Iote hibridul turco-germano-sud-coreean…
Ce esta acela un vehicul hibrid? Termenul in sine suna pompos, bate spre ceva stiintific, ceva ce nu oricine pricepe, dar in realitate, un sinonim destul de cuprinzator al termenului de “hibrid” ar fi – mai colocvial vorbind – corcitura. Pentru ca o corcitura este un hibrid, pana la urma, avand trasaturi specifice din doua sau mai multe specii de ce vreti voi: autovehicule, maimute, oameni, motorizari, tancuri etc.
Apai de ce o masina cu motor cu ardere interna, cumplat la un motor electric ar fi hibrida, iar un maidanez n-ar fi si el tot hibrid si-l striga lumea: “ba potaie!”? Pai unde este aici corectitudinea politica? Dar pana la urma si producatorii auto sunt de inteles, cum sa-si faca reclama noilor masini numindu-le “corcituri”?! Hibrid este mult mai elegant, nu?!
Si o sa vedeti voi cum corectitudine politica va lovi din nou si nu va mai exista termenul de “corcitura”, “maidanez”, “cu parinti necunoscuti dar clar de rase diferite” ci o sa discutam despre pisicile maidaneze si despre comunitari (caini, nu asa-zisi politisti) folosind termenul de hibrid…
Dar lasand politica si trecand la arme, turcii ne-au prezentat si ei primul tanc maidanez/corcitura/hibrid din ograda lor.
Noul “hibrid” chiar asta este: o corcitura intre sasiul unui Leopard 2A4 si turela Altayului cel care va muri probabil de batranete fara urma de motor in carcasa sa blindata. Ce i-a determinat pe turci sa faca asa grozavie?
Motivatia poate fi una savanta, cand vrei sa ascunzi inevitabilul, dar in realitate otomanii au luat turela de pe Altay si au cuplat-o cu un sasiu de Leopard 2A4 pe motiv ca sasiul de Leo 2A4 are motor, ceea ce, in mod evident, Altayul n-are si deci geaba are el turela jmechera daca n-are si cu s-o miste de colo colo in lupta cu inamicul.
Pe de alta parte, nici Leopard 2A4 nu mai este tinerel, asa ca au pus deoparte ceva sasiuri sa vaza turcii ce si cum si sa obtina hibridul, inspirandu-se probabil de la vecinii iranieni…
Corcitura a fost prezentata cu mare fast la fabrica BMC odata cu vizita ministrului turc intre-ale apararii, Hulusi Akar. “Noul” tanc va beneficia si de sisteme de protectie active dezvoltate local, plus un nou sistem de avertizare la iluminarea laser.
Si uite-asa ajung turcii la hibridizare daca occidentalii nu le ridica interdictiile la importul de tehnica de lupta. Noul tanc, al carui nume nu a fost inca dezvaluit, s-ar putea sa fie primul dintr-o serie mai lunga de hibrizi, o serie mult mai lunga decat isi doresc turcii sa aiba prin curte.
Un sef din cadrul BMC a declarat in toamna lui 2019 ca sa nu ne facem griji, in maximum doi ani, Altayul va fi gata de lupta, doar ca lucrurile nu merg chiar ca 1001 de nopti unde binele castiga intotdeauna, programul are mari intarzieri (eufemistic discutand, practic nu sunt in stare sa progreseze deloc) in zona de dezvoltare a motorului, transmisiei si blindajului, de te si intrebi de unde optimismul turcilor cu Altayul (chiar acceptau comenzi pentru export in urma cu doar cativa ani) cand ei nu au practic tancul.
Motorul si transmisia au fost mereu o problema, turcii sperand inca de la inceput sa-i convinga pe germani sa le dea licenta, doar ca speranta a fost desearta rau, coreenii (care i-au ajutat masiv pe turci in dezvoltarea tancului) neavand nici ei un motor similar cu cel MTU, iar la capitolul transmisie inca mai importa – la cutie – din Germania pentru K 2 lor.
In privinta blindajului compozit, sanse practic zero, nimeni nu-ti da licenta pentru asa ceva, never, ever…
Dar turcii sunt optimisti si cauta solutii… hibride. In acelasi timp noi am putea pricepe ca otomanii si-au cam pierdut speranta intru un Altay care sa si fie functional si au inceput sa caute solutii.
GeorgeGMT