Si cumpara, evident, elicoptere americane pentru ca europenii nu s-au dovedit vrednici sa-si construiasca propriul lor elicopter militar pentru uz general, NH 90 fiind un fiasco de mare magnitudine. Acestea fiind spuse, inca din luna octombrie anul trecut grecii isi anuntau intentia sa cumpere 49 de elicoptere noi pentru transport, aeronave care ar urma sa inlocuiasca cele 56 Bell UH-1 Iroquois aflate inca in activitate.
Intentia era clara, urmau sa cumpere UH-60M Blackhawk de la Sikorsky/Lockheed Martin, nefiind interesati de varianta europeana – S 70 construit in Polonia.
Americanii au aprobat imediat cererea grecilor (a durat cam doua luni) si in actul de acceptare au aparut doar 35 de aeronave contra sumei de 1,7 miliarde de euro, dar au urmat negocieri comerciale directe si pana la urma, pe 3 aprilie, parlamentul grec a dat unda verde achizitiei celor 35 de aparate contra sumei de 1,15 miliarde de euro, ceea ce reprezinta o reducere importanta.
Din punct de vedere tehnic, alegerea grecilor este evidenta, macar si pentru ca se merge spre o omogenizare a flotei de aeronave cu aripi rotative si aici AH-64, UH-60R si UH-60M impart aceeasi motorizare – T700-GE-701C.
Dar cu toate ca atat guvernul grec cat si cel american s-au miscat foarte repede, Paul Lemmo, directorul general al Sikorsky a avertizat ca prima aeronava ar putea fi livrata Atenei peste cel putin trei ani de la semnarea contractului pe motiv ca se lucreaza la capacitate maxima si lista de clienti este foarte lunga.
Bafta americanlor ca au de lucru, pacat de europeni ca n-au fost in stare sa construiasca un NH 90 decent si fiabil si i-au lasat pe americani fara concurenta, dovada ca carul cu prosti nu s-a rasturnat cu totul la noi in Caracal, cativa s-au tinut ceva mai bine, au ajuns la Airbus in poarta unde s-au angajat in cadrul diviziei de elicoptere.
GeorgeGMT