Sau Visul unei nopti de iarna, in varianta RoMilitary
Despre IAR-95 s-au scris multe, bune si rele, adevaruri si minciuni, insa ce ar fi insemnat cu adevarat acest avion pentru tara noastra? Ar fi fost viabil? Care ar fi fost atitudinea clasei politice fata de acest program? Tuturor acestor intrebari voi incerca sa le raspund in randurile urmatoare.
Sa presupunem ca printr-o minune tovarasul Ceausescu s-ar fi inteles cu tovarasii chinezi, ar fi facut o copie dupa o copie de motor de MiG-21 si avionul IAR-95 ar fi zburat. Pentru inceput sa punem pe hartie datele tehnice, pentru a vedea performanta acestui avion:
Viteza: desi tovarasii doreau sa se atinga Mach 2.5, avionul nu ar fi putut atinge mai mult de Mach 2
Armament: 3200 de kg
Raza de actiune: nu am gasit informatii exacte, insa avand in vedere ca Mirage F-1 cu raza de actiune de 500 de km ar fi satisfacut cerintele tovarasilor, iar cel mai apropiat avion de IAR-95, si anume JF-17, are raza de actiune de 1350 de km, si luand in considerare si diferenta de armament pe care il cara cele doua avioane (F-1: 6300; JF-17: 3600), putem sa spunem ca IAR-95 ar fi avut o raza de actiune mai mare de 500 de km, insa s-ar fi pastrat sub 1000 de km, probabil ar fi avut o raza de actiune asemanatoare cu cea a JAS-39 Gripen(800 km).
Acum o scurta comparatie cu alte avioane, pentru a stii unde s-ar fi situat un IAR-95 in versiunea initiala, desi cel mai probabil pana in 2000 s-ar fi pornit un program de modernizare a avioanelor, asemanator cu LanceR.
-IAR-95: Mach2/3200kg armament/500-1000 km raza de actiune
-F-16 Block 60: Mach 2/10000 kg armament/1700 de mile~2800 km raza de actiune
-JAS-39 C/D: Mach 2/5300kg armament/800 km raza de actiune
-MiG-29: Mach 2.25/3500kg armament/1500 km raza de actiune (nemodernizat)
-JF-17: Mach 1.6/3600kg armament/1350 km raza de actiune
-MiG-21: Mach 2.0/2000kg de armament/<1000 km raza de actiune
-Mirage F-1: Mach 2.2/6300kg armament/500 km raza de actiune
In comparatie cu celelalte avioane, IAR-95 pare putin cam slab, insa aceasta ar fi fost varianta de dinainte de revolutie. Trecut printr-un program de modernizare care sa aiba in vedere cresterea cantitatii de armament (in primul rand remotorizat, in masura posibilitatilor) ar fi transformat IAR-95 intr-un adevarat jucator pe piata avioanelor de lupta.
Insa cate astfel de avioane am fi putut avea? Proiectul a inceput la sfarsitul anilor ‘70 si a fost anulat in 1981 pentru ca nu aveam motor (dupa care fost repornit si inchis la revolutie), insa daca am fi obtinut motorul, in acea perioada proiectul ar fi fost finantat si cel mai probabil pana la revolutie am fi avut primele IAR-95 care sa survoleze cerul patriei. In ce numar? Asta nu prea pot sa estimez, insa ma gandesc undeva la o escadrila, poate una si jumatate 🙂 .
Sa zicem in mare undeva la 20 de avioane. Care ar fi fost soarta avionului dupa „89? Cel mai probabil productia ar fi incetat, deoarece ar fi inceput procesul de furt in masa, insa in 1996, dupa cum bine stim, s-a inceput refacerea armatei si cu acest proces poate s-ar fi reinceput productia de IAR-95. Cate astfel de avioane am fi avut dupa aceea? Probabil intre 48 (minimul cerut de NATO dupa aderare) si 110 (numarul de MiG-21 modernizate).
Ce ar fi insemnat asta pentru Romania? In primul rand ar fi insemnat intrarea in clubul tarilor care isi pot fabrica singure avioane de lupta, adica Industria Aeronautica Romana ar fi fost un colos care ar fi adus bani la buget si locuri de munca. Probabil IAR-95 ar fi fost exportat catre cateva tari prietene, lucru care ar fi mentinut linia de productie deschisa, sau pe baza lui Romania ar fi putut concepe cateva parteneriate.
Din punct de vedere militar Romania ar fi avut un avion cu performante bune, care ar fi putut sa apere cerul tarii o perioada lunga de timp. Insa cam asta ar fi fost si problema, cum asa? La actuala finantare pe care o primesc armata si industria de aparare, la actualul interes care se acorda catre apararea tarii, probabil politicienii nostri ar fi tras de IAR-95 cum trag de MiG-21 LanceR, nu ar fi finantat si nu ar fi fost interesati de un viitor avion de generatia 5 (nu ca acum ar fi interesati) si ar fi mentinut acest avion si cand ar fi fost depasit de mult, la fel ca MIG-ul cel nemuritor.
Ar fi fost viabil un program national IAR 95?! Cel mai probabil ca nu, iar fabricarea in parteneriat a unui avion de lupta supersonic nu ar fi avut nici o sansa dupa anii “90, atunci cand piata tehnologiei militare s-a deschis pentru tarile din Estul Europei, dar asa cum scria si in subtitlu; am avut candva o industrie aeriana, produceam avioane in Romania, demult, foarte demult…
Daca astazi suntem nostalgici peste alti 23 de ani vom uita cu totul ca romanii fabricau candva avioane militare, elicoptere si multe altele. Deja sunt tineri de 30 de ani care raman sincer surprinsi cand afla ca inainte de “90 se produceau doua tipuri de avioane reactive la noi, sau ca Romania are Casa Regala, asadar…
Poate ca Romania nu ar fi ramas producatoare de avioane supersonice, dar cu o alta clasa politica, intr-un alt univers, am fi putut sa fim macar integrati in industria aeronautica europeana, dar asa cum scriam si la inceput: vise…
Vioniribu