De unde prin iulie anul acesta erau incantati de oferta americana, dupa le-au vazut si mai ales dupa ce au citit textul ala scris foarte marunt din josul paginii, palicarii le-au spus americanilor sa-si pastreze Bradley-urile pentru ei si au renuntat la contract.
Initial era vorba de 62 de unitati gratis si inca 102 bucati din stocurile puse la pastrare de BAE Systems. Grecii erau bineinteles raspunzatori de modernizare, plata celor 102 bucati, transport etc. Costuri colaterale, cum ar veni…
Toate cele 164 de MLI ar fi trebuit modernizate la standardul M2A3 poate chiar A4. M2A2 ODS-SA, in functie de cerinta onoratului client, recte, Grecia.
Dar daca ne intoarcem la originea afacerii, aflam ca in 2020 grecii au fost cei care au cerut americanilor 350 de Bradley M2A2 / M2A2OD la mana a doua, dar pana in 2023 americanii n-au dat niciun semn de viata si abia in martie 2023 au aprobat vanzarea a doar 300 de MLI, de parca le faceau grecilor cine stie ce favoare. Initial urmasii lui Socrate au zis ca fac afacere cu yankeii si erau destul de entuziasmati. Ca vorba cea, se te feresti de grecul care-ti face daruri, de americani nu se facea vorbire, dar…
Dupa ce au aruncat un ochi mai de-aproape, grecii nu au fost foarte incantati de oferta si dupa ce au aflat cat i-ar costa modernizarea blindatelor si-au cam luat gandul. Cu atat mai mult cu cat MLI-urile stocate de BAE Systems Land & Armaments sunt intr-o stare de degradare avansata, iar unele vehicule au fost canibalizate pentru piese.
„The costs of transport, labour, spare parts, weapons and electronic components so that the Bradleys can be quickly put into service are beyond the capabilities of the general staff, especially since a complete ‘production line’ would have to be set up,” explica siteul grecesc On Alert.
Daca americanii au ramas cu buza umflata, a venit acum randul francezilor si germanilor sa spere. Astfel grecii ar avea solutia arhi-discutata de a comanda direct MLI-uri noi KF-41 Lynx de la bunii lor prieteni, germanii de la Rheinmetall, cu atat mai mult cu cat germanii inca nu au gasit alti clienti pentru MLI-ul lor decat pe unguri si oricum ofera localizarea productiei oricui intreaba – australienilor, grecilor, romanilor, italienilor, ucrainenilor, americanilor, cehilor si slovacilor. Afacere buna asadar.
In acelasi timp pe filiera palicara sunt francezii de la Nexter – KNDS Franta cu VBCIul lor. Francezii ofera tot vehicule la mana a doua – 120 de bucati care ar urma sa fie imprumutate grecilor din rezerva armatei franceze (eventual vandute definitiv). KNDS Franta spera insa sa obtina un contract pentru fabricarea a 250 de VBCI noi pentru armata elena, care impreuna cu cele 120 la mana a doua ar duce totalul la 370 de VBCI pentru Grecia. De notat ca si francezii si germanii sunt fix in aceeasi barca, fiecare are cate un singur client pentru produsul sau: francezii au vandut VBCI Frantei, iar germanii au vandut Lynxul Ungariei…
Deocamdata insa palicarii nu par prea sedusi de o comanda de vehicule noi, nici de una la mana a doua si in general nu par a face din programul de dotare cu noi MLI-uri o urgenta nationala, precum cel pentru fortele aeriene.
Cert este ca pista americana s-a racit de tot.
GeorgeGMT