De cativa ani printre cuvintele/expresiile cheie aducatoare de audienta fara multa munca, gen: tzatze, criza! dracu ne ia, porno, Ceausescu, nunta Borcea, Basescu e de vina, etc, si-au mai facut loc inca doua, Gripen respectiv F-16, desigur fiecare tip de presa are cuvintele ei cheie, in consecinta de cauza blogul in cautare disperata de accesari arunca o soparla, respectiv care este mai bun, Gripen sau F-16?
Asadar, in coltul de peste Atlantic, zamislit de complexul militar-industrial american pe banii contribuabililor ocupati sa se uite la reviste porcoase, sade mandru, elegant ca un closet cu cocoase, spaima shaormeriilor, acest Big Mac al avioanelor, F-16 Block 52!!!
In coltul de la Bruxelles, un razboinic viking cu suflet social democrat, rod al iubirii dintre un tata impotent si frica de un vecin care vine mereu beat acasa, cel mai padurar dintre avioane, de frumusetea unei depresii nordice, Saab Gripen E/F!!!!!!
Acum sa incepem enumerarea diverselor performante ale avioanelor astea doua si a sistemelor lor conexe.
Deci..
Viteza maxima, aici ambii competitori alearga printre nori cu 2Mach, chiar si 2,1Mach.
Viteza maxima la nivelul marii: 1,2 Mach pentru F-16 si 1,15 Mach pentru Saab Gripen C/D, care beneficiaza de un motor mai slab, totusi exista informatii despre Gripen NG ca ar avea o viteza de 1,2Mach, putin credibile insa.
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/gripen.ht
Supercroaziara: 1,2 Mach pentru Gripen NG in configuratie lisa si 1,1 cu acrosaje, F-16 este ceva mai lent la acest capitolul, potrivit LM un F-16 poate zbura cu 1,1M fara a folosii postcombustia, incarcat cu doua rachete la capatul aripilor.
http://www.flightglobal.com/blogs/graham-warwick/2008/01/the-truth-about-that-supercrui-1.html
Viteza minima: Pentru Saab Gripen C cifra disponibila este de 170 Km/h, in timp ce pentru F-16C/D cifrele variaza intre 100-120 noduri(185-215 Km/h).
http://www.robotechresearch.com/rpg/vehicles/EBSIS/Gripen/gripen.htm
Climb Rate: Saab Gripen C reuseste sa urce 6000m pe minut, in timp ce pentru F-16 C exista informatia ca ar atinge altitudinea de 10.600m(35.000 feet), in 210 secunde, altitudine la care Gripen ar ajunge in 100-120 secunde.
http://eflightmanuals.com/detail/itemList.asp?page=2&CategoryGroupID=44
http://www.robotechresearch.com/rpg/vehicles/EBSIS/Gripen/gripen.htm
Acceleratia: la acest capitol Gripen C reuseste sa ajunga de la 0,5 Mach la 1,1Mach la joasa altitudine in 30 de secunde, cea ce este o cifra forte buna, pt F-16 acest gen de informatii nu sunt inca disponibile, totusi intr-o analiza a Fortelor Aeriene Suedeze, F-16 ar avea o acceleratie superioara lui Gripen, datorita motorului mai puternic.
http://jas39gripen.blogspot.com/
Rata de viraj: Saab Gripen reuseste o rata de viraj instant de 30 de grade pe secunda si o rata de viraj sustinuta de 20 grade pe secunde. F-16 reuseste o rata de viraj instant 26 grade pe secunda respectiv o rata de viraj sustinuta de 18 grade pe secunda.
http://www.fighter-planes.com/info/jas39.htm
http://www.fighter-planes.com/info/f16.htm
Roll-Rate; Saab Gripen reuseste sa faca un luping cu 250 de grade pe secunda pe cand F-16 reuseste aceasta manevra cu 324 grade pe secunda(cel putin pana in primele 90 de grade).
http://www.fighter-planes.com/info/jas39.htm
http://www.fighter-planes.com/info/f16.htm
Raport Tractiune-Greutate(TWR): Cu burtile pline de keorosen si 4 rachete aer-aer acrosate, Gripen NG are un TWR de 1,06 pe cand F-16 Block 52 are un TWR de 1,1(cu cat este mai mare mare cu atat este mai bine).
http://www.fighter-planes.com/info/f16.htm
http://jas39gripen.blogspot.com/
Distanta maxima de zbor: Saab Gripen NG poate zbura pe o distanta de 4070 Km, distanta care a crescut fata de Gripen C ce izbutea sa parcurca 3500 Km, F-16 are o distanta maxima de zbor de 4220 Km(fara rezervoarele conforme montate)
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon
Raza de actiune: Saab Gripen NG are o raza de actiune de 1300 Km, cifra apropiata de cea a F-16 care este tot de 1300 Km.
