Desi multa lume a ras de incercarea ARCA de a crea un avion supersonic in cardul proiectului Google Lunar X Prize acuzandu-i de toate cele rele, de la spalare de bani, la o escrocherie ieftina, pitpalacii care inca mai cred ca tot ce-i romanesc e prost si ca nu zboara, sau nu merge, sau mai stiu eu ce…sunt total debusolati de multele succese mai mari sau mai mici a grupului ARCA.
De fapt daca ne uitam la “sponsorii” ARCA, ar trebui sa gandeasca ceva mai mult inainte de a invectiza orice realizare carpatina. Implicarea Marinei Militare si a altor structuri oficiale poate indica, sau ar fi trebuit sa indice, faptul ca proiectul este cel putin serios, daca nu si realizabil! Pentru o mai buna intelegere a fenomenelor tehnice putem spune ca un astfel de proiect plecat de la zero este in sine cercetare-dezvoltare intr-un domeniu de varf! Chiar in cazul unui esec, beneficile oferite de dezvoltarea unor astfel de proiecte pot fi foarte mari pe termen mediu si lung!
Dupa anuntarea terminarii testelor de simulare ale aerodinamicitatii conceptului, ARCA a efectuat primul test al cabinei presurizate a IAR-111. Acesta s-a desfasurat cu ajutorul Politiei de Frontiera si a constat din elibererea capsulei in cadere libera si folosirea pe ultima parte a zborului liber, a motorului de franare al parasutei. Aterizarea a fost efectuata in parametrii normali, inginerii ARCA apreciind ca testul a fost un succes!
Acest IAR-111, denumit asa in onoare a cea ce a reprezentat IAR pentru Romania, este de fapt un vehicul purtator, un hidroavion mai clar spus, creat sa lanseze racheta dezvoltata de aceeasi ARCA, Haas II, spre satelitul natural al Terrei, Luna!
In 2012 se spera ca IAR-ul 111 sa fie apt pentru probe de zbor spre sfarsitul anului.