Si nu numai ca sunt ambitioase dar sunt si putin ciudate.
Stim deja ca Grecia ar fi primit acordul de a cumpara, daca doreste, patru nave din clasa LCS Freedom, unitati recent retrase de US Navy si trimise in rezerva de bune ce sunt. Desi aceasta clasa de nava este descrisa in presa de limba engleza prin expresii deloc magulitoare, gen: “a beautiful disaster”, “a total mess”, “little crappy ship”, “a scandal” si sunt in afara oricarei discutii parte a celui mai mare scandal postbelic in care calitatea navelor US Navy este implicata, cu toate acestea grecii se uita spre ele, desi chiar si americanii sunt de acord ca LCS-urile, chiar daca ar functiona corect, nu sunt nave de prima linie ci ar trebui folosite la deminare, patrulari etc, dar nu pentru a se lua de piept cu alte nave sau aeronave inamice.
Si trecand peste toate aceste probleme, grecii le iau in considerare, numai ei stiu de ce si tot numai ei stiu si cum ar putea sa le foloseasca. Adevarat ca cele patru LCSuri sunt nave aproape noi.
Trecem peste aceasta idee si aflam ca Grecia mai are si alte planuri de achizitii de nave de lupta din Statele Unite si anume sapte fregate Constellation-class. Astfel US Navy a fost de acord sa permita constructia a sapte nave in santierele grecesti.
Sapte Constellation-class + patru LCS indica ca palicarii au de gand sa inlocuiasca batranele fregate olandeze Elli-class/ Kortenaer-class, din care cea mai tanara a implinit 40 de ani.
Dar o intrebare tot persista: de ce s-ar aventura grecii spre LCS-uri si spre fregate Constellation, cand ei au deja un contract cu francezii pentru 3+1 fregate Belharra-class (FDI), iar Constellation americana nu este nimic altceva decat o FREMM americanizata? Adevarat ca FREMMul american este mai fregata decat FREMMul european…
Printre problemele LCS Freedom amintim:
- Dezastru major la transmisie. Se strica des datorita unor greseli de proiectare, fiind asadar greu de reparat;
- Ce nave va primi Grecia? Din cele mai simple dotate cu radare TRS-3D si sisteme RAM CIWS sau cele mai moderne cu TRS-4D, SeaRAM si sisteme electronice mai avansate si stabilitatea navei imbunatatita?
- Cat va costa Grecia sa aduca aceste patru nave la capabilitati similare unor corvete europene (nave care pot lupta in toate cele trei medii) daca tinem cont ca LCS-urilor le lipseste posibilitatea sa duca lupta anti-submarin si anti-aeriana atat din cauza lipsei sistemelor de lansare verticala cat si a senzorilor necesari?
- Cum va putea marina greaca sa duca lupta anti-submarin cu ajutorul LCS-urilor cand US Navy, in urma testarii navelor, a constat cu amaraciune ca LCS Freedom este mai zgomotoasa decat un portavion? Asta daca ar exista modulul pentru lupta anti-submarin disponibil;
- Daca US Navy si Garda de Coasta americana nu au reusit sa gaseasca un rol clar pentru aceasta clasa de nave, va reusi marina greaca?
Iar punctele forte ale unei potentiale achizitii ar putea fi:
- Flota greaca detine nave foarte vechi si nu exista nave la mana a doua care sa fie imediat disponibile pentru achizitie la un pret decent;
- Fregatele din clasa “Elli” trebuiesc urgent inlocuite;
- Echipajele LCSurilor sunt mici si necesita putin personal, cam la jumatate fata de o nava din clasa “Elli;
- LCS sunt modulare si s-ar putea, intr-un viitor nu foarte clar evidentiat, ca navele sa fie modernizate prin adaugarea de module;
- Navele sunt chiar foarte noi si beneficiaza de tehnologii foarte moderne;
- In marina greaca este nevoie de toate cele: nave de deminare, nave de patrulare etc si poate ca LCSurile ar putea fi o solutie interimara si imediat disponibila.
Acum ramane sa vedem daca grecii se vor orienta cu dotarea fortelor lor navale catre Washington. Ar mai fi de remarcat ca americanii, conform cu ministrul grec al apararii – Nikos Dendias, ar fi oferit cele patru LCS gratis, ceea ce este lucru mare si indica ca US Navy chiar n-are ce face cu ele, dar lucrul gratis este de multe ori mai scump decat pare.
Si se pare ca “gratis” nu este chiar asa cum suna si cele patru LCSuri ar veni gratuit dar la pachet cu cele sapte Constellation, dar care vor fi putin diferite de cele americane, ceva mai mici si de aici incolo costul poate sa ajunga spre inalte culmi, iar daca mai adaugam si costurile cu reparatia celor patru LCS, inarmarea lor si, foarte posibil, costurile foarte mari cu operarea navelor, Grecia s-ar putea sa regrete amarnic o asa afacere, si parafrazand un dicton antic, ar trebui sa se fereasca de americani mai ales cand acestia vin cu daruri (nave moca).
GeorgeGMT