Ajutata in mod direct de catre Franta si Statele Unite, Grecia va ajunge relativ repede sa detina o superioritate aeriana foarte sanatoasa in raport cu Turcia, tinand cont de faptul ca fortele aeriene turce sunt discriminate (daca vreti) de NATO, iar americanii deloc binevoitori in ultima vreme.
Stim cu totii ca Grecia are deja in derulare un contract cu Lockheed Martin care vizeaza modernizarea a numai putin de 84 de F 16 la standardul F 16V, primele aparate sunt deja la uzina. In acelasi timp, Atena a cumparat din Franta 24 de Rafale F-3R, avioane dotate cu radare AESA, rachete aer-aer MICA (n.r. Rafale nu are integrata rachete aer-aer IRIS T) si Meteor, rachete de croaziera SCALP.
Privind spre turci, acestia au fost scosi din programul F 35 si, chiar mai rau de atat, nici accesul catre aparate F 16 noi nu l-au primit deocamdata.
Ankara a cerut Statelor Unite sa-i vanda 40 de aparate noi F 16 Block 70 si permisiunea pentru modernizarea a inca 80 de avioane F 16 mai vechi.
Doar ca vanzarea de arme catre Turcia a fost blocata de catre Congresul SUA inca din 2020 si nu sunt semne ca acest lucru se va schimba curand.
Ca raspuns la cererea turcilor, Ned Price – purtatorul de cuvant al Departamentului de Stat, a declarat: “The State Department does not approve or comment on proposed arms sales or transfers until it is formally notified by Congress. As far as Turkey is concerned, we very much appreciate our partnership with our NATO ally. Turkish authorities have publicly acknowledged their interest in buying F-16s. The United States has not made any financial proposals at Turkey’s request for an F-16.” Asadar, deocamdata nici ca da, nici ca ba…
Reactia Washingtonului nu este chiar una de senzatie, era de asteptat si foarte previzibila, guvernul de la Ankara chiar a avertizat Statele Unite ca daca nu primeste avioane F 16 s-ar putea intoarce cu fata spre Rusia pentru achizitia de Suhoi Su 35, iar in viitor chiar Suhoi Su 57.
Doar ca nici rusii nu par foarte dispusi sa le vanda turcilor Suhoi 35S, iar motivele sunt legate de neintelegerile dintre cele doua tari in Siria, pe de alta parte Turcia este totusi membru NATO si cel mai probabil ca Rusia nu doreste sa-si trimita cele mai bune avioane de lupta la teste pentru NATO. Pe de alta parte, actuala putere de la Ankara nu este vesnica si o schimbare – implicit o revenire a Turciei la sentimente mai bune fata de lumea occidentala – este posibila oricand.
Aici facem o paranteza si ne intrebam, de ce Rusia nu este foarte favorabila vanzarii de Su 35S dar a livrat fara probleme S 400? Oare pentru ca S 400 poate avea si variante “monkey model” dar Su 35S ramane un aparat pe care rusii nu-l vor pozat cu sigla NATO pe el?!
Una peste alta, deocamdata cel putin, F 16 turcesti raman sa fie reparate si modernizate local, atata vreme cat vor mai primi si piese de schimb, in acest timp insa fortele aeriene elene cresc precum Fat-Frumos, devin din ce in ce mai bine dotate si mai puternice.
Daca lucrurile vor continua sa evolueze in acelasi sens, peste cativa ani aviatia turca se va afla intr-o inferioritate foarte periculos de profunda fata de omoloaga sa greaca.
Atunci cand Grecia va putea alinia 84 de F 16 Block 70 + inca 38 de F 16 modernizate la standardul Block 52M, la care adaugam 24 de Rafale lucrurile devin deja haioase pentru greci si foarte tragice pentru otomani.
GeorgeGMT