Romania Military

Harbin Z 20 „Copyhawk”

Asa cum arata si porecla, foarte sugestiva de altfel, Z 20 Harbin este un elicopter “dezvoltat” in China, doar prin mijloace “proprii” si desi seamana leit cu americanul UH 60/70 Black Hawk, chinezii sustin ca n-are, evident, nici o legatura.

Doar ca are. Prin 1980 si ceva, Sikorski le-au dat chinezilor o licenta pentru a fabrica local, si numai in utilizare civila, S-70C-2. 24 de astfel de aeronave au fost fabricate legal pana in 1989 cand Washingtonul i-a bagat pe ceainizi sub grele sanctiuni in tot ceea ce priveste livrarile de tehnica de lupta sau care ar putea fi asociata cu aceasta. Europenii au facut la fel. Chinezii, si-au respectat blazonul, au facut ce stiu ei mai bine si au pus sublerul pe Sikorskiul americanilor, doar ca sublerul si uzinarea sunt doua chestii foarte diferite.

Z 20 Harbin „Copyhawk” vs Black Hawk

Nu stim cand s-a intamplat ca S 70C-ul sa cada cu tronc Beijingului cert este ca i-a picat si, ca sa scurtam povestea, micii chinezi s-au apucat sa traga la indigo elicopterul imperialistilor, cu gandul sa inlocuiasca Mi 17 in flota proprie.

Aventura pare sa fi inceput destul de repede, “dezvoltarea” noului Z 20 fiind banuita ca a demarat pe la sfarsitul aniilor “90, dar unele probleme (inclusiv cu motorizarea) a facut ca primul zbor sa aiba loc abia in 2010, prin 2016 aeronava era inca in testare.

Intrarea in dotare ar fi inceput, conform unor surse de mai mare sau mica incredere, din 2017.

Ca performante generale, asta micu” si cu ochii oblici face cam ce face si varul sau, aproape, geamana S 70, putand transporta o sarcina utila maxima de 5000kg, 10-15 trupasi, are o turela cu senzori sub bot etc.

Ca diferente, chinezul are un rotor cu cinci pale, americanul unul cu patru. Nu se cunoasate cu certitudine paternitatea motorului (bine, la chinezi chestia cu paternitatea este mai mereu invaluita in ceata), acesta putand fi localnicul WZ 10 sau canadianul Pratt & Whitney Canada PT6C-76C. Se mai zvoneste ca transmisia ar fi sa fii fost ciocanita cu ajutor din partea Eurocopter.

Zhi 20 Harbin

In esenta, la fel ca si originalul, Harbin Z 20 este un elicopter multirol putand face cam orice.

Necazul insa vine, chinezii isi arata inca neputinta in fata tehnologiei occidentale, si are legatura cu… anii.

Astfel, acest nou elicopter chinezesc a avut nevoie de pete 30 de ani pentru a deveni o copie cat de cat viabila a unui elicopter pe care americanii se pregatesc sa-l inlocuiasca, un remember – daca vreti – al primul bombardier strategic sovietic – Tupolev Tu 4, copie la indigo al B 29, doar ca pana cand sovieticii au reusit sa-si puna pe roate productia de Tu-4, americanii aveau deja B 36, un monstru de bombardier strategic, net superior din toate punctele de vedere copiei rusesti.

Pentru ca a copia de la altii nu este un pacat, dar are dezavantajul ca te ocupi mai mereu de o tehnologie dezvoltata de alti, iar in timp ce tu copiezi cu sarg, celalalt se ocupa de urmatoarea generatie, iar tu esti blestemat sa fie cu 1-2 generatii in urma pentru ca nu poti copia ceva ce vecinul tau inca nu are.

GeorgeGMT

Exit mobile version