Cei de la Dynetics selectati de Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) pentru programul Gremlins au inregistrat primul zbor al conceptului propriu de drona cu reactie de tip X-61A Gremlins Air Vehicle (GAV) in luna noiembrie 2019.
Zborul a avut loc la poligonul Dugway din Utah, zborul reusit de 101 minute incheindu-se insa cu nedeschiderea parasutei de recuperare, ceea ce a dus la distrugerea vehiculului de test in contactul cu solul.
Aici inregistrarea:
In cadrul acestui test, parte a programului de drone-roi, un C-130 Hercules a jucat rolul de nava-mama a dronelor, drone care odata lansate isi indeplinesc misiunea si se intorc la platforma lansatoare. Aerobuzul a fost echipat cu un pilon de lansare si cu un cablu de oprire operat cu un brat de recuperare de tip macara, insa este prevazuta si optiunea de lansare din cala de bombe a unor B-52 sau B-1.
Tocmai faza urmatoare a dezvoltarii si testarii se va focaliza pe acest aspect, al intoarcerii la aeronava mama si recupererarea in cala acesteia cu ajutorul cablului cu receptacul si macaralei. Scopul este capacitatea de reutilizare a acestor drone, durata de viata specificata in cadrul cerintelor programului fiind de 20 de utilizari.
Caracteristici tehnice ale X-61:
- autonomie de patrulare – 4 ore pentru 46km, 1 ora la 555km;
- sarcina utila maxima: 65 kg;
- masa totala: 680kg;
- viteza de croaziera: Mach 0,6;
- altitudine maxima de lansare: 12km
- altitudine maxima de recuperare: 6km;
- anvergura suprafetelor supracritice: 3,47m;
- lungime/latime/inaltime: 4,26m / 0,57m / 0,52m
- putere de alimentare a sarcinii utile: 1,2kW;
- capacitate de lansare: 1-4 drone
- capacitate de recuperare: 1-8 drone (7 minute/ aparat);
Aici si un video cu conceptul de lansare si recuperare in zbor a unor astfel de UAV-uri:
Daca pana acum s-au efectuat teste cu roiuri de drone de mai mici dimensiuni lansate din canistre (Locust), Gremlins, prin dimensiunile mai generoase reprezinta avantaje semnificative in ceea ce priveste autonomia, sarcina utila semnificativa si configurabila (munitii, containere de supraveghere electro-optica, de retransmisii date) si capacitatea de a furniza la nevoie legatura de date in raza vizuala directa in zone aflate sub bruiaj intens al comunicatiilor.
Intre timp, in 23 ianuarie 2020, UAV-ul XQ-58A Valkyrie al celor de la Kratos a efectuat cu succes in cadrul Us Air Force Research Laboratory al patrulea zbor de test (pentru colectarea de date in conditii reale despre comportamentul structurii in zbor), decoland de pe Yuma Ground din Arizona, aterizand apoi in siguranta in desert.
Planul de testare prevede un total de 5 zboruri pentru evaluarea performantelor aerodinamice si a echipamentelor de decolare si aterizare, al 5-lea si ultim zbor fiind programat in cursul acestui an, incheind demonstrarea cerintelor operationale impuse de USAF.
Date tehnice XQ-58A:
- autonomie de patrulare – 3941km;
- masa totala: 1134kg gol / 2722 kg plin;
- viteza de croaziera: Mach 0,85;
- plafon de serviciu: 13,7km
- anvergura: 8,2m;
- lungime: 9,14m
- sarcina utila maxima: 544 kg – 8 piloni in 2 magazii interne a cate 272kg capacitate.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=29815
Citeste si:
Roiul dronelor epsiodul ii:Perdrix si ODSUAS
Rafael Firefly – un nou membru al familiei Spike