Romania Military

Germania EA-18G Growler

Dupa ce se parea ca Eurofighter scapase in castigator pentru inlocuirea flotei germane de Tornado, acum lucrurile par mai nuantate. Initial se discuta, chiar si Airbus facea declaratii, numai despre Eurofighter (in varianta de razboi electornic ECR), dar acum nemtii si-au mai indulcit pozitia, desi refuza in continuare sa discute despre F 35A.

Una dintre problemele Eurofighter survine atunci cand se aduce in discutie capacitatea acestuia de a folosi bombe nucleare americane B 61, iar Germania are aceasta obligatie in cadrul NATO. Si de aici discutia se relanseaza.

Acum discutam despre 90 de Eurofighter Tranche 3 (o parte dintre ele urmand a inlocui ET Tranche 1) dar si despre 30 F/A-18E/F Super Hornet impreuna cu 15 EA-18G Growler. Dar, pentru ca exista un “dar”,  F/A-18E/F Super Hornet nu este certificata sa foloseasca bombele B 61 ci doar F/A -18 Hornet si de aici incolo discutam despre un intreg proces de certificare care nu este nici ieftin si probabil ca nici foarte scurt. Boeing spunea si ea ca E/F-ul nu stie deocamdata cu B 61, ar putea sti daca s-ar vrea si cineva ar plati niste firfirici acolo.

The F/A-18 Super Hornet is capable of being certified to meet B61 requirements for Germany under its timeline,” ne-a explicat munsiu Justin Gibbons, purtator de cuvant la Boeing.

Dar oricat de mult ar dura certificarea E/F-ului pentru transportul B 61, certificarea Eurofighter se pare ca ar dura si mai mult (ca de, cine certifica parte-si face 🙂 ), surse bine informate inaintand o perioada intre trei si cinci ani pana cand americanii si-ar da acordul pentru Eurofighterul atomic si de aici schimbarea de optica in randul Luftwaffe.

Deocamdata nici F 35A nu are integrata B 61, dar exista un plan pentru „uniunea” dintre cei doi undeva pe la Block 4. Mai zice lumea ca nici Super Hornetul, nici Eurofighterul n-ar fi chiar cele mai bune platforme pentru utilizarea unei bombe nuclerae gravitationale pe motiv ca aparatele ar trebui sa se apropie de rusii ca sa le-o dea dupa ceafa, ori cele doua aparate nu sunt proiectate pentru asa ceva (misiunii de tip SEAD). Tornado pe de alta partea este un aparat special proiectat sa zboare foarte jos si foarte repede.

Asadar, ori ca Eurofighter, ori ca Super Hornet E/F niciuna dintre variante nu va excela in acest rol sinucigas, primul fiind un veritabil interceptor de mare altitudine, al doilea un multirol bun la toate numai la penetrarea unui spatiu aerian bine protejat nu si ramanem cu intrebarea: de ce germanii ar prefera sa cumpere Super Hornetul E/F, daca se va ajunge aici, si nu merg pe mana F 35A care exact pentru asta a fost proiectat?

Daca exista astazi un aparat care poate prelua rolul Tornado apai doar F 35A este acel. Putem discuta cat de manevrabil este F 35, cat de strans ia virajul dar pentru misiuni de atac in interioriul spatiului aerian inamic, ei bine, chiar pentru asta este proiectat in principal.

De ce Growler si nu ET ERC?! Aici poate fi o discutie lunga si nu ne bagam in ea: presiune politica, racheta anti-radiatie HARM (care lipseste Eurofighter), poate sisteme electronice mai mature, poate, poate, cert este ca Growler castiga teren in preferintele germanilor in defavoarea Eurofighter ECR si nu putem sa nu ne intrebam de ce, tot asa cum ramanem nedumeriti in fata posibilei alegeri a Super Hornet in defavoarea F 35A.

Bineinteles ca industria germana a inceput sa faca galagie, sustinand ca Berlinul exporta locuri de munca foarte bine platite si miliarde de euro catre America. Ceea ce, economic vorbind, este curat-adevarat, doar ca cateodata mai sunt de luat in calcul si factori politici, militari etc, nu doar cei economici. Ramane sa vedem ce va alege pana la urma guvernul german, pentru ca este clar ca nu Luftwaffe alege ci politicul, asa cum bine stie bietul Karl Muellner, general si sef al statului major al fortelor aeriene germane, dat afara de politruci pentru ca si-a exprimat opinia ca F 35A ar fi alegerea logica.

PS De fapt Luftwaffe a ales F 35A dar si-a pierdut seful si si-a invatat lectia.

GeorgeGMT

Exit mobile version