http://www.saabgroup.com/en/Air/Gripen-Fighter-System/Gripen-for-Brazil/The-Fighter-Gripen-NG/
http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-16-specs.htm
Sarcina utila: Saab Gripen NG reuseste sa care 6000 Kg de bombardele, pe 9 puncte de acrosaj, pe cand F-16 are o sarcina utila maxima de 7.700 kg tot pe 9 puncte de acrosaj.
http://desarrolloydefensa.blogspot.com/2011/05/el-premier-sueco-llega-brasil-para.html
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon
RCS: Saab Gripen are o amprenta radar de 0,1mp, pe cand F-16C/D are o amprenta radar de 1,2 mp, in privinta amprentei termice se pare ca JAS-39 ar avea o semnatura in IR mai mica decat F-16.
http://www2.foi.se/rapp/foir0338.pdf
http://www.globalsecurity.org/military/world/stealth-aircraft-rcs.htm
Radarele folosite de aceste doua avioane, dupa cum se stie(ce expresie stalinista 🙂 ))) ), sunt: ES-05 Raven pentru Gripen NG si APG-68(V9), pentru F-16 Block 52, performantele acestora fiind:
Raza de actiune
ES-05 Ravem
For RCS 0.0001 m2 class target: 10~11 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 18~20 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 56~62 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 100~110 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 150~165 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 178~195 km+
APG-68(V9)
For RCS 0.0001 m2 class target: 4~5 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 8~9 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 25~30 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 46~54 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 66~80 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 78~95 km+
http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/08/30/amprenta-radar/
Conul de cautare: ES-05 are un con de cautare intre 200-240 de grade, APG-68V9 are un con de cautare de 120 grade.
http://en.wikipedia.org/wiki/AN/APG-68
Pe langa raza de actiune, conul de cautare, numarul de tinte pe care le poate urmarii, fideliatatea mult mai buna a imaginii tipica unui radar AESA, radarul ES-05 are posibilitati mult mai bune de razboi electronic decat are APG-68V9.
Sistemul RWR: Saab Gripen utilizeaza sistemul BOW, in timp ce F-16 Block 52 foloseste AN/ALR-69.
http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_eis_analr56m.pdf
Sistem IFF: Gripen foloseste Thales TSC 2000 iar F-16 vandute Romaniei vor folosi AN/APX-113.
http://www.thalesgroup.com/Portfolio/Defence/Defence__TSC_20XX_Family/?pid=1568
Sisteme de razboi electronic/supravietuire in mediul ostil: Gripen foloseste sistemul modular EWS-39 plus lansatorul de „chaff/flare-uri” BOP-L si cel de dipoli BO2D, pentru F-16-urile destinate Romaniei s-a vorbit despre sistemele AN/ALQ-213; AN-ALQ-211; AN/ALQ-178; AN/ALQ-187 plus lansatorul de flare-uri ALE-40.
Pentru F-16
http://www.terma.com/multimedia/EWMS_Brochure1.pdf
http://www.deagel.com/Aircraft-Protection-Systems/ANALQ-178_a001369001.aspx
http://iews.es.itt.com/datasheets/211.pdf
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/equip/an-ale-40.htm
si pentru Gripen.
http://www.deagel.com/Aircraft-Protection-Systems/BO2D_a001583001.aspx
http://articles.janes.com/articles/Janes-Electronic-Mission-Aircraft/BOP-L-Sweden.html
http://products.saabgroup.com/pdbwebnew/PDF/productpage_id700_lan1.pdf
Sisteme IRST: Saab Gripen NG va folosii senzorul SKYWARD-G, produs de catre Selex Galileo si care, potrivit producatorilor, este un sistem IRST de ultima generatie putand detecta tinte greu observabile intr-un mediu puternic bruiat, F-16 Block 52 insa nu dispune de un sistem IRST.
Cele doua oferte vin cel mai probabil la pachet cu armament aer-aer, european pentru Gripen, si american pentru F-16. In privinta armamentului aer-sol situatia nu este foarte clara, este posbil ca atat pentru Gripen cat si pentru F-16 sa se doreasca munitia JDAM, iar despre rachetele aer-sol/aer-nava/antiradar…numai Dumnezeu stie.
Asadar dupa comparatia Gripen vs F-16, trebuie facuta cel putin comparatia Meteor& IRIST vs AIM-120 C5/7& AIM-9X.
