Sau n-au suficiente fonduri pentru ca orice ar face nu reusesc sa se lipeasca de o noua masina de lupta a infanteriei sub nicio forma. De cand programul “Kentaurus” – care viza dezvoltarea si fabricarea locala a unei nou MLI a fost abandonat in anii 2000, lucrurile au mers numai pe dos.
Singurul lucru bun care s-a intamplat de atunci si pana acum, pentru unitatile mecanizate grecesti, a fost primirea gratis din Germania a 40 de MLI Marder in schimbul donarii unui numar echivalent de BMP-1 catre Ucraina.
Prin 2020, Atena a solicitat americanilor sa le livreze cel putin 350 de MLI Bradley la mana a doua, dar americanilor le-a luat trei ani sa le raspunda grecilor, dar raspunsul parea o afacere buna.
Americanii ofereau Bradley M2A2/M2A2OD astfel: 62 de bucati pe degeaba, 102 unitati de cumparat din depozitele BAE Systemes, urmand ca toate sa fie modernizate la standardul M2A2OD.
Entuziasti initial, grecii au declinat oferta la final cand au vazut cum arata Bradleyul oferite “la mana a doua dar ca noi”, cum le lipsesc piese si cum starea de degradare este una destul de avansata, asa ca au zis pas si tot fara MLI-uri au ramas.
Dar nu pentru multa vreme, pentru ca in octombrie 2024 francezii erau foarte optimisti cand comanda armatei grecesti a dat semne ca ar fi interesata de oferta franceza. Francii ofereau “imediat” 120 VBCI (din inventarul armatei franceze) iar mai apoi ar fi trebuit sa coproduca inca 250 de VBCI impreuna cu grecii. Nemtii de la Rheinmetall erau si ei rezonabil de optimisti pentru ca Grecia declarase ca este foarte interesata de Kf-41 Lynx cu ceva timp in urma.
Intr-un final, si francezii si germanii dar si americanii n-au vazut aurul grecilor, pentru ca acum favoriti ar fi israelienii de la Rafael care au inaintat un plan de modernizare a transportorului blindat M 113, impreuna cu compania greceasca METKA. De remarcat ca M 113 nu este nici macar MLI ci doar un transportor de trupe blindat pe senile, dar grecii detin aproximativ 2000 de astfel de vehicule.
Iar planul ar fi ambitios, macar din punctul de vedere al numarului de unitati aflate in discutie – 500 de M 113. Presa elena scrie: “It seems that the proposal of the Israeli Rafael, made in collaboration with the Greek METKA, about the modernization of at least 500 M-113s, has now gained a clear advantage.”
O noua turela cu tun automat de 30mm, pachete de protectie balistica suplimentare, un nou motor mai puternic, transmisie si suspensii noi, senzori noi, sisteme de comunicatii ultimul racnet. Totul urmand sa fie realizat in Grecia, intr-o uzina detinua de METKA.
Doar ca lucrurile par prea frumoase ca sa fie si corecte si aici intervine pretul vehiculat per unitate – putin sub 8 milioane de euro, ceea ce – cred ofertantii – ar fi o afacere foarte buna pentru greci.
Acum daca afacerea este una foarte buna doar grecii sunt in masura sa raspunda dar, in opinia mea, este escrocherie curata, atat timp cat slovacii si-au cumparat CV 9035 noi noute si MLI adevarat, contra unei sume de aproximativ 8,5 milioane de euro per bucata, adica 1,3 miliarde de euro pentru 152 de unitati. Iar aici includem si transferul de tehnologie catre Slovacia.
Pai si atunci cum sa dai “un pic” sub opt milioane de euro pe o vechitura din razboiul din Vietnam ca s-o modernizezi cand la bani aia iti cumparai CV 9035 noi?! Poate grecii sa fi avut niscai discutii cu romanii si sa fi tras cu ochiul la programul nostru de modernizare si inarmare al celor doua fregate Type 22, la pret de nave noi? Poate…
PS Nici macar argumentul ca la o flota de 2000 de M 113, grecii ar avea avantajul de a dispune de foarte multe piese de schimb in mod gratuit nu poate fi luat in considerare daca tinem cont de faptul ca programul de modernizare este unul foarte amplu si vizeaza cam intreg transportorul si atunci ce piese de schimb sa mai ai?
GeorgeGMT