Despre La Fayette/ Formidable-class nu cred ca-i cazul, nave oceanice, nu ca nu ne-ar prinde bine dar…
Gowindul pe de alta parte poate cam orice, creste sau scade in tonaj, fiind un proiect cu adevarat modular din chila si pana in varful catargului dar ridica unele probleme.
Mai clar daca am cumpara de la francezi, tot ce se afla pe nava va fi de la fracezi, de la torpile pana la sistemul antiaerian si rachetele anti-nava (chestii de foarte buna calitate pana la urma). Pe de alta parte, schimbam un pic domeniul, daca MBDA ar castiga contractul pentru sistemele SHORAD/VSHORAD, semnarea memorandumului ar face sens.
In linii mari francii stiu sa construiasca nave (rusii sunt si ei de aceiasi parere 🙂 ), mai au si cu ce sa le inarmeze, de la sonare, radare si pana la torpile, rachete AA si elicoptere, afacerea ar fi buna din punct de vedere militar nu stiu insa cat de buna ar fi din punctul de vedere al pretului, pe motiv ca au astia niste preturi de te duci optimist sa-i intrebi si cumperi de la altii.
Deocamdata insa DCNS – Naval Group a semnat un memorandum de intelegere cu santierul naval Constanta, si-a rezervat practic un loc pentru construirea navelor. Asa cum scriam in urma cu doar cateva zile, raspunzand unui cititor, nimeni nu te obliga sa detii un santier naval in Romania, este suficient sa ai o intelegere cu unul pentru constructia navelor si intretinerea lor ulterioara.
MBDAul a semnat si ea un memorandum de intelegere cu Electromecanica Ploiesti in eventualitatea – din ce in ce mai mare – in care ar reusi sa vanda Romaniei VL Mica/Mistral 3. Acum francezii se pozitioneaza strategic, au venit si cu fabricantul rachetelor AA si anti-nava si cu cel al navelor, fiind pana acum cei mai insistenti, pe de alta parte Damen tocmai ce si-a mai cumparat un santier naval (Mangalia de la corenii) si este la randul sau foarte bine pozitionata cu Sigma 10514.
N-are rost acum sa ne apucam sa insiram ce are fiecare nava de partea ei, ce sisteme de armament etc, cert este ca si Sigma si Gowind sunt nave care au fost proiectate sa fie modulare. Iar MBDAul ar fi potential castigator indieferent de alegerea noastra.
De partea ei Sigma ar avea in primul rand sistemul de propulsie electric, foarte silentios, francezii ofera CODAD – diesel adica, un alt dezavantaj al Gowind 2500 ar fi ca opereaza la bord un elicopter mai mic (5 tone), avantajul ar fi cele 16 celule verticale pentru VL Mica, cu patru mai mult decat Sigma 10514. Pe Gowind Emiratele Arabe Unite au cerut integrarea de ESSM si o vor primi. De asemenea au cerut Tacticos si il vor primi. La elicoptere se incadreaza Panther naval, foarte capabil si cu o masa maxima la decolare de 4300 kg.
Din punctul meu de vedere principala misiune a celor patru corvete romanesti va fi lupta anti-submarin si aici exista mari diferente intre operarea de la bordul navei al unui elicopter micut de 5 tone – in cazul Gowind sau al unuia mare de 10 tone – in cazul Sigma. Ar mai si diferenta la sistemul de propulsie, tot in avantajul „olandezei”, in rest armamentul si senzori sunt sau pot fi destul de similare.
Si bineinteles ca exista sansa ca francezii sa vanda mai scump.
Si mai trebuie tinut cont si de faptul ca oricine castiga corvetele va moderniza si cele doua fregate Type 22R, iar compania care le va inarma cu rachete va castiga – cel mai probabil – si contractul pentru bateriile de coasta dotate cu rachete anti-nava si indirect contractul pentru SHORAD/VSHORAD, implicatiile alegerii sunt astfel foarte banoase.
Pe de alta parte, asa cum spuneam, ambele proiecte sunt unele modulare si foarte adaptabile la cererile clientilor. Acum nu stim cat de adaptabil este hangarul Gowind, daca poate el opera un elicopter de zece tone, dar in linii mari sunt modulare.
Eu, bineinteles, raman la Sigma pe mare si MBDA pe uscat 🙂 , cu RBS 15 Mk 3 la anti-nava si H 215N (naval) la bordul corvetelor, insa nici n-as emigra din tara daca m-as pomeni cu patru Gowind la Constanta, ba probabil ca as face poze cu el, le-as pupa pe prova si as fi extrem de fericit. Nave sa fie, noi sa fie si alea doua modernizate.
PS Semnarea acestui memorandum poate fi un semn bun, in sensul ca francezii chiar cred – de aceasta data – ca programul celor patru corvete si modernizarea fregatelor va merge bine.
PPS Memorandumul si sosirea in tromba, neanuntata si neoficiala pana la urma a secretarul american de stat Rex Tillerson.
GeorgeGMT