Rachete BVR: Ambele rachete cu raza medie-lunga ar oferii RoAF posbilitati de lupta pe care nu le-a mai avut in istoria sa! Acum nu exista nici o indoiala ca Meteor ar avea unele performante net superioare fata deAIM-120C7, aceste performante se datoreaza folosirii unui motor ramjet care ofera rezerve mult mai mari de energie pe toata durata zborului( AMRAAM foloseste un motor racheta clasic), MBDA Meteor fiind racheta cu cel mai mare „no escape zone” din lume, totusi performantele la distanta apropiata ar fi inferioare lui AIM-120. Meteor se mai deosebeste fata de AMRAAM si prin faptul ca isi poate gasii singura tinta fara sprijinul altui radar, fiind dotat cu un cap cautator mult mai avansat, insa dispune si de un sistem data link care ii permite schimbul de informatii cu alte avioane, radare sau chiar rachete Meteor. AIM-120 are nevoie de ghidaj radar doar in ultima faza a zborului cand se foloseste de propriul radar. Razele de actiune pentru cele doua rachete sunt: Meteor intre 100-120 Km, iar AIM-120C7 intre 80-110 Km. Vitezele, cu care aceste doua rachete zboara, sunt 4 Mach pentru Meteor, respectiv tot 4 Mach pentru AIM-120C7.
http://www.mbda-systems.com/mediagallery/files/Meteor_ds.pdf
http://www.mbda-systems.com/mediagallery/files/METEOR_background.pdf
http://www.designation-systems.net/dusrm/m-120.html
http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM
Rachetele IRIS-T si AIM-9X par a fi destul de apropiate ca performante, ambele sunt HOBS-uri de generatia a cincea, ambele pot achizitiona tine de la 90 de grade, dar IRIS-T pare a avea o viteza ceva mai mare, de 3Mach in timp ce AIM-9X una de 2,5Mach. AIM-9X are la randul lui o raza de actiune mai mare, de 40 Km fata de 25 Km pentru IRIS-T, ambele sunt extrem de manevrabile dipunand de ajutaje vectorizate si putand manevra pana la suprasarcini de 80-100 g.
http://www.designation-systems.net/dusrm/m-9.html
http://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T
Dupa cum s-a observat, nici unul dintre avioane nu poate sustine ca ar fi net superior! F-16 are o raza de actiune sensibil mai mare, o sarcina utila mai ridicata si foarte probabil o manevrabilitate mai bune in regim subsonic, avand o aerodinamica mai potrivita pentru viteze subsonice, Saab Gripen NG este insa un avion mai nou, lucru care se vede in cea ce priveste RCS-ul, avionica net superioara si unul care pune accent mai mult pe performantele aerodinamice in regim supersonic. Totusi cel mai mare handicap pentru Gripen il constituie motorul, care este unul mult mai slab decat cel de pe F-16, motiv pentru care suedezul nu poate avea o sarcina utila comparabila cu a competitorului sau american, posbilitatatea de a-si creste la fel de mult raza de actiune prin instalarea de rezervoare conforme, sau accelera la fel de repede.
Totusi, in umila mea opinie, facand suma, Saab Gripen NG este un avion superior lui F-16 Block 52, avantajele oferite de catre Gripen(cele care sunt disponibile pt NG), sunt mai importante decat cele ale lui F-16, si fara indoiala, toate aceste performante care fac diferenta cu adevarat, isi au pretul lor. Gripen NG va fi mai scump decat F-16 Block 52, nu la fel de scump ca un F/A-18 Super Hornet dar va fi ceva. Acum mai ramane o problema, Saab Gripen NG este un avion in dezvoltare, inevitabil va suferi de boli ale copilariei, mai mari sau mai mici, numai ca este gresit sa se faca paralela intre problemele tehnice ce vor aparea in cazul lui Gripen si cele pe care le-a avut, le are si le va mai avea F-35, pentru ca JAS-39 E/F nu este un avion cu totul nou asa cum este F-35, ci o modernizarea unei platforme mai vechi, celula este in serviciu operational de 15 ani, motorul F414 de 10 ani, iar restul echipamentelor sunt in mare parte inrudite cu altele mai mult sau mai putin operationale.
La momentul la care acest articol va fii publicat este foarte posbil ca zarurile sa fii fost deja aruncate! In cursul vizitei Presedintelui Basescu la Washington nu se va discuta despre Gripen, ci despre contractul cu Lockheed Martin, asa incat viitorul multirol al RoAF va devenii cel mai probabil F-16.
Victor