Romania Military

Geaba iti da Dumnezeu daca nu te duce capul

In media ultimelor saptamani a aparut o stire care desi pare ciudata are toate sansele sa aiba un sambure de adevar: pe irakieni ii bate capul sa vanda avioanele aproape nou-noute F 16IQ – standard aproape de F 16 Block 50/52+ – si sa-si cumpere aparate rusesti MiG 29 sau chiar Suhoi Su 57.

Motivatia?! Relativ simpla: nu sunt in stare sa le intretina si drept urmare le-au si retras din razboiul impotriva ISIS. Dreptu-i ca F 16le irakiene au avut probleme inca de la inceput. Mai intai si mai intai nu s-au gasit suficienti piloti irakeini capabili sa le zboare, mai apoi – dupa retragerea americana – irakienii nu au mai fost capabili sa intretina si sa zboare aparatele pentru antrenament si trecerea pe supersonic, ba n-au fost in stare sa sustina la zbor nici macar avioanele cu elice pentru antrenamentul primar.

Doi irakieni intr-un F 16IQ

Pe de alta parte, aparatale F 16IQ sunt destul de sever castrate, iar armamentul oferit de americani vine dintr-o alta epoca, mai apropiata de razboiul din Falkland: rachete aer-aer Sidewinder AIM-9L, AMRAAM n-au primit deloc, in schimb au la dispozitie veterana AIM-7M-F1 / H Sparrow si variante ale AGM-65D  Maverick.

Pentru atacul la sol au primit bombe ghidate din generatiile mai vechi Paveway II / III…

Si pana la urma este normal ca americanii sa nu le puna la dispozitie chiar ultimelele modele, macar si pentru ca n-ar avea ce face cu ele si probabil ca nici n-ar fi in stare sa le foloseasca.

In total irakienii au primit 36 de aparate, doua s-au prabusit, iar pe la mijlocul anului trecut doar 20% din avioane erau in conditie de zbor, astfel ca in decembrie 2020, F 16 a fost retras din misiunile anti-ISIS desfasurate de aviatia irakiana.

Cu toate acestea, in decembrie 2020, cu ocazia implinarii a 100 de ani de la infiintarea armatei irakiene, 24 de F 16 au fost si ele la parada, dar au fost doar de parada, conform surselor irakiene, 23 de aparate nu ar fi primit acceptul de ridicare de la sol intr-o tara civilizata, majoritatea avioanelor ridicate de la sol neavand la bord sisteme importante, precum: radare, sisteme de avionica sau capacitatea de a transporta armament.

Cum s-a ajuns aici? Relativ simplu: coruptia endemica din Irak, americanii s-au retars si i-au lasat pe arabi sa se joace cu avioanele, foarte slaba calitate a personalului navigant cat si a celui de intretinere, lipsa cronica de piese de schimb, lipsa si mai cronica de cunostinte a personalului tehnic a in a folosi piesele de schimb, prea putine ore de zbor alocate Ma rog, chestii tipice prin Orientul Mijlociu.

Coruptia este evident mama tuturor necazurilor F 16 irakiene. Toate contractele se dau pe spaga, se falsifica documente, se fura fonduri in stil mare. Prin falsificare de documente intelegem ore de zbor marcate ca efectuate fara ca avionul sa se ridice de pe pista, operatiuni de intretinere bifate doar pe hartie. Se mai practica furtul de combustibil si a altor consumabile etc.

Si cum relatiile dintre Bagdad si Washington nu mai sunt chiar atat de dragastoase odata ce americanii s-au cam retras si mai ales dupa  dupa l-au cam omorat pe generalul iranian Kasem Suleimani, lucrurile au degenerat, astfel inca guvernul american a stopat – la sfarsitul lunii ianuarie 2020 – livrarile de armament pentru F 16IQ.

Nu stim cum se descurca irakienii cu armamentul rusesc, Bagdadul achizitionand deja elicoptere Mi-28Neja E si Mi-35M, sisteme anti-aeriene Pantsir S-1, sau tancuri T 90.

Iar zvonurile au aparut cu privire la eventuale achizitii de S 300/S 400, sau aparate MiG 29.

Cu toate ca zvonurile circula si exista o apropiere intre Moscova si Bagdad, vanzarea F 16IQ este foarte improbabila, desi achizitia de MiG 29 poate fi luata in considerare.

Ca sa vanda F 16 este nevoie de aprobarea americanilor, pe de alta parte Irakul a cheltuit deja peste patru miliarde de dolari cu achizitia si implementarea noilor avioane in arsenalul fortelor aeriene, s-au chinuit ani de-a randul cu infrastructura, tehnicienii si pilotii, armament etc, astfel inca inlocuirea F 16 nu este nici pe departe atat de simpla. Iar relatiile cu americanii se pot imbunatatii din nou.

Despre Suhoi Su 57, aici discutam doar despre un zvon haios. Irakul nu numai ca nu ar avea ce face cu un astfel de aparat, dar credem ca n-ar fi nici in stare sa-l zboarae, daraminte sa-l si foloseasca eficient. Cand dai cu bombe dupa descultii din ISIS chiar nu ai ce face un un aparat stealth de superioritate aeriana.

Dar chiar daca americanii revin la sentimente mai bune nu cred sa ajute cu mare lucru, coruptia si incompetenta irakienilor, deja legendara, va lovi din nou si orice ar face americanii aparatele tot nu vor fi operationale, doar daca se aduc piloti si tehnicienii americani sau europeni.

Asadar, ai bani, ai tot ce vrei, dar daca esti talamb din fire le cam ai degeaba…

Noi am mai scris despre irakieni si F 16 inca de dinainte sa le cumpere, prin 2013.

PS – Si evident ca voi, cei care veti citi acest articol, o sa va simtiti macar un pic superiori irakienilor. „Uite domne ce prostanaci sunt arabi irakieni!” Dar inainte sa va simtiti foarte superiori ganditi-va ca irakienii, din toata prostia si coruptia lor, ar putea sa vanda doua escadrile de F 16IQ, pe cand noi inca ne chinuim sa operationalizam o singura escadrila si aia dotata cu F 16MLU…

GeorgeGMT

Exit mobile version