Romania Military

Grecia s-a hotarat pentru F 35A

Avionul care “nu stie” sa vireze, care este catalogat de unii ca fiind “cel mai scump esec “ din istoria aviatiei militare este in continuare foarte bine vandut, castigand contract dupa contract, in timp ce altii se pregatesc sa-l achizitioneze.

Finlanda, Elvetia si acum Grecia vor opera F 35A, in timp ce Cehia se gandeste si ea.

Grecii au semnat o scrisoare de intentie prin care doresc achizitionarea unei prime escadrile de F 35A (20 de aparate) cu optiunea pentru achizitia a inca 20 de bucati (probabil in functie de fondurile aflate la dispozitie).

Premierul elen, Kyriakos Mitsotakis, a declarat presei – cu ocazia summitului NATO de la Madrid, ca tara sa se asteapta sa primeasca primele aparate la orizontul anilor 2027-2028. De bagat la cap si pentru MApNul nostru furnizor de securitate, care de graba mare ce-a avut in dotare cu F 16MLU din Norvegia nici acum nu a trecut legea prin parlament (*editat – la 14 iulie).

Intre timp, Grecia a semnat pentru 24 de Rafale F3 iar programul de modernizare a 85 de aparate F 16 la standardul Block 70 este demarat de mult.

Tot despre F 35 dar de aceasta data vestile vin din Cehia tara care are in vedere renuntarea la Gripen C/D si achizitionarea a 24 de F 35A atunci cand actualul acord de leasing va expira, in 2027. Deocamdata Praga nu a luat inca o hotarare in aceasta privinta dar discutiile cu Lockheed Martin par sa fi debutat.

In acest context, ambasadorul Suediei in Cehia, Fredrik Jörgensen, ar fi declarat in presa locala ca Suedia ar fi gata ca din 2027 sa cedeze in mod gratuit cele 14 aparate Gripen C/D cehilor, macar si pe motivul ca lesingul s-a terminat, aparatele au fost achitate si vor apartine de atunci incolo Cehiei.

Acum, oferta este in mod sigur serioasa, ce sa mai faca Suedia cu 14 aparate batrane (23 de ani) cand suedezii detin deja suficiente C/D-uri? Asa ca le pot lasa cehilor ca semn de buna-credinta in incercarea de a promova Gripen E/F.

Interesant insa faptul ca, indiferent de aparatul ales (F 35A sau Gripen E/F), Praga doreste acum 24 de avioane, impartite in doua escadrile mai micute si este lucru de mirare cum o tara atat de mica si muntoasa precum Cehia se gandeste la 24 de aparate.

Ca vor fi cel mai probabil F 35A, sau Gripen E ramane de vazut, cert este faptul ca cehii isi doresc 24 de aparate (la o suprafata de aproximativ 79 de mii de kmp), iar pe de alta parte, odata cu aderarea Suediei la NATO lucrurile se vor schimba in bine si pentru Saab cu Gripen E/F, aparatul devenind unul NATO, dintr-o tara NATO.

Pentru ca neutralitatea Suediei n-a facut deloc bine companiei Saab.

GeorgeGMT

Exit mobile version