Ucrainenii se descurca foarte greu cu asimilarea F 16MLU in fortele lor aeriene si problemele sunt mult mai mari decat s-ar crede la o prima vedere, mai ales in timp de razboi.
Pentru cineva care nu are nici o legatura cu aviatia militara lucrurile par simple, dar in realitatea ucrainenii se lovesc de mai multe praguri si cam dau cu capul de ele pe rand, in incercarea – copilareasca/disperata – de putea folosi F 16 cat mai curand pe front. Deocamdata au invatat sa-l zboare in linie dreapta si folosesc aparatul mai ales la vanatoarea de rachete de croaziera si drone.
In primul rand nu-i totuna sa faci trecerea de pe un avion occidental pe altul cu a trece de pe MiG sau Suhoi pe un aparat vestic, diferetele tehnologice dar mai ales de mentalitate a echipajelor de la sol si a pilotilor sunt covarsitoare.
Ucrainenii au crezut probabil ca romanii sunt un pic cam prea precauti cand trecerea de pe MiG 21 Lancer (avion cu avionica vestica) pe F 16 MLU a durat ani de zile de pregatire pentru piloti si tehnicieni, fara sa mai vorbim de baze aeriene.
Ei bine, poate ar fi trebuit sa fie mai atenti la lectiile invatate de Romania la trecerea pe F 16 si atunci nu ar fi fost atat de optimisti. Kievul cere avioane si crede ca odata ce le-a primit are in dotare F 16MLU, dar accidentul de anul acesta in care un pilot ucrainean veteran s-a prabusit cu F 16 arata ca de fapt inteleg mai greu.
Dar americanii au priceput mai repede si astfel s-au hotarat sa puna accentul, in pregatirea pilotilor de F 16, mai mult pe tineri cadeti care nu au zburat niciodata pe nimic si sa-i formeze de la zero, decat pe piloti cu experienta pe avioane sovietice. Problemele legate de limba engleza, faptul ca este greu sa aduci un pilot care are deja sute de ore pe MiG 29 sau Su 27 si sa-l “reformezi” ca pilot de F 16, orgoliile personale etc, fac ca tinerii sa fie solutia ideala, doar ca in acest caz timpul de pregatire este extrem de lung si se masoara in ani de zile.
Morala in acest caz tine de faptul ca un avion il poti cumpara in cateva saptamani, dar un pilot ti-l formezi in ani de zile, cel putin 2. Si ar fi bine ca orice forta aeriana sa aiba mai multi piloti per avion decat sunt acum, desi acest lucru va duce o a “cheltuire” rapida a resursei de zbor a flotei.
Revenind la Ucraina, Belgia a anuntat ca livrarea de F 16MLU catre Kiev va fi un pic franata datorita catorva considerente tehnice: lipsa de piloti pregatiti de partea ucraineana, lipsa infrastructurii de sprijin, lipsa pieselor de schimb ca si intarzierea in livrarea F 35A catre Belgia si de aici necesitatea de a mai tine in stare operationala cateva F 16MLU. Astfel incat primul F 16 belgian va mai ajunge in Ucraina la sfarsitul lui 2024 ci abia la inceputul lui 2025, fara a exista o data clara.
Belgia s-a angajat sa livreze Ucrainei 36 de aparate. Deocamadata al doilea lot de F 16MLU din Danemarca a fost livrat Ucrainei, iar situatia Kievului este una ciudata: are deja avioane dar nu dispune de piloti care sa le piloteze.
Dar cum nu exista doi oameni la fel nici F 16 MLU nu sunt toate identice. Ei bine, intre tarile europene participante la programul MLU (Belgia, Danemarca, Norvegia, Olanda si Portugalia), doua au mers mai departe. F 16 MLU, din cate stiu eu, nu are de un sistem de razboi electronic incorporat in avion ci foloseste un container acrosat, dar Danemarca si Norvegia au cumparat de la americani sisteme EW mult mai puternice si moderne (o varianta destinata US Navy pentru avioanele F 18C), sisteme care si astazi sunt foarte decente.
Astfel incat avioanele F 16MLU daneze si norvegiene primite de ucraineni sunt mai avansate decat cele oferite de Olanda si Belgia.
Daca in cazul norvegienilor nu este nici o surpriza, scandinavii avand mai mereu tot ce este mai bun pe piata, Danemarca a fost o surpriza pentru mine. In linii mari, bine ca am cumparat F 16MLU din Norvegia si nu din alte surse.
GeorgeGMT