HAL (Hindustan Aeronautics Limited) a comis-o groaznic! In final, dupa 15 ani de dezvoltare si 740 milioane de dolari cheltuiti, indienii au admis oficial ca HAL HJT-36 Sitara este un esec pe toata linia! Este prea greu si problemele sale legate de „spin and stall” sunt insurmontabile.
Iata ce a anuntat Ministrul Apararii (si Finatelor) Arun Jaitley in Parlament:
IAF conduce zboruri de antrenament intermediare pentru piloti ab-initio pe aparatele HAL HJT-16 Kiran. Aceste aeronave isi termina ciclul de viata peste vreo 2 ani. HAL, care a dezvoltat IJT (Intermediate Jet Trainer), ca inlocuitor pentru Kiran, nu a fost pana acum capabila sa rezolve problemele de design si dezvoltare critice ale aripilor si fuselajului cu privire la „stall and spin”. Ca urmare, pentru a rezolva situatia aparuta datorita intarzierii inopportune cu privire la dezvoltarea proiectului IJT, IAF (Indian AirForce) a initiat deja procesul pentru extinderea vietii aparatelor Kiran. De asemenea IAF a initiat si actiunea de gasire a unei optiuni alternative pentru IJT.
Cu alte cuvinte…”ce e pe piata?..ca Yama ne ia!”
Pai, IAR-99 printre altele!
Se aude MApN-ul? Sectoristii? Victor Viorel Ponta?..stiu ca migdalatul de la Palatul Victoria (sau de la sediul MApN unde s-a ascuns din cauza lui Duicu) are o afinitate pentru „fratiorii” in design al fetei tocmai din China, dar India ce are fratilor? Tot 1,1 miliarde si ceva de locuitori, adica piata de desfacere garla!
Oare nu avem pe nimeni printre ai nostri, cu pieptul de arama ca inaripatul mitologic Garuda, sa profite?
Hai sa ne uitam putin la cateva din caracteristicile Sitara:
- Crew: 2, student and instructor
- Length: 10.91m (36 ft 1 in)
- Wingspan: 10.00 m (32 ft 10 in)
- Height: 4.13m (14 ft 5 in)
- Max. takeoff weight: 4,600 kg (10,000 lb)
- Powerplant: 1 × NPO Saturn AL-55I non-afterburning turbofan, 21,6 kN ()
- Maximum speed: Mach 0.80 (1,000 kilometres per hour (620 mph))
- Range: 1,000 kilometres (620 mi) ()
- Service ceiling: 9,000 metres (30,000 ft) ()
- Endurance: 3 hours
- Maximum Dive Speed: 950 km/h
- Maximum Load Factor: +7.0/-2.5 g
- 4 57mm Rocket pods on under wing stations
- 1 × 12.7 mm Gun Pod * 4 250kg Retarder or ballistic bombs on under wing stations
…si ale Soimului nostru:
- Crew: two, in tandem
- Length: 11.01 m (35 ft 9 in)
- Wingspan: 9.85 m (32 ft 4 in)
- Height: 3.9 m
- Wing area: 18.7 m²
- Empty: 3,200 kg
- Loaded: 4,400 kg (9,700 lb) trainer with 2 pilots
- Maximum takeoff: 5,560 kg (12,260 lb) attack
- Power-plant: 1x Turbomecanica built Rolls-Royce Viper Mk632-41M turbojet 4,000 lbf (17.8 kN) thrust.
- Maximum speed: 865 km/h (467 knots, 538 mph)
- Trainer configuration range: 1,100 km
- Ground attack configuration range: 967 km
- Typical combat radius: 385 km
- Service ceiling: 12,900 m (42,300 ft)
- Rate of climb: 1,050 m/min (3,450 ft/min)
- Wing loading: kg/m² ( lb/ft²)
- Thrust-to-weight: 0.57
- Trainer configuration take-off run: 450 m
- Trainer configuration landing run: 550 m
- Ground attack configuration take-off run: 960 m
- Ground attack configuration landing run: 600 m
- 4 underwing hardpoints capable of holding 250 kg each and 1 central hard-point capable of holding 400 kg
- the interior under-wing hard-points are wet capable of carrying 225l drop tanks
- up to 1,000 kg of stores including:
Nu v-ati convins inca de faptul ca IAR-99 Soim (INCASii zambesc cu guritele pana la urechi) poate juca rol de trainer intermediar pentru brahmani? Sitara trebuia sa ajunga pana la urma la un numar de 200 aparate, 73 fiind considerate intr-o prima faza. Basca, mai avem si proiectul IAR-99 DT, numai bun „light attack/combat trainer, un bonus de „comonalitate” pentru indieni daca vor din mandrie nationala un proiect „prin noi insine” (cum trebuia sa fie Sitara) alaturi BAE Hawk 132 AJT, in loc de raposatul HAL HJT 39 CAT (Combat Air Trainer), un alt esec usturator al HAL.
Si mai o chichita: motorul.
Pentru Sitara, India s-a angajat intr-un contract cu Rusia de 1000 motoare NPO Saturn AL-55I, din care 250 manufacturate in „Bharat” pentru HJT-36 si HJT-39. De rasu’ curcilor, nu alta!
Dar speranta nu e moarta. Daca ne uitam putin la 3-4 caracteristici ale motorului rusesc si la Rolls-Royce Viper Mk632-41M al nostru, ce observam?..ca se potrivesc, al lor fiind chiar ceva mai breaz, insa cu diametrul mai mic cu cativa centimetri, desi lungimea e mai mare cu vreo 33:
Rusul:
- Type: Double circuit turbofan
- Length: 76.77165 in (1950 mm)
- Diameter: 23.2283 in (590mm)
- Dry weight:
- Maximum thrust: 1,760kgf (Take-off thrust)
- Specific fuel consumption: 0.69 kg/kgf.h (Specific fuel rate at the limiting point), 0.645 kg/kgf.h (Specific fuel rate in cruising mode
Englezul:
- Type: Turbojet
- Length: 64.0 in (1,625 mm)
- Diameter: 24.55 in (624 mm)
- Dry weight: 549 lb (249 kg)
- Maximum thrust: 2,700 lb (12 kN) at 13,800 rpm
- Overall pressure ratio: 4.3:1
- Air mass flow: 44 lb/sec (20 kg/s)
- Specific fuel consumption: 1.09 lb/hr/lb
- oil consumption=1.25 pints/hr (0.7l/h)
- Thrust-to-weight ratio: 4.9:1
Care-i avantajul unei asemenea afaceri:
-indienii isi gasesc „intermediarul ” – construit local, ba chiar si „combat trainerul” ce deriva din el…cu planurile deja facute de Romania, dar cu motorul propriu rusesc si avionica „à la HAL Tejas” ;
-noi „maritam” in sfarsit zburatorul nostru, facand rost de bani pentru IAR-99 DT cu un motor european sau american mai acatarii.
Ne doare gura? Incercarea moarte n-are!
Razvan Mihaeanu