Chiar asa! Nu aia noua, Vipera, ci aia veche, chiar Cobra!
Profilul frontal inconfundabil al Cobrei
Dupa cum stim deja, un Zulu-Viper nou costa pe la 32 mil.$ in timp ce o celula de AH-1W Super Cobra, produsa incepand cu 1986 si adusa la standard Z costa doar vreo 22 mil.$ ajustati cu inflatia la nivelul lui 2019.
Iar daca vorbim de mai vechile versiuni monomotor AH-1F/S/T, pretul este semnificativ mai scazut.
Un filmulet despre modernizarea AH-1F Cobra in 1979: AH-1S Cobra (AH-1F) Universal Turret & Rocket System ~ 1979 Bell Modernized Attack Helicopter from Jeff Quitney on Vimeo.
Un exemplu este Iordania, care si-a modernizat o duzina de AH-1F, avand insa in inventarul activ mai multe exempalre E si F, 16 bucati dintre acestea fiind de tip AH-1 Tzefa de provenienta israeliana (ultimele 33 pensionate de Israel in 2013), primite gratis in 2015. Costul total al modernizarii este evaluat de unele surse in jurul a 30 de milioane de dolari SUA.
AH-1 Tzefa israeliene
Iordanienii au cumparat in 1985 un prim lot de 24 AH-1F din SUA, acesta fiind suplimentat in 2000 cu un nou lot de 9 elicoptere AH-1S din stocurile americane, donand apoi in jur de 16 elicoptere catre Pakistan.
Bordul unui AH-1F modernizat (poza apartinand Science and Engineering Services)
vs bordul unui AH-1Z
Modernizarea vizata de iordanieni impreuna cu Northrop Grumman si Science and Engineering Services (SES) LLC inseamna extinderea duratei de viata si aducerea avionicii la standard Integrated Mission Equipment package (iMEP) similar cu cel al AH-1Z Viper/ Uh-1Y Venom si UH-60V BlackHawk, ceea ce a permis si usurarea aeronavei cu 136 de kilograme:
- computer de misiune de provenienta comerciala de tip FlightPro Gen III
- sistem de navigatie inertiala LN-251 folosind un giroscop cu fibra optica.
- inlocuire sisteme analogice din carlinga cu afișaje multifunctionale mari cu ecran plat L3.
- afisaj de rezerva Rockwell Collins.
- radiouri AN/ARC-210 de la Rockwell Collins.
- sistem modern OrbitalATK AN/AAR-47 de avertizare de apropiere a rachetelor ,
- distribuitor contramasuri tip Extant Aerospace AN/ALE-47 in spectru IR si radar.
- inlocuirea unitatii optice de vedere telescopica originale, sau TSU, cu o nouă turela optoelectronica de tip L3 Wescam MX-15D, care este similara ca forma si functie cu Sistemul de vedere a tintelor Lockheed Martin AN/AAQ-30A, de pe AH-1Z. Vechea TSU a fost conceputa special pentru ghidarea rachetei antitanc TOW, a carei ghidaj optic necesita ca tragatorul sa o mentina pe tinta pe toata durata zborului rachetei. Dupa integrarea Hellfire, noul sistem nu mai are astfel de cerinte. Noua optronica are un ansamblu de camere electro-optice si infrarosii, alaturi de un marcator laser. Astfel noul sistem poate fi folosit si pentru misiuni de recunoastere si supraveghere, precum si pentru marcarea tintelor.
- rachetele Hellfire si rachetele ghidate cu laser Advanced Precision Kill Weapon System II sau APKWS II (APKWS II) sunt integrate in avionica ci noul senzor optronic
- daca vorbim de Cobrele de provenienta israeliana, acestora le-au fost integrate si rachete Spike.
AH-1E cu deflector vertical esapament, AH-1F cu jammer IR si „supresor” termic orientat oblic
Se pare ca armata SUA a lichidat deja pana in 2010 mare parte din parcul de AH-1 Cobra monomotor retrase din uz pana prin 2000…
Sa aruncam un ochi acum si la Cobrele bimotor.
AH-1Z in tandem cu AH-1F iordanian
La 24 mai 2018, erau deja peste 30 de „Cobre whiskey” in cimitirul din cadrul bazei aeriene Davis Monthan din Arizona, potrivit unui raport lunar de inventar al Fortelor Aeriene ale SUA. In martie 2018, Brazilia, care a cumparat recent portavionul ex-HMS Ocean din Regatul Unit, s-a interesat despre cumpararea unora dintre aceste AH-1W.
In programul de conversie catre AH-1Z au fost cuprinse in final doar 37 de aeronave AH-1W Super Cobra, initial fiind prevazute 58. Aceasta inseamna ca exista peste 100 de elicoptere Super Cobra AH-1W ale USMC stocate in diverse baze americane.
AH-1W cu Sidewinder
Programul de modernizare a AH-1W poate include de la ceva ieftin si similar cu ce am descris mai sus pentru AH-1F iordaniene la o aducere completa la standardul AH-1Z pentru o suma in jurul a 20 de milioane $/aparat.
Se pare ca intre timp si unele dintre nou produsele AH-1Z intra deja la stocare, 2 fiind deja sosite in Arizona pentru conservare si pastrare in rezerva:
„The Marine Corps plans to remove 27 AH-1Zs and 26 UH-1Ys from service as part of Force Design 2030, according to a statement The War Zone received from the service’s top headquarters today. At least two AH-1Zs are already headed for the Boneyard at Davis-Monthan Air Force Base in Arizona, as part of the inactivation of Marine Light Attack Helicopter Squadron 367 (HMLA-367) at Marine Corps Air Station (MCAS) Kaneohe Bay in Hawaii.”
AH-1W maslinii taiwaneze
Amu’, daca MApN nu vrea sau nu are bani de elicoptere noi decat dupa 2030, solutii ieftine exista pentru a achizitiona si opera 2-3 duzini de elicoptere de atac, chiar daca nu sunt 100% AH-1Z sau AH-64E, dar pot face 90-95% din ce fac respectivele.
Croatii si grecii s-au miscat destept achizitionand OH-58 Kiowa pentru recunoastere si atac usor, si cred ca inca ar mai fi celule in stare acceptabila si pentru noi, ca sa ne sprijinim si completam misiunile elicopterelor de atac.
Iar cand or fi bani, incepem un program frumos, calculat, sa le inlocuim incepand cu 2035 sa zicem…
Si sa lasam Pumele sa faca transport si C/SAR pana le inlocuim cu altceva.
Acum, daca tot n-a fost sa fie nici in 1997 cu AH-1 Dracula, nici acum cu AH-1Z Viper, poate mai asteptam putin sa apara asta micu’ si tanar… Invictus, care este finalizat in proportie de 30%. Si mai adaugam incet-incet si drone tactice in ecuatie si gata!
Marius Zgureanu
Surse:
Bell’s 360 Invictus attack helicopter 30 percent complete – Vertical Mag