Romania Military

Gripen generația a VI-a…

Poate un proiect mult prea ambițios pentru suedezi, în condițiile în care Gripenul este avion “LEGO” cu componente cumpărate din varii surse. Ca să pricepem cum vine acest lucru, Suedia nu poate vinde Gripen cui vrea ea, având nevoie de aprobarea britanicilor și americanilor si chiar a francezilor sau germanilor pentru asta.

Gripen este un avion proiectat de Saab, dar fabricat cu sisteme cumpărate la liber de pe piață, ori este greu de crezut că sisteme electronice, motoare, sisteme de război electronic, diverse materiale radar-absorbante etc vor fi disponibile pentru un Gripen de Generația aVI-a, sau că vor fi la calitatea concurenței.

Necazul, când ai un avion LEGO, este dat de faptul că furnizorii componentelor necesare nu-ți vor livra niciodată ceva egal că performanță cu ce au ei mai bun, măcar din două motive: siguranță națională și concurență pe piață. Și ei vor să-și vândă avioanele și atunci ieși pe locul doi.

Un exemplu în acest sens este faptul că deși aparțin aceleiași generații, Rafale, F 16 Block 52, F 15 sunt superioare Gripen C/D la destule capitole importante. Suedezii au avut probleme cu exportul C/D-ului nu numai pentru că nu au suficientă greutate politică.

Ca să ne facem o idee despre ce înseamnă astăzi Gripen, uitați-va pe schemele de mai jos pentru a înțelege că Suedia nu are forță să fabrice singură un avion, Saab proiectează aparatul și mai apoi integrează pe el diferite componente de la alți furnizori, ori asta înseamnă că trebuie să aștepte că diferitele sisteme să fie disponibile la export.

Cine îi va oferi Saabului un motor pentru generația a VI-a? Sisteme de război electronic, materiale radar-absorbante, comunicatii etc? Și ca să le dezvolte local nu cred că își permite, atât timp cât țări mult mai puternice s-au aliat pentru a dezvolta avioane de generația a VI-a.

Americanii au băgat sute de miliarde în F 22, F 35, rușilor le-a ieșit Su 57 atât de “bun” încât rad chinezii de ei, iar clienți la export nu prea sunt. China, la rândul ei, cine știe câte miliarde a cheltuit pentru J-20 și J 35 și nimeni nu știe de fapt cu ce rezultate, astfel încât de unde să aibă Suedia bani și forță industrială pentru a-și dezvolta și fabrica singură un avion de generația a VI-a?

Cele două alianțe europene care s-au format pentru viitorul avion de generația a VI-a au strâns țări foarte bogate și foarte dezvoltate industrial: Regatul Unit – Italia – Japonia, de cealaltă parte Germania-Franța și Spania.

Ori aici vorbim nu numai despre bani mulți implicați dar și despre piață de desfacere, care în cadrul unei alianțe are deja un număr de aparate care garantat vor fi cumpărate de membri, dar Suedia câte Gripen a vândut până acum? La export, Gripen s-a vândut rău de tot, câte o escadrilă prin Ungaria, Thailanda, Cehia și Africa de Sud, iar Brazilia a făcut pasul cel mare din cel puțin două motive particulare: acceptul suedezilor pentru un transfer mare de tehnologie și know-how și faptul că brazilienii nu au nici un inamic în America de Sud, necesitatea unui supersonic acolo ține mai mult de teritoriul foarte mare al țării și mai puțin de o logică militară.

Saab speră probabil să mai atragă parteneri în program dar, cu excepția brazilienilor, toată lumea bună s-a cam grupat deja, iar Gripen C/D n-a rupt gura târgului din absolut niciun punct de vedere. Este un avion decent dar cam atât iar faptul că Suedia nu este în măsură să-și promoveze avionul precum fac alți producători (folosind influență politică și militară) nu explică decât într-o oarecare măsură insuccesul la export al C/D-ului.

Astfel încă șansa ca Gripen generația a VI-a să zboare cu adevărat îmi pare mică spre foarte mică și pare, în acest moment cel puțin, doar o momeala aruncată de Saab pentru a susține eventuale noi vânzări ale Gripen E/F, un avion care, la fel ca predecesorul său, nu se vinde mai deloc.

Iar Saabul ar trebui să fie atentă la modul în care își promovează produsul pentru că de multe ori o face folosind doar fraze fără acoperire în realitate: Gripen este un avion ieftin – Fals, Gripen este un avion cu un cost de operare redus – Fals, Gripen (C sau E) are caracteristici stealth și un RCS forarte redus de doar 0,001 etc – Fals.

În privința amprentei radar, ei bine, Saab nu minte dar nu spune întreaga poveste, cum fac cam mai toți producătorii de avioane de generația IV-a, în sensul că respectiva amprenta este reală dar în condiții de laborator. Radarul inamic trebuie să bată direct din față, să aibă cam aceeași altitudine cu avionul iluminat și evident că acel 0,001 are o foarte mare legătură cu distanță dintre radar și avion.

Ei bine, în lupta reală, un Su-35S, un Eurofighter, F 16, F 35 etc, care ar zbura la o altitudine mare ar vedea Gripenul mult mai bine pentru că l-ar ilumina de sus  și suprafața văzută de radar ar fi mult mai mare. Același necaz și în cazul radarelor de la sol care ar “vedea” Gripenul de jos în sus. Probleme sunt și dacă avionul este iluminat din lateral sau din spate.

Evident că acest lucru este valabil pentru orice avion de generația a IV-a, doar aparatele proiectate să fie stealth (generația a V-a) au indici de reflecție/absorbție a undelor radar suficient de mici ca să fie și eficiente, în rest discutăm despre o reclamă destul de inexactă să spunem altfel și dacă RCSul este mai mult decât decent din față, din toate celelalte unghiuri lucrurile sunt triste.

Datorită costurilor enorme implicate în dezvoltarea unui avion de generația a V-a sau a VI-a și datorită faptului că fiecare aparat trebuie proiectat de la zero, împreună cu toate componentele sale, lucrurile devin imposibile pentru micii fabricanți și doar țările mari (USA, China și Rusia cât o mai putea să țină pasul) reușesc prin ele însele, restul fac alianțe.

Iar alianțele pun bani la comun, tehnologia la comun și mai ales oferă o piață de desfacere suficient de mare. Cel mai bun exemplu este Eurofighter, un avion cu un început timid, scump spre foarte scump dar care este în continuare fabricat și modernizat pentru că are patru clienți devotați – țările membre în consorțiul care l-a dezvoltat și asta i-a asigurat sute de comenzi pe lângă ceva exporturi.

Așa că sunt sceptic în privința unui urmaș stealth al Gripen E/F, cu toată simpatia personală pe care o am pentru Saab și pentru excepționala sa linie de avioane de vânătoare.

 GeorgeGMT

Exit mobile version