Blindatele 4×4 si modernizarea fregatelor, aceiasi manarie…
Nu vom prelua intregul articol, dar vi-l recomandam sa-l citi cu atentie chiar merita, ci ne vom opri doar asupra unui mic „amanunt” care vizeaza incompetenta si prostia celor care realizeaza caietele de sarcini.
Articolul integral pe Hotnews.ro
Astfel ROMTEHNICA a cerut un autovehicul blindat 4×4 cu un tip de motor care nu exista, de unde putem trage noi concluzia ca cei care se ocupa de astfel de caiete de sarcini sunt macar incompetenti, pe langa coruptia destul de clara care poate fi observata in intreaga afacere.
Asadar coruptie – cu care suntem deja obisnuiti, dublata de prostie – cu care suntem deja din ce in ce mai obisnuiti. Si-a dat vreunul dintre cei implicati demisia?
Avem, in ordine cronologica, intentia de a moderniza cele doua fregate Type 22 cu o companie turceasca si o firma-capusa cunoscuta romaneasca, iar mai apoi fix aceiasi reteta in cazul autovehiculelor blindate 4×4, totul garnisit cu cererea pentru un motor care nu exista.
Ce treaba ar fi putut avea Teamnetul cu vehicule blindate 4×4?! Pai cam aceeasi treaba pe care o avea si S.C. Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL (CSRul) cu modernizarea unor nave de lupta sau „prepararea” Panhardurilor, sau firme de apartament care modernizeaza Baza Aeriana 86 de Fetesti etc. Singura legatura probabila este spaga…
Dar pe langa spaga deja traditionala avem acum dovada si a unei incompetente vecina cu prostia clasica…
Discutam aici de deja cunoscutul contract pentru achizitia a 286 de masini 4×4 blindate.
Si acum citatul din articolul scris de Marian Pavalasc de la Hotnews, un articol demn de jurnalismul profesionist pe care il tot asteptam sa apara in presa noastra tabloidizata.
„Numai ca, printre altele, printre conditii s-a cerut un motor ecologic cu diesel si kerosen care nu exista. Mai trebuie precizat ca, licitatia nu a fost una electronica, ci una restransa.
Motor care nu exista
Amanuntul care va face, probabil, asa cum ne-a declarat o sursa din MApN, ca licitatia sa fie reluata si achizitia blindatelor sa fie amanata inca un an, este legat de motor. Comisia de licitatie a cerut un motor care sa foloseasca atat motorina, cat si kerosen, dar care sa fie clasificat din punct de vedere al mediului cu Euro 5 sau Euro 6. Mai multi participanti au anuntat MApN ca nu exista o astfel de motorizare, iar una speciala, la comanda este foarte scumpa.
Prin specificatia tehnica de achizitie s-a impus ca produsele sa aiba o motorizare care sa respecte norma europeana de poluare de minim Euro 5 (la utilizarea combustibilului diesel), conform directivei europene nr. 715/2007/CE, dar care sa permita si functionarea, in conditiile teatrului de operatii, cu combustibil unic tip F-34 (JP-8), fara a respecta normele de poluare, dar pastrand performantele de tractiune ale motorului”, au explicat reprezentantii ministerului.
Unul dintre marii producatori auto care au participat la licitatie a cerut lamuriri legate de acest tip de motizare si a precizat ca nu se poate functiona la normele Euro 5 cu kerosen: „In conformitate cu cerinta de omologare mentionata pentru motoare Euro 5 nu poate fi folosit alt tip de combustibil in afara de cel prevazut de standardul DIN EN 590, iar utilizarea carburantului F34 (n.r. – kerosen) ar putea provoca defectiuni ale motorului precum si reducerea puterii acestuia, cu exceptia cazului in care se adopta o pregatire speciala a motorului, dar care are un determinant impact negativ asupra emisiilor, performantelor, costurilor de intretinere, timpului de pregatire necesar, precum si durata de viata a motorului”.
Marile armate ale lumii, au astfel de motorizari pe kerosen si alt combustibil, insa acestea sunt Euro 3 si nu Euro 5 sau Euro 6.
Registrul Auto contrazice MApN
In schimb, MApN sustine ca sunt motoare care merg cu kerosen si motorina si care sa fie omologate de a Euro 5 in sus. „La nivel mondial, exista producatori de motoare care sa respecte norma europeana de poluare de minim Euro 5 si sa permita si utilizarea combustibilului unic F-34 (Renault, Cummins, Iveco, MAN etc)”, ne-au transmis reprezentantii MApN.
Pentru a stabilit cine are dreptate, daca exista motorizare Euro 5 care sa functioneze cu kerosen si motorina, am apelat la Registrul Auto Roman. „Nu avem informatii despre motoare omologate european din punct de vedere al poluarii chimice si care sa functioneze cu astfel de combustibili, dar teoretic este posibil”, ne-a declarant Dana Stuparu, de la biroul de presa al institutiei.
Mai mult, modelele indicate de MApN in raspuns sunt omologate cu Euro 3 din punct de vedere al emisiilor, asa cum reiese din informatiile de pe site-urile producatorilor.”
Incheiem citatul, dar va recomand inca odata sa citi intregul articol sa vedeti ce inseamna, si cum se face, un caiet de sarcini cu dedicatie (faimosul cod CAEN 3040) pentru firma unui politruc penal, care desi se afla cu un pas in puscarie continua sa aiba relatii in aparatul tomberonez de partid si de stat.
Si ca o concluzie, pai uite inca un motiv pentru care nu avem dotare si chiar si atunci cand cumparam ceva MApNul trage cu dintii sa cumpere din import. Pentru ca daca ar cumpara de la mult-hulita industrie de aparare nationala (industrie care poate fi reformata printr-o simpla HG) adio si-un praz verde spaga, dar daca importa, o face prin intermediul unor firme-capusa, iar spaga curge fara intreruperi.
Asta-i motivul real al refuzului de a realiza ceva in tara – lipsa spagii!
GeorgeGMT