Sau mai mult de sapte, conform unor surse militare chineze, cert este ca deocamdata Marina Armatei de Eliberare a Poporului (People’s Liberation Army Navy) a primit in dotare, in luna aprilie, prima nava de desant amfibiu moderna si foarte capabila.
Similara, daca vreti, suratelor americane si europene (USS America, Mistral), noua Hainan 31 reprezinta un real motiv de ingrijorare pentru absolut toti vecinii Chinei, cu Taiwanul in frunte, pentru ca odata ce Marina Chineza va dispune de suficient de multe de astfel de nave nimeni nu ar trebui sa se mai simta in siguranta.
O astfel de nava de debarcare amfibie ofera posesorului o mare flexibilitate si capacitatea de a transporta un numar semnificativ de militari, impreuna cu mijloacele tehnice necesare debarcarii lor (elicoptere, nave de debarcare pe perna de aer sau direct transportoare blindate amfibii).
Conform unor analisti militari occidentali, Hainan ar putea sa ia la bord un maxim de 900 de militari, impreuna cu navele de desant si elicopterele aferente.
Pe baza imaginilor luate din satelit se estimeaza ca Hainan ar putea sa aiba la bord un maximum-maximorum de 30 de elicoptere de transport si atac, evident ca acest “maxim” trebuie luat in considerare si fata de mixul de militari, nave de desant, transportoare etc, dar una peste alta, la 40 de mii de tone – chiar si fara sa detina o tehnologie de ultima ora – nava de asalt amfibiu chinezeasca este mult mai infricosatoare decat un submarin sau distrugator pentru ca poate efectiv sa vina langa tarmul tau si de acolo incolo aflam de la stiri.
Type 075 – Hainan 31 va avea cel putin sase surori, posibil mai multe, sustin responsabili din marina chineza.
Cand scriam ca Hainan este similara navelor occidentale, ei bine, aceasta similaritate scade daca ne referim la USS America – class, pentru ca navele americane au la bord avioane multirol F 35B, pe cand China nu a dezvoltat – nu stim nici macar sa fie in plan – aparate cu decolare-aterizare verticala similare F 35B, asadar deocamdata o astfel de nava (grup de nave) va avea nevoie in permanenta de cel putin un portavion langa ele, pentru asigurarea protectiei aeriene si pentru atacul la sol in profunzimea tarmului inamic, ori din acest punct de vedere marina chineza nu sta chiar foarte stralucit.
Doua portavioane in dotare, dar sunt nave de mai mici dimensiuni, cu un grup aerian relativ mic fata de marile portavioane americane si ceva mai mare comparativ cu navele din clasa USS America.
Changhe Z-8CJ…
La bordul navelor din clasa Hainan principalul elicopter de transport va fi Changhe Z-8CJ, o aeronava cu trei motoare care are ca parinte neoficial Aérospatiale SA 321 Super Frelon, un aparat batran dar care are se pare viitorul in fata prin fiul sau nelegitim, chinezescul Z 8CJ.
Si aici apare principala slabiciune a arsenalului chinezesc actual: cam peste tot pe unde ne uitam gasim clone (mai mult sau mai putin identice) dupa tehnologie europeana sau americana veche de zeci de ani si cat de cat adusa la zi, sau dupa tehnologie sovietica/ruseasca mai veche sau mai noua.
SA-321Ja Super Frelon
Iar pentru cine este inca entuziasmat de avansul chinezilor sa nu uitam cum ca China importa inca zeci si zeci de elicoptere rusesti “la pachet”, este dependenta de motoarele de aviatie importate din Rusia “la pachet” iar aviatia Marelui Popor Chinez isi pune inca nadejdea in clone de aviatie dupa Suhoi 27, Suhoi 33 etc…
Ori stim cu totii ca copiatul face parte din procesul de invatare, este natural, in cazul tehnologiei insa acest sistem are cel putin doua mari neajunsuri:
- In primul rand – ca sa ai ce copia – trebuie sa astepti ca producatorul original sa dezvolte produsul si de aici rezulta ca esti cel putin cu un pas in urma “originalului;
- Copiezi, copiezi, lucrurile suna bine, au furat chinezii planurile F 35! Bravo lor domne, doar ca lucrurile astea functionaza prin filme de buget slabut, in realitate furtul de tehnologie este foarte de folos, numai ca degeaba ai planurile daca nu ai si industria. Si este suficient sa ne gandim la cate industrie orizontala este implicata in cazul F 35 ca sa ne dam seama ca planurile in sine nu sunt de mare ajutor, mai trebuie si uzinele, personalul specializat, cunostintele de specialitate si mai apoi banii necesari pentru implementarea furtului.
Sigur ca daca furi de la inamic inveti lucruri, te poti feri de drumuri infundate dar pana cand nu vei avea posibilitatea industriala-stiintifica sa-ti dezvolti propria tehnologie stai in spate si iei notite, dar vei fi mereu pe locul 2 sau 3 fara mari posibilitati sa speri la locul intai…
Daca insa revenim la navele clasei Hainan, acestea sunt nave complexe dar aflate in raza posibilitatilor de dezvoltare ale industriei chinezesti constructoare de nave, astfel inca chiar daca nu sunt tehnologic vorbind la nivelul “concurentei”, insusi faptul ca-ti pot debarca in cateva ore doua batalioane de infanterie marina pe tarm si te face sa ai cosmaruri.
Iar la navele din clasa Hainan 31 mai trebuie adaugate si cele sapte LPD-uri Type 071 (US Navy are San Antonio class – 11 nave). Diferenta majora dintre o LHA si o LPD este dat de grupul aerian, care in cazul LHA-urilor este mare si puternic, navele fiind in fapt niste mini-portavioane/port-elicoptere, in functie de ce aeronave are proprietarul sa puna pe ele.
Si la toate acestea se adauga o imensa colectie de nave simple de debarcare: Type 072, Type 073, Type 074. Cam 60 de bucati in total.
Acestei armade ii lipseste in acest moment un singur lucru pentru a deveni cu adevarat de temut: o forta aeriana care s-o protejeze si sa-i asigure superioritatea aeriana, discutam aici despre portavioane suficiente, dotate cu aeronave performante si escortate de distrugatoare si crucisatoare la un nivel tehnologic decent.
Doua portavioane active, modeste ce-i drept, dar totusi portavioane, urmate in curand de cel de-al treilea (2023) si la cel de-al patrulea la care se lucreaza (Type 003) si se anunta ca vor fi unele clasice, CATOBAR, cu catapulte electromagnetice si, deci, cu aeronave mai puternice, mai grele, cu o raza mai mare de actiune si o incarcatura de lupta superioara.
GeorgeGMT