Este deja oficial, vecinii isi vor moderniza aparatele Gripen C/D la standardul MS20 Block 2, autoritatile din Suedia si Ungaria ajungand la un acord, a anuntat compania Saab pe 12 ianuarie.
13 aparate vor intra la modernizare, 12 Gripen C si un Gripen D (de unde rezulta ca ungurii au reusit sa recupereze Gripenul C aterizat fortat in 2015 nu si dubla distrusa in Cehia in urma unui accident la aterizare).
Noul standard implica o modernizare solida a aparatelor ca si o crestere a numarului de ore de zbor disponibile pe an pentru intreaga flota de Gripene unguresti. Daca pana acum se putea zbura 1600 de ore pe an, dupa modernizare vor fi disponibile la zbor 2000 de ore, adica o crestere de la o medie de 123 ore/an/aparat, la aproximativ 154 ore/an/aparat.
Modernizarea implica in primul rand radarul de bord care va fi adus la standardul PS-05/A Mk 4, acesta va avea performante imbunatatite, inclusiv prin cresterea razei de identificare a tintelor. De asemenea se vor integra noi arme: racheta aer-aer IRIS T, racheta aer-aer cu raza lunga ghidata radar Meteor sau bombele ghidate laser GBU-49.
Identification Friend or Foe (IFF) NATO Mode 5 va si el implementat ca si sistemul de comunicatii Link 16.
Fortele Aeriene Ungare opereaza aparatele Gripen C/D de aproximativ 15 ani (septembrie 2006) de pe baza aeriana Kecskemet, in urma unui contract de inchiriere, Ungaria nefiind proprietara aparatelor ci, la fel ca Cehia, are un contract de leasing cu guvernul suedez.
Actualul contract de inchirire expira in 2026, dar este probabil ca va fi extins tinand cont de faptul ca avioanele sunt modernizate si exista deja o comanda ferma pentru achizitia rachetelor aer-aer IRIS T.
Acum nu stim exact cat zboara Gripenele unguresti, cate ore de zbor au pilotii, cert este ca in 2015 Ungaria statea de la rau in jos in aceasta privinta, conform cu declaratia fostului ministru al apararii ungar – Imre Szekeres – care spunea ca fortele aeriene ungare erau intr-o stare de catastrofa datorita subfinantarii cronice. Si pe cale de consecinta ioc kerosen, ioc ore de zbor.
Astfel, la nivelul anului 2015 (cand au avut loc cele doua accidente care au implicat un Gripen C in Ungaria si un Gripen D in Cehia) pilotii maghiari aveau asigurat cu 1000 de ore de zbor per flota mai putin decat necesarul aprobat.
Astfel, accidentul din mai 2015 in care un Gripen C a aterizat fortat a avut drept protagonist un pilot cu doar 8 ore de zbor in acel an…
Asadar nu stim cat se zboara astazi, dar am aflat cu aceasta ocazie ca din 14 aparate mai sunt disponibile doar 13, dubla care s-a rupt in Cehia nemaifiind recuperata si nici inlocuita de Saab.
PS Ciudat de singura “dubla” maghiara, extrem de putin pentru 12 aparate de zbor. Cu o singura “dubla” cate ore pe an sa zboare pilotii aflati in formare sau la trecere pe supersonic?
GeorgeGMT