Romania Military

Germanii câștigători

După ce India a lansat cel de-al șaselea și ultimul submarin Scorpene, din programul “Project-75”, “Kalvari”-class, atenția pare a se îndrepta către următorul program dedicat submarinelor clasice –  Project-75I.

Acesta prevede fabricarea locală a șase submarine clasice dar dotate cu sistem AIP, iar în competiție rămăseseră doar germanii de la TKMS și spaniolii de la Navantia, dar de curând indienii au anunțat că resping propunerea spaniolă și cum germanii au rămas singuri, îi putem considera cvasi-câștigători deși până la semnarea unui contract ferm mai este cale lungă. De altfel, compania indiană MDL, asociata germanilor, a fost invitată de guvernul indian la discuții.

Problema celor de la Navantia este că nu au putut oferi un sistem AIP funcțional la bordul unui submarin ci doar un sistem-prototip cu care au făcut teste la sol, pe când germanii au de unde să arate submarine operaționale dotate cu sistemul lor, fiind din acest punct de vedere cei mai avansați din lume.

Întreaga afacere valorează în jur de 7,8 miliarde de euro și implică compania indiana Mazagaon Dockyards Limited – deținută de statul indian și pe germanii de la ThyssenKrupp Marine Systems.

Doar că și cerințele sunt mari, iar noile submarine vor trebui să poată să ducă lupta împotriva altor submarine, împotriva navelor de suprafață (până aici sunt lucruri standard pentru orice submarin), dar vor trebui să poată lansa și rachete de croazieră împotriva țintelor terestre, culegere de informații (ISR), lansare-recuperare trupe speciale.

Oferta germană este o variantă a U 214 special modificată (Type 216) conform cerințelor indiene, dotată cu sistem AIP de ultima generație, pile de combustie plus baterii Li-ion. Cu toate acestea lucrurile nu sunt încă clare și se pare că indienii nu ar fi super-mulțumiți de sistemul AIP oferit de Germania, dar acesta ar fi superior variantei spaniole.

Germanii fac tot ce le stă în putință pentru a câștiga, au anunțat că dacă ei vor fi aleșii, atunci TKMS are de gând să construiască submarine și alte nave militare în India și pentru export, nimeni însă nu s-a întrebat ce client ar fi de acord să cumpere un submarin fabricat în India, dar la fel ca cei de la Rheinmetall cu Lynxul lor (care oferă fabricare locală și o uzina oricărui potențial client), și cei de la TKMS spun ce cred ei că vor indienii să audă, că gura nu-i doare.
Între timp, pakistanezii au deja trei submarine dotate cu sistem AIP (Agosta-90B) și mai așteaptă încă opt nave chinezești din clasa Hangor și ele dotate cu AIP până în 2028. Astfel încât în 2029, Pakistanul va deține 11 submarine cu AIP, India zero.

Iar lucrurile sunt serioase, pentru că în 2019 Marina Indiana a dorit să-și arate mușchii (cu ocazia atacului Balakot) și și-a scos pe mare navele de lupta, inclusiv un submarin de atac nuclear închiriat de la ruși. Dar necazul a fost că un submarin pakistanez Agosta-90B (PNS Saad) nu era de găsit și au trebuit să trimită aviația și navele de vânătoare anti-submarin în căutarea navei. 21 de zile a durat până când submarinul pakistanez dotat cu AIP a fost găsit undeva în vestul Pakistanului, dar în 21 de zile s-ar fi putut întâmpla multe.

GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version