Incepem cu prezentul si aflam ca US Army si-a dat acordul pentru inceperea lucrului la viitorul sau elicopter usor de atac si cercetare (o varianta moderna a Bell OH-58 Kiowa). Cinci companii s-au aliniat la start, astfel: AVX Aircraft Co. in parteneriat cu L 3 Communications Integrated Systems L.P. , Bell Helicopter Textron Inc., Boeing, Karem Aircraft Inc. si Sikorski (Lockheed Martin).
AVX Aircraft Co. &L 3 Communications
Programul FARA face parte din mult mai amplul plan de dezvoltare si dotare a intregului sistem militar american cu o noua familie de elicoptere [Future Vertical Lift (FVL)]. Se au in vedere noi elicoptere de transport si de atac, aeronave multirol care sa dezvolte o viteza media superioara actualelor platforme.
AH 64 Apache si UH 60 Black Hawk se afla pe lista „inlocuitelor” desi deocamdata discutam doar de planuri de cercetare-dezvoltare, cum este cazul FARA sau de prototipruri aflate in diverse stadii de dezvoltare: Bell cu tiltrotorul V-280 Valor si Sikorsky-Boeing cu SB-1 Defiant. Programul se numeste Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).
Revenind la FARA, acesta ar trebui sa inlocuiasca aproximativ jumatate din flota actuala de Apache AH 64, si aici ne aducem aminte ca la retragerea OH 58 Kiowa o parte din misiunii au fost preluate de Apache-uri, altele de drone, dar ori ca costul este prea mare, cazul AH 64, ori ca dronele nu sunt inca capabile sa inlocuiasca total un elicopter dedicat s-a ajuns la un program pentru un nou elicopter de atac si recunoastere usor.
SB 1 Defiant
Dar caracteristicile generale ale programului-mama (FVL) se vad si aici, noua aeronava trebuie sa fie una de mare viteza, semnatura radar redusa, masa transportabila mare (fiecare aeronava in clasa ei), manevrabilitate ridicata, nivel superior de protectie, posibilitatea de a fi folosita in medii diverse.
FARA a plecat la drum in 2018 cu un buget initial de 1,9 miliarde dolari,fondurile urmand sa fie folosite pentru dezvoltarea si constructia a cinci prototipuri. Stim deja ca Sikorski va marsa pe al sau S-97 Raider (aparat dezvoltat pentru programul „Armed Aerial Scout” – program anulat insa in 2008) sau ca macar va folosi tehnologia dezvoltata cu Raider..
In martie 2020 Pentagonul va alege doua oferte pe care le va finanta in continuare cu 735 milioane de dolari (in perioada 2020-2023), urmand ca invingatorul sa inceapa productia in 2024.
S-97 Raider
Inca nu stim ce solutie tehnica va fi aleasa dar sansa este ca viitorul elicopter usor de atac si cercetare sa fie unul „coaxial compus” – compound coaxial helicopter, adica un aparat care foloseste o elice clasica de elicopter (aripi rotative) si una/doua pentru propulsie, pe model S-97 Raider. Varianta tiltrotor nu pare sa mai aiba foarte multi adepti macar si datorita mentenantei foarte laborioase si scumpe.
GeorgeGMT