Romania Military

HX50 – revolutia elicopterelor…

 

 

HX-50, concept prezentat de compania britanica Hill Helicopters la 24 august 2020, este asteptat a avea primul zbor in 2022 (3 prototipuri destinate testelor) si intrarea in productie in 2023, cu un ritm de 250 de elicoptere pe an.

HX-50

Primii clienti care vor sa comande un astfel de elicopter vor trebui sa depuna un avans non-recuperabil, pretul la bucata in configuratia de baza fiind estimat la 495.000 lire sterline (695.000 $). Primul lot de precomanda de 100 de elicoptere a fost deja securizat la sfarsitul lui 2020 si un alt lot de 100 a fost comandat in decursul urmatoarelor luni, in 2021.

Acest elicopter va fi oferit persoanelor private pe post de kit experimental de construit de amatori (in anumite conditii,supravegherea inginerilor companiei), evitand astfel o parte dintre reglementarile si certificatele necesare unui elicopter comercial, de unde si pretul initial mai redus. In timp, se va realiza si o varianta comerciala certificata – HC-50, evident mai scumpa si care va fi disponibila pentru operatorii aerieni.

Lucrul la designul acestui elicopter cu structura compozita si 5 locuri a inceput in 2015, acesta urmand a fi echipat cu un motor GT-50 de pana la 500Cp de conceptie proprie si o avionica conceputa tot de Hill Helicopters.

Cerintele turbinei GT-50 prezentate in noiembrie 2020 sunt: sa asigure o putere de pornire de 440Cp si una continua maxima de 400Cp, gestiune FADEC (control digital), generator de pornire integrat si o masa de 100 de kilograme. Perioada de serviciu intre revizii majore a motorului este de 5000 de ore / 20.000 de cicluri.

Motorul GT-50 si sectiune

Motorul actioneaza o elice cu 3 pale compozite si un rotor anticuplu de tip fenestron, permitand o viteza de croaziera de 260 km/h si o altitudine maxima de zbor de 3050 metri. Consumul de combustibil maxim este de 132 litri/ora, capacitatea rezervorului de kerosen fiind de 317 kilograme. Cerinta distantei maxime de zbor este de 1300 kilometri. Aerodinamica este imbunatatita de un tren de aterizare escamotabil, dar exista si optiunea de echipare cu schiuri, mai ieftina.

Versiunea cu schiuri

Caracteristicile elicopterului sunt: 9,8 metri lungime, 1,6 metri latimea fuselajului, masa maxima la decolare 1,65 tone iar cea gol de 850 kilograme.

Interiorul cabinei

Jason Hill, Ph.D., CEO al Hill Helicopters, a fost pilot de elicopter timp de 20 de ani, e absolvent al Universitati Aston și și-a luat doctoratul la Universitatea Cranfield. După ce a câștigat experiență în construcția de elicoptere la GKN Westland (acum Leonardo), a fondat Dynamiq Engineering, o companie care se ocupă cu analiza ingineriei, proiectarea și dezvoltarea de produse și tehnologii. Ulterior, împreună cu ingineri selectați de la Dynamiq Engineering și alți colaboratori, a creat Hill Helicopters, care rămâne în întregime deținută de el.

 

Panoul de bord

Putin si despre altii… tot cu un elicopter monomotor despre care am scris mai demult.

Elvetienii de la Kopter Group AG cu al lor Marenco SH-09 au trecut in aprilie 2020 in portofoliul Leonardo pentru suma de 185 mil. $ si acum au in curs de desfasurare etapele finale ale certificarii acestuia sub indicativul AW09:

A fost construit si prototipul numarul 3, cu modificari ale carenajului superior, care a intrat si el in teste, in septembrie debutand o noua faza de teste in Mollis, Elvetia.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31261

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31858

https://verticalmag.com/news/hill-helicopters-records-over-200-hx50-sales-prototypes-to-fly-in-2022/

https://verticalmag.com/news/hill-helicopters-hx50-experimental-approval-strategy/

https://verticalmag.com/news/exclusive-hill-helicopters-blends-form-function-hx50-cockpit-concept/

https://www.ainonline.com/aviation-news/general-aviation/2021-08-24/hill-helicopters-offer-skid-gear-model

.

Exit mobile version