Romania Military

IAR-99 TD – urmas al IAR-99 Soim si precursorul unei noi generatii

In materialul care urmeaza vom prezenta cateva detalii desprinse din prezentarea INCAS (Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale “Elie Carafoli”):

“DEMONSTRATORUL TEHNOLOGIC IAR-99TD CONTINUATOR AL PROGRAMULUI IAR-99 ŞI PRECURSOR AL NOII GENERAŢII DE AVIOANE DE ŞCOALĂ ŞI ANTRENAMENT” apartinand domnilor Dorin BÂRSAN si Adrian GÂZ

Asa cum stim deja, IAR-99C Soim este avionul de antrenament avansat pentru trecerea pe avionul supersonic MIG-21 Lancer. Pentru a depasi o parte dintre limitarile acestei variante, in contextul intrarii in serviciul Fortelor Aeriene Romane a F-16 Fighting Falcon BL-15MLU, dar mai ales pentru a reinvia munca de cercetare aeronautica in Romania, de mai bine de un an a aparut un nou concept: IAR-99TD.

Pentru studiul in parteneriat INCAS- Avioane Craiova (colaboratori fiind COMOTI, Turbomecanica SA, Aerostar SA, Aerofina SA, STRAERO SA) va fi folosita aeronava IAR-99  nr. 7003, printre obiectivele majore fiind diversificarea misiunilor, cresterea sigurantei si reducerea costurilor de exploatare, in paralel cu accesul la noi tehnologii. Se urmareste obtinerea unui sistem modern integrat de comanda si control al aeronavei, corespunzator generatiei 4,5. Beneficiarul acestui studiu este ACTTM (Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare), executantul fiind INCAS.

 

Programul are ca si posibile finalitati doua directii, ambele corespunzand pregatirii avansate pentru trecerea pe avionul de lupta multirol precum si posibilitatea de a executa misiuni de recunoastere, atac aer-sol si aer-aer:

 

IAR-99 TD

Toate acestea ar permite refacerea si retehnologizarea unor capacitati romanesti de cercetare si productie dar si posibilitatea unei echipari moderne a aviatiei romanesti de antrenament si lupta.

 

Componentele de baza ale noii arhitecturi sunt:

 

Rezultatul ar fi un IAR-99 TD cu urmatoarele caracteristici:

Radarul AESA (active electronically scanned array radar) ar trebui sa beneficieze de: scanare instantanee cu rezolutie ridicata in toate modurile de lucru (lucru simultan – interleave), probabilitate marita de descoperire si urmarire facila a tintelor, probabilitate redusa de deconspirare si rezistenta la contramasuri, fiabilitate mai mare decat a radarelor cu antena in miscare.

Pachetul de afisaj si date (full-glass cockpit)

Pachetul de noua avionica integrata contine :

 

Montajul radarului si electronicii aferente

Afisajul electronic al cabinei (Full-glass cokpit) contine: 3 afisaje color principale; 2 afisaje auxiliare; HUD (Head Up Display); HMD (Helmet Mounted Display).

Controlul centralizat este compus din: tablou central de comenzi; HOTAS (Hands on Throttle and Stick); comenzi controlate de calculator.

Modificarea grupului motopropulsor – studiu

Modificarea propulsorului are ca si scop reducerea consumului, o tractiune superioara celei actuale, sistem de comanda si control electronic (DEEC), fiabilitate crescuta in exploatare si mentenanta simplificata. Aceasta va duce la modificarea hidraulicii si sistemului de alimentare cu combustibil a motorului dar si cel electric.

Ciclul de validare al configuraţiei (Fig.4) – calcule si incercari in suflerie.

Proiectul demonstratorului tehnologic IAR-99TD urmareste si transferal de tehnologii aeronautice moderne catre firme din tara, parteneriate cu firme straine dar si constructia de componente de catre furnizori nationali de echipamente.

 

 

Cateva considerente – Romania Military

Proiectul in sine este unul ambitios, insa exista cateva aspecte care inca nu sunt suficient clarificate…

Aspectul tehnic cu privire la noul motor si la radarul AESA.

