Franceze incepand cu 2023 si pana in 2030 toate cele cinci nave ar trebui sa devina operationale oferind astfel Frantei un nucleu modern si versatil, format din 15 nave de lupta noi: 5x FTI, 8xFREMM si 2xHorizon.
Bineinteles ca nava va dispune de elicopter (NH 90NFH – varianta special dezvoltata pentru uzul pe nave, lupta anti-submarin si lupta anti-nava), hangar si drone de cercetare/supraveghere.
O mare realizare este (asa o prezinta Thales) noul radar Sea Fire 500, un radar special proiectat pentru a lucra cu rachetele din familia Aster. Sea Fire este un radar de tip AESA cu patru panouri active (seamana cu “americanul” Master Spy 1 de pe navele AEGIS americane). S F 500 poate detecta si urmari pana la 100 de tinte si poate executa simultan atat activitati dedicate luptei anti-aeriene cat si lupta anti-nava pe zona defensiva, detectand rachetele anti-nava care zboara la altitudini foarte mici (sea-skimming).
Tot cei de la Thales au anuntat ca FTI va avea in dotare un sonar tractat de ultima generatie, de fapt o varianta compacta a CAPTAS-4, sonar aflat deja in dotarea fregatelor FREMM si Type 23 britanice si desi varianta compacta este mai usoara cu 20% si mai mica (dpdv al dimensiunilor fizice) cu aproape 50% decat sonarul aflat deja in exploatare pe navele mai mari, performantele acestuia vor fi similare.
Mai departe ramane sa vedem ce succes va avea FTI la export, ce pret de baza va avea, deocamdata putem constata ca FTi nu este chiar asa de intermediara, nava fiind o inlocuitoare a fregatelor din clasa La Fayette, nave care sunt pe la 3600to, asadar FTI cu ale sale 4250 este mai mare, aici remarcandu-se din nou tendinta de crestere a tonajului pentru navele militare dezvoltate acum.
Intermediara ar putea fi numita din punctul de vedere al armamentului si al capabilitatii in a sustine o gama mai mare de misiuni. Ca armament este net superioara clasei de nave pe care o inlocuieste, dar inferioara FREMM (Aquitaine-class), FTI putand fi considerata o nava capabila sa duca foarte bine razboiul anti-submarin, la un nivel ridicat lupta nava-nava si – intr-un grup de nave – sa contribuie la lupta anti-aeriana si impotriva rachetelor anti-nava inamice.
Practic, din punctul meu de vedere, FTI este o mini-fregata zdravana si puternica (“mini” fata de FREMM), o nava caré s-ar situa intre o fregata mai mica si o corveta „musculoasa”.
GeorgeGMT