Mai ales in lumina noii politici a Ankarei si a diferendelor istorice pe care grecii si turcii le au cu privire la destule insule apropiate de coasta Turciei.
Cum un oficial turc a declarat ca Turcia va discuta problema anumitor insule chiar cu arma in mana, grecii – din toata austeritatea lor – si-or fi zis probabil ca ceva trebuie sa faca, mai ales ca daca pe zona aviatiei militare stau macar decent, pe mare turcii s-au tot intarit in ultimii ani.
O comparatie intre cele doua marine militare avantajeaza in mod clar Turcia.
Asadar si prin urmare ministrul elen al apararii a discutat cu presedintele Frantei si ambii au cazut de acord ca Atena ar trebui sa comande macar doua fregate FREMM sau, daca fregatele s-ar dovedi prea scumpe, macar doua corvete Gowind, desi nu prea vad cu ce ar ajuta doua corvete in locul celor doua fregate, pe motiv de capabilitati destul de foarte diferite, ca sa spunem asa.
Parafrazand o mai veche zicala romaneasca cu suta si leul, unde merge Gowindul, merge si FREMMul, viceversa insa nu-i chiar asa de adevarata.
Si pana la urma ce ne pasa noua de ce fac „palicari” cu vecinii lor turci?! Ne pasa destul de putin, in caz de probleme cu ivanii nu ne putem baza nici pe unii nici pe altii, ce mi-a sarit mie in ochi este insa pretul vehiculat pentru FREMM, adica o suma care oscileaza undeva intre 500 si 600 milioane de euro! Apai curata binefacere, de sa-ti dea galicii nostri aliati si-o lumanare sa spui, ca tot crestinul la pomana, traditionalul „bogdaproste”.
Doar ca lucrurile sunt bineinteles ceva mai nuantate, astfel pretul se refera la fregata goala pusca, maximum cu VLS incluse in pret, dar si ele tot goale. La banii anuntati, daca pana la urma pretul nu va creste totusi, mai trebuie adaugate rachetele, elicopterul, munitiile de toate felurile, pregatirea echipajului si probabil ca si o parte din senzorii mai rasariti, senzori de care in mod clar cam ai nevoie.
Pe de alta parte este adevarat ca acum nu poate fi anuntat un pret serios pana cand grecii nu se hotaresc asupra arhitecturii noilor nave, ce armament, ce radare, sonare, rachete vor, insa pentru cei care s-au entuziasmat asupra pretului trebuie amintit ca o fregata de 6000 de tone, cu capabilitatile FREMM – probabil una dintre cele mai moderne si serioase fregate europene – preturile pentru o nava gata de actiune la capacitate maxima sunt mult mai mari.
Ca sa facem o comparatie, Italia si-a comandat ultimele doua fregate din aceeasi clasa contra sumei de 764 milioane de euro ( nave „chele”), insa Egiptul a platit nu mai putin de 900 de milioane de euro pe o FREMM dotata cu tot ce-i trebuie.
Si ca ultima informatie, Grecia avea de gand inca din 2011 sa cumpere fregate din Franta, era vorba atunci de 2-4 bucati, iar pretul per bucata ceva mai mic de doar 300 milioane de euro bucata. Intre timp Atena s-a prabusit financiar, a intrat sub supraveghere si intentia nu s-a materializat, ramane de vazut daca acum grecii au mai mult noroc pentru ca. la cat s-a umflat tarata-n Erdogan. chiar ar avea nevoie de o nava multirol bine dotata. Interesant totusi cum in 6 ani pretul kilogramului de FREMM s-a cam dublat…
Ce trebuie noi sa intelegem, ne referim aici si la prognozata achizitie a celor patru corvete, este faptul ca navele vor fi dotate nu in functie de dorinta producatorului (si a subcontractorilor sai) ci de banii pe care Romania ii va pune la bataie. Daca avem bani putem sa cerem si SM 2, daca avem mai putini ne vom multumi cu ceea ce putem cumpara. Acum, ca SM 2 n-ar incapea oricum pe Type 22 n-ar trebui sa fie o asa mare problema (daca avem bani si vointa), cum spunea cineva pe blog, o barja remorcata de fregata ar rezolva probabil necazul 🙂 …
Cum ar veni cumperi de cati bani ai…
In alta ordine de idei, Mihai Fifor a mai clarificat putin necunoscuta modernizarii celor doua fregate Type 22, declarand ca modernizarea acestora face parte din offsetul aferent achizitiei celor patru corvete, sau ca macar o parte a modernizarii are a face cu offsetul, astfel ca nici aici nu trebuie sa avem pretentii absurde.
Mihai Fifor: „Proiectul-cheie este, fără îndoială, înzestrarea cu corvetele multifuncționale, pentru că așa vom debloca, prin offset-ul aferent achiziției corvetelor, și programul de modernizare a celor două fregate și, în același timp, vom crea condițiile startării achizițiilor pentru sistemul de instalații mobile de lansare de rachete antinavă – care va folosi același tip de rachete ca cele ce vor înzestra corvetele. Depinde, așadar, doar de noi să demarăm cât mai repede aceste trei programe care vor aduce, în primul rând, relevanţă forţelor navale în sistemul de apărare a litoralului naţional, dar şi în viitoarele misiuni ale Alianţei Nord-Atlantice.”
Ce poate insemna acest offset?! Pai ar putea insemna ca noi contractam patru corvete contra sumei de 1,6 miliarde de euro, iar fericitul castigator isi ia angajamentul sa faca offset prin modernizarea celor doua fregate. Chestia asta s-a mai facut, daca nu ma insel eu, cand cu achizitia avioanelor C 27J Spartan, cand Alenia ne-a livrat si un simulator de zbor pentru aparate, sub forma de offset.
Intr-un fel ne cam furam caciula singuri pentru ca „fericitul castigator” nu va face nimic altceva decat sa imparta cei 1,6 miliarde de euro intre cele patru corvete si cele doua fregate, adica… tot un drac. Mascam de fapt modernizarea fregatelor in contractul de achizitie al corvetelor, or asta nu-i offset, pur si simplu le dam o anumita suma si le cerem o anumita cantitate de bunuri si servicii, adevarat, in ambalaje diferite.
Dar una peste alta, sa le vedem contractate si livrate marinei.
Sigma 10514 vs Gowind? RBS 15 Mk 3 vs Exocet Mk 3? Pentru ca altceva nu-mi vine in minte, nu vad ce alte optiuni am avea. Si nici din vastele discutii de pe site – cu ocazia altor articole – nu s-a materializat o alta optiune serioasa.
GeorgeGMT