Re-motorizarea unei structuri existente de IAR-99 (asa cum se urmareste pentru TD) este o actiune nu tocmai usoara, dar nu imposibila. Aspectul l-am abordat si aici, in tabela de mai jos gasindu-se cateva motoare apropiate ca si caracteristici de RollsRoyce Viper:

 

Tip motor Rolls-Royce Viper 632 General Electric J85-GE-21B Honeywell F124-GA-200 RR/Turbomeca AdourMk 106 Ivchenko-Progress AI-222 Rolls-Royce Viper 680-43 Lotarev DV-2
Lungime 1,806m 1,30m 1,7m 2,90 m 1,960m 1,963m 1,72 m
Diametru 747mm 450mm 910mm 570mm 640mm 737mm 820/640mm
Masa 376 kg 190kg 536 kg 809kg 440 kg 376 kg 439kg
Putere 17,8 kN 15,5kN 28kN 27 kN 24,7 kN 19,39 kN 21,57/24,5 kN
Postcomb. N.A. 22,2kN N.A. 37,5 kN N.A. N.A. NA
Raport presiune 4.3:1 8.3 19:4:1 10:4 15.43:1 4.3:1 1.4
Aeronava IAR99/MB339 F-5 Tiger2 M346 Hawk,Mitsubishi F-1  YAK-130 MB 339B Hongdu L-15, L-59 Super Albatros

 

Dincolo de problemele de masa, diametru turbina, lungime si flux de aer, ale caror fluctuatii nu ar trebui sa depaseasca probabil 20% pentru a se putea integra relativ usor, fara modificari importante, in actualul fuselaj al IAR-99, aspectul financiar este unul important, generatiile moderne de motoare din aceasta categorie avand un prêt ce depaseste 3 mil.$/bucata (Honeywell F124, Adour Mk 951 ). Honeywell F124, desi ofera 28 kN forta, este bine mai mare ca si diamteru si masa fata de RR Viper (910mm diametru F124 vs 747mm RR, 536kg F124 vs 376kg RR), ceea ce creaza probleme mari in cazul unui retrofit. La caracteristicile actuale ale IAR-99, un motor mai puternic de 22-23kN nu ar fi prea util.

 

Dupa cum se vede si in tabela de mai sus, cel mai apropiat de necesitatile noastre ar fi, din pacate, motorul Ivchenko Progress AI222. In ultimul timp cehii se orienteaza spre motorul Progress AI-25TL ucrainean pentru modelul L-169 Alca, dar care la diametru de 1m e putin cam mult pentru IAR99.

Foarte interesant este motorul Lotarev DV-2 cu un singur etaj de turbine, dezvoltat pentru L-59 Super-Albatros si Hongdu L-15, acesta corespunzand cel mai mult motorului necesar IAR-99.

 

De retinut, desi cu o putere mai mica, sunt si motoarele FJ-44-4 (16 kN) pentru Alenia Aermacchi M-345 si mai vechiul Garrett TFE731-2-2N turbofan, care echipeaza FMA IA 63 Pampa (15,6kN) si care cu mici modificari ar putea fi aduse spre 17-18kN cat are actualmente RR Viper.

Iar legat de RR-Viper, daca tot au fost scoase de pe IAR-93, aproximativ 120 de motoare Viper Mk 632-41 si in jur de 64 Viper Mk 633-47, si probabil urmeaza a fi inlaturate si de pe IAR-99, ce se va intampla cu zecile de motoare ? Nu ar putea gasi o alta destinatie, intr-un proiect de drona sau pentru un alt tip de aeronava ?

Iar in final radarul AESA, intrebarea este cine produce un radar modificat cu o antena atat de mica? Ii putem banui pe israelieni, care au propus recent IAI Kfir BL-60 catre Bulgaria, aparat dotat cu radar AESA, probabil o varainta compacta a ELM-2052 ? Sau pe cei de la SELEX cu seriile 7000, exemplu Seaspray 7500E pentru General Atomics MQ-9 Reaper, Raven-ul pentru JAS-39E fiind deocamdata cu dimensiuni incompatibile?

Ar fi de retinut si varianta mai simpla, de dotare doar cu senzor optic, suficient pentru angajamaente la maxim 10-15 km, cat va putea duce platforma de arme IAR-99, dar si refolosirea celor cateva zeci de Elta ELM/2032 recuperate de pe MIG-21 Lancer si modernizate, care ar veni si cu pachetele de armament ale Lancer (rachete aer-aer R-3S, R-13M, R-60M, R-73, Python 3, Magic 2, rachete aer-sol S-24 ), casca Dash, dar s-ar introduce noi pachete, cum ar putea fi o re-lansare a programului RAV-RS cu imbunatatiri.

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99

http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-iar-99-td-prezentat-la-inventika

 http://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded

 

http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares

http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas

 http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian

 

 

 

Exit mobile version