Romania Military

Grecia cu ochii dupa Rafale, polonezii se uita dupa F 15EX

Grecia

Pe surse se aude ca ministerul apararii de la Atena ar fi initiat deja negocieri cu Dassault pentru achizitia a inca 8-10 aparate Rafale F 4. Discutia vine pe fondul posibilei retrageri a aparatelor Mirage 2000-5 din arsenalul fortelor aeriene elene, doar ca cei din aviatie nu vor nici in ruptul capului sa renunte la Mirage fara a primi in schimb 10 aeronave noi Rafale F4.

In viitor, grecii doresc sa-si uniformizeze flota si in acelasi timp s-o si modernizeze, astfel incat sa pastreze in dotare doar avioane noi sau modernizate. Mirage 2000-5 ar urma sa fie retrase (posibil ca India sa fie interesata sa le cumpere), F-4 Phantom si chiar F 16 Block 30 si sa fie pastrate doar Rafale F3R/F4, F 16 modernizate la standardul Block 70 “Viper” si cele 20 de F 35A deja comandate.

Dar pentru a renunta la Mirage 2000-5, avion considerat inca foarte util si cu o reursa ramasa suficienta, fortele aeriene cer sa le mai fie cumpartae 8 sau 10 avioane Rafale F4. In acest sens presa elena scrie ca discutiile ar fi deja demarate si destul de avansate, astfel incat o delegatie a constructorului francez este asteptata la Atena “in curand” pentru a aprofunda negocierile.

Achizitia de aparate Rafale si corvete FDI au fost efectuate pe fondul semnarii in septembrie 2021 a unui Parteneriat Strategic intre Paris si Atena, care prevede, pe langa cooperare militara, exercitii comune etc si faptul ca Franta va sprijini Grecia cu arma in mana, imediat si neconditionat, daca Grecia ar fi atacata militar. Evident ca ambele parti se gandesc la Turcia.

Daca guvernul de la Atena va mai cumpara inca 10 avioane omnirol Rafale ramane de vazut, cert este ca Mirage 2000-5 nu se lasa dus si scos din dotare fara a avea un inlocuitor serios.

Polonia

Stim deja ca primul F 35A pentru Polonia este deja pe linia de montaj a Lockheed Martin din Fort Worth, iar polonezii au comandat 32 de asemenea aparate, dar nu par deloc relaxati.

Astazi Polonia se bazeaza pe cele 48 de F 16 C/D Block 52+, toate aeronavele sunt operationale, pe alte 48 de avioane F/A-50 „Golden Eagle”, din care cel putin 12 ar fi ajuns deja in Polonia si pe cele 32 de F 35A comandate in Statele Unite, dar cu toate acestea generalii polonezi nu sunt deloc multumiti si sustin ca numarul de aeronave este insuficient.

Seful Statului Major al fortelor aeriene, generalul Ireneusz Nowak, a fost categoric: are nevoie de 10 escadrile a 16 aparate fiecare ca sa poata fi cat de cat linistit, iar in prezent, pe baza avioanelor avute deja sau comandate ferm, Polonia nu detine decat opt escadrile (128 de aparate).

Intentia fortelor aeriene poloneze este sa cumpere inca doua escadrile de avioane destinate superioritatii aeriene si aici variantele avute in vedere (este vorba de aparatele cele mai vechiculate prin presa si declaratii oficiale sau mai putin oficiale) ar fi: Eurofighter Tranche 4, F-15 EX si KF-21 Boramae.

Eurofighter are de partea lui faptul ca este un aparat european, matur, iar Tranche 4 chiar este un multirol adevarat de ultima generatie. Avionul se afla deja in dotarea aliatilor Poloniei: Germania, Italia, Marea Britanie sau Spania. In acelasi timp EF 2000 zboara sau va zbura in curand alaturi de F 35A/B, in Italia, UK, Germania si chiar Spania.

F-15EX are si el o carte de vizitia impresionanta. Avion matur cu experienta reala de lupta, cel mai zdravan “camion cu rachete” dintre aparatele occidentale, construit tot intr-o tara aliata. Pe de alta parte varianta EX pare a fi exceptional de bine dotata la capitolul radar si razboi electronic.

Despre KF-21 Boramae nu putem spune mare lucru, aparatul se afla inca in stadiul de dezvoltare si mai este foarte mult pana cand va deveni operational si chiar atunci nimeni nu stie exact ce va fi, daca tinem cont ca este primul avion de acest tip proiectat si fabricat de coreeni.

Dar cel mai bine par a sta americanii de la Boeing, un oficial al companiei –  Rob Novotny, declarand pentru Defence24: “At the beginning of 2024, we discussed the F-15EX with representatives of the Polish Armaments Agency and Air Force. In April, we came back to discuss investment opportunities in Poland as well as cooperation with Polish industry.”

Si bineinteles ca si-a laudat produsul: „When Iran launched 160 drones at Israel, the F-15s shot down almost half of them — 70 of them.”

Noul F-15EX beneficiaza de o noua motorizare – F110-GE-129, de radar AESA – APG-82(V)1, sisteme de razboi electronic pasive/active si sistem IRST containerizat in standard.

Nu stim ce vor alege polonezii, stim doar ca le mai trebuie inca 32 de avioane de superioritate aeriana si ca cel mai probabil ca si le vor cumpara in curand. O intrebare rasare totusi in mintea noastra: de ce Varsovia nu comanda pur si simplu inca 32 de F 35A?

GeorgeGMT

Exit mobile version