General Motors are o istorie îndelungată în domeniul producției de vehicule militare și nu numai. În 2003, compania a decis vânzarea subsidiarei sale din domeniul producției militare către General Dynamics. Cum compania a continuat să aibă tangențe cu domeniul militar și după vânzarea subsidiarei sale iar oportunitățile din piața de profil au devenit din ce în ce mai interesante, în 2017 s-a luat decizia înființării General Motors Defense.
Aș spune că primul succes notabil a fost programul armatei americane de producție a unui vehicul ușor pentru infanterie – Infantry Squad Vehicle (ISV). Contractul în valoare de 214,3 milioane USD având ca obiect livrarea a 649 de vehicule a fost atribuit către GM Defense in 2020. Însă obiectivul US Army este de a procura un total de 2065 de vehicule.
ISV are aproximativ 2,2 tone și este un model aerotransportabil (UH-60 Blackhawk sau CH-47 Chinook) construit pe platforma camionetei (midsize truck la americani 🙂 ) Chevrolet Colorado ZR2, 90% din componentele ISV fiind de serie. Includem aici suspensia produsă de Chevrolet Performance, motorul diesel Duramax de 2,8 litri, 275 CP@3400 rpm, 569 Nm@2000rpm sau transmisia automată cu șase rapoarte. Avantajul utilizării a 90% din mașina de serie se va vedea cu ocazia întreținerii și utilizării pe durata de viață prognozată. Se spune că modelul de bază, Chevrolet Colorado ZR2, a parcurs peste 4000 de mile (6437 km) în condiții de cursă în deșert fără nicio defecțiune.
Sarcina utilă este de 1450 kg mașina putând căra 9 soldați. Se pare că armata ar fi solicitat un „target average unit manufacturing cost” de 177000 USD iar GM susține că prețul final este semnificativ mai mic. Mai multe informații tehnice găsiți aici. Potrivit unui document bugetar care poate fi accesat aici, prețul unui ISV este de 150314 USD pentru anul fiscal 2022.
Primul vehicul a fost livrat către US Army în octombrie 2020, în 120 de zile de la atribuirea contractului. Mai jos, drive-test-ul lui Jay Leno:
Și încă unul:
După acest prim succes cu ISV, cei de la GM Defense așteaptă cu nerăbdare lansarea unei noi competiții pentru programul Joint Light Tactical Vehicles (JLTV) care se pare că va fi relansat în curând. Competiția inițială a fost câștigată de Oshkosh Defense.
Mie ISV-ul celor de la GM Defense îmi aduce aminte de camionetele celor din LRDG și SAS, folosite în timpul celui de-al Doilea Război Mondial pentru raiduri în deșert, în spatele liniilor germane.
România a cumpărat și ea JLTV-ul celor de la Oshkosh pentru forțele de operațiuni speciale dar nu pot să nu mă întreb dacă nu cumva ISV-ul celor de la GM Defense nu era mai potrivit în acest rol. Opinii? Păreri? Argumente pro și